Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del
Offentligt
1056349_0001.png
1056349_0002.png
1056349_0003.png
1056349_0004.png
1056349_0005.png
1056349_0006.png
1056349_0007.png
1056349_0008.png
1056349_0009.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
TALE TIL SAMRÅD DEN 16. NOVEMBER 2011(SPRØJTEDE SOJABØNNER FRA ARGENTINA)[det talte ord gælder]
Samrådsspørgsmål D”Ministeren bedes redegøre for sin holdning til de oplysninger om skadelige virkninger ved sprøjtedesojabønner, som er kommet frem i pressen, samt redegøre for om ministeren på den baggrund tagerinitiativ til et samarbejde med landbruget omkring denne udfordring og finde løsninger, der ikke sættermenneskers helbred på spil for billig soja, jf. artiklen ”Citathistorie fra Politiken: Soya til danskdyrefoder under anklage for at koste liv” fra Ritzaus Bureau den 26. oktober 2011.”
Svar:

Indledning

- Tak for invitationen til samråd om det her emne, somjeg synes er vigtigt. Jeg vil jo meget gerne redegørefor min holdning til sagen om sprøjtede sojabønnerdyrket i Argentina. Der har som bekendt være en delskriverier i pressen på det seneste, og det er også det,formanden har reageret på.- De produktionsforhold som pressen har omtalt, finderjeg dybt uacceptable. Fattige mennesker i verden skal1
ikke sætte deres helbred på spil, blot for at vi kan købederes varer i deres lande. Det har også været omtalt, atde argentinske dyrkningsforhold medførersundhedsfare for de danske forbrugere.- Hertil vil jeg sige, at ifølge oplysningerne har lægerog forskere i Argentina påvist en sammenhængmellem måden, der sprøjtes på i de store områder medsojadyrkning, og stigninger i en række alvorligesygdomtilfælde i Argentina.- Men jeg vil med det samme slå fast: intet indikerer, atdanske forbrugeres sikkerhed er eller har været i fare.- Så der er ikke nogle sundhedsmæssige problemer iforhold til de danske forbrugere. Det siger jeg ikkesom en undskyldning, men jeg siger det for at slåfuldstændig fast, hvad det er, vi taler om.- Men de oplysninger der kommer frem i pressen omden argentinske undersøgelse, giver anledning til enrække etiske og moralske overvejelser – og de skaltages alvorligt. Men jeg vil gerne pointere, at det ikkeer danske forbrugere, der har problemet i sidste ende.

Den argentiske undersøgelse

- Jeg finder det vigtigt at understrege, at det ikke er desprøjtedesojabønner,der er problemet i den
2
argentinske undersøgelse, men selvesprøjtningenafsojabønnerne.- Sagen handler altså om de sprøjtemidler, der anvendesi Argentina og sikkerheden for dem, derborogarbejder i området omkring de dyrkede arealer, hvorder sprøjtes. Og det er vigtigt at holde bemærke ”bor iområdet” – for som formanden nævnte, så sprøjtes dermed fly. Det er her, vores fokus bør være. For det eralvorlige oplysninger, der kommer frem i denargentinske undersøgelse.- Jeg er i øjeblikket ved at undersøge sagen nærmere,og jeg har i den forbindelse bl.a. kontaktet den danskeambassade i Argentina, i håbet om at den kan bidragemed yderligere information og afklaring fra deargentinske myndigheder.- Den argentinske ambassadør i Danmark - RaúlAlberto Ricardes – er også opmærksom påproblemstillingen og har, ved et besøg i ministeriet,orienteret om situationen i Argentina og de senesteundersøgelser.

Dansk import

- Det danske erhverv importerer årligt over 1,7 milliontons soja til Danmark, hvor langt størstedelen
3
anvendes som dyrefoder. Den største del af denimporterede soja kommer fra Argentina.- Baggrunden for den store import skyldes, at sojagenerelt er den bedste proteinkilde til dyrefoder. Menfoderforsyning bør selvfølgelig ikke være til fare formenneskers helbred i andre lande.- Jeg har som minister ikke nogen mulighed for direkteat forbyde importen af argentinske sojaprodukter framarker, der er sprøjtet på en måde, der er skadelig formedarbejdere og deres lokalbefolkninger, så længeprodukterne overholder EU-lovgivningen forfødevarer og foder. Men jeg vil sige, at der ligger etstort ansvar hos dem, der importerer disse produkter.- Alle skal bidrage med at tage ansvar for sundhed ogsikkerhed i verden, og der påtager man sig et storansvar, når man importerer fra lande, som ikke har desamme regler, som vi har.

Redegørelse for foder- og fødevaresikkerhed

- Jeg vil benytte lejligheden til at redegøre forkontrolindsatsen på foder- og fødevareområdet iDanmark i relation til vores import af soja.- Det er den danske importør, der bestemmer, hvilkeprodukter, og fra hvilket land, der skal importeres, og4
det er importørens ansvar, at produkterne er sikre formennesker og dyr.- Fødevarestyrelsen overvåger løbende fødevarer forindhold af pesticidrester.-Fødevarestyrelsens kontrol fokuserer i høj grad på, omimportørerne lever op til sikkerhedskrav og kontrollenviser faktisk, at de danske importører har fornuftigeanalyseprogrammer, også når det gælder pesticidresteri importerede varer.- Soja til foder bliver analyseret for indhold af en rækkepesticider, herunder de mest anvendte i Sydamerika,bl.a. glyphosat, atrazin og endosulfan.
- Foderkontrollen har prøvetaget og analyseret ca. 300prøver af sojaprodukter for pesticidrester i de sidste 5år og har kun fundet pesticidrester i 21 af disse prøver.Ingen af disse viste så høje restindhold, at partiernemåtte afvises. Det ene fund blev forinden frigivelserisikovurderet ved DTU, Fødevareinstituttet.
- Udover den løbende kontrol blev de mulige risici forkontaminanter, herunder pesticidrester, i importeretsoja til foderbrug, kortlagt i 2009 af det daværende
5
Plantedirektorat. Undersøgelsen viste ingen risici vedden danske import af soja fra Sydamerika.
-
Fødevarestyrelsen har desuden taget prøver oganalyseret over 200 prøver af dansk produceretanimalske fødevarer i 2010 og har ikke fundetpesticidrester i disse.
-
Fødevarestyrelsen vil fortsat følge udviklingen vedløbende kontrol.
- Resultater fra foderkontrollen underbygger, at derikke skulle være noget, der tyder på, at der erpesticider over grænseværdien i sojabønner, olie ellerfødevarer hvor sojaprodukter indgår.- Fødevareerhvervet, myndighederne og forbrugerne iDanmark skal naturligvis være kritiske overfor deprodukter, vi importerer - også i forhold til, omprodukterne er produceret under sikre og ansvarligeforhold.- Erhvervet bør således stille krav til deressamhandelspartnere.- Jeg har opfordret de danske importører af soja til atstudere situationen nøje og undersøge mulighedernefor anvendelse af alternative forsyningskilder, så
6
længe der ikke er vished om forsvarlig dyrkning afsoja i Argentina.- De danske importører af soja har på den baggrundoplyst, at de vil undersøge muligheden for opkøb afalternative produkter, og grundigt overvejeerfaringerne fra Holland samt rejse problemstillingen ideres europæiske brancheorganisationer. Jeg skullefaktisk havde haft møde med Henk, min hollandskekollega, i sidste uge, men han var nødt til at aflyse pågrund af helbredet.- Men der havde jeg faktisk tænkt mig, vi skulle havehafte en drøftelse af det her problem, - de har jo ettilsvarende problem i Holland, og har nogleløsningsmuligheder, som de arbejder med. Det villejeg gerne have drøftet med ham. Det vil jeg gøre vednæstkommende lejlighed.

Internationale drøftelser

- Jeg har desuden kontaktet John Dalli, der er EU-kommissær for sundhed og forbrugerpolitik, for atsikre, at det er en problemstilling EU har fokus på.

International lovgivning

- Når det gælder om at sikre forsvarlig anvendelse afsprøjtemidler, bør dette arbejde overvejende foregå iinternationalt regi, bl.a. via FN’s særlige7
konventioner, der har til formål at mindskeanvendelsen af, og endeligt udfase, de farligstesprøjtemidler på internationalt niveau.

Afslutning

- Den øgede internationalisering er medvirkende til, atvi risikerer at få flere varer ind på det danske marked,som ikke er produceret på en sikkerhedsmæssig,forsvarlig måde. Det er den virkelighed, vi står i.- Det er importørerne, der vælger, hvorfra produkterneskal importeres, og det er deres ansvar, at produkterneer sikre.- Forbrugerne kan også til en vis grad, ved deres valg afprodukter, være med til at sikre, at produkterne erproduceret på en forsvarlig måde.- Her tænker jeg naturligvis især på valg af økologiskevarer, hvor der ikke anvendes sprøjtemidler iproduktionen.- Det er på ingen måde acceptabelt, at sprøjtemidleranvendes på en måde, som sætter menneskers helbredog liv på spil – hverken i Danmark eller i andre lande.Vi bør derfor arbejde på at ændre dette.- Som fødevareminister er det imidlertid primært mitansvar, at de produkter, der markedsføres i Danmark,lever op til EU´s regler på foder- og fødevareområdet.8
- Jeg kan derfor ikke, som fødevareminister, forbydeimport af produkter, som ikke udgør enfødevaremæssig risiko i Danmark.- Argentina har selv taget det første skridt i den retning,ved at forbyde import og anvendelsen af sprøjtemidletendosulfan i løbet af de kommende år, og det er mitindtryk, at den danske branche tager situationenalvorligt.- Så længe der er uvished om sikkerheden i forbindelsemed produktionen af soja, vil jeg opfordre den danskebranche til at drøfte situationen med deresleverandører og internationale partnere, samt overvejemulighederne for anvendelsen af alternativeforsyningskilder.
9