Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, 2. oktober 2012Sagsnr.: 17319Dok.nr.: 440402
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 31.august stilletfølgende spørgsmål nr. 417 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Erling Bonnesen (V)Spørgsmål 417:
”Vil ministeren fyldestgørende redegøre for sin bebudede kampagne om randzoner?”Svar:
Kampagnen hedder ’Sæt fødderne rigtigt’ og har til formål at informere danskerne om,hvor, hvornår og hvordan man må færdes i de nye randzoner. Kampagnen henvender sigsærligt til landmænd samt de danskere, der ønsker at færdes i naturen. Kampagnen blevlanceret den 1.september 2012 samtidig med, at loven om randzoner trådte i kraft.Kampagnen har særligt to fokusområder, der har været styrende for udformningen ogformidlingen af kampagnen:Som borger skal man have mulighed for at færdes i naturen, men man har ogsåen pligt til at tage vare på naturen, når man færdes i den. Derfor er detkampagnens budskab, at man skal huske at tage hensyn til naturen og tillandmandens jord, og der opfordres til dialog mellem landmanden og debesøgende.Det er naturbeskyttelsesloven, der giver adgang til naturen – og dermed tilrandzonerne. Man får adgang til randzonerne, efterhånden som de udvikler sigtil en naturtype, som er omfattet af naturbeskyttelseslovens adgangsregler – detvil sige, når randzonen opnår en status af udyrket areal.
Kampagnen indeholder en række elementer, der bidrager til at ramme målgruppen påforskellige kommunikationsplatforme:Kampagnens omdrejningspunkt er websitet randzoner.dk – her findes alt denrelevante information. Blandt andet gode råd og nemme huskeregler når manfærdes i randzoner.Der er udviklet webbannere, der er blevet vist på landbrugsavisen.dk og effektivtlandbrugs webside, og som dirigerer trafik til randzoner.dk.Der er produceret videoer, der vejleder om, hvordan man må færdes i randzoner,og hvad man skal være opmærksom på. Videoerne kan ses på randzoner.dk.Der er iværksat en målrettet PR indsats i lokalmedierne for at brede budskabetud.Relevante interessenter og samarbejdspartnere er blevet involveret. Det betyder,at både Naturstyrelsen, Friluftsrådet, Dansk Naturfredningsforening, KL, PrivatPlanteavls Rådgivning, Landbrug og Fødevarer, samt Videncenter for Landbruger blevet kontaktet om kampagnen og har fået tilsendt materiale om kampagnen,de har videreformidlet.
På kampagnesitet informeres der om, hvad en randzone er, og hvorfor vi skal haverandzoner i Danmark. Derudover kan man finde vejledende information om hvordan oghvornår, man må færdes i randzoner, herunder vejledende information om hvordan mankan vurdere, om en randzone er dyrket eller udyrket. Ligeledes kan man påhjemmesiden finde svar på de hyppigst stillede spørgsmål, blandt mange andre ting.Hjemmesiden har også et menupunkt, der henvender sig specifikt til landmanden. Herkan landmænd downloade et informationsark med de mest væsentlige retningslinjer enbesøgende bør vide, når de færdes på en landmands jord.Jeg vil overveje at sætte gang i nye kampagneindsatser, når der viser sig behov for det.Både i form af oplysning til landmanden, og til de danskere, der ønsker at færdes irandzonerne.
Mette Gjerskov
/Kim Holm Boesen
2