Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del
Offentligt
1150132_0001.png
1150132_0002.png
1150132_0003.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 22. august 2012Sagsnr.: 16608Dok.nr.: 421380
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 26.07.2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 349 (Alm. del) som hermed besvares.

Spørgsmål 349:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25/7-12 fra Hans Otto Sørensen, plan-teavlskonsulent, Skærbæk, vedrørende fejlagtige kompensationskort for randzoner, jf.FLF alm. del – bilag 345.”

Svar:

Hans Otto Sørensen beskriver en række arbejdserfaringer med NaturErhvervstyrelsensvejledende kortmateriale omkring randzonerne. Hans Otto Sørensen beskriver arbejdssi-tuationen med kortene som uholdbar og svartiden fra NaturErhvervstyrelsen som urime-lig.Som jeg har påpeget ved flere lejligheder, også i svar til udvalget, så findes der ikke etrandzonekort med en konkret udpegning af alle randzoner. På NaturErhvervstyrelsenshjemmeside findes der et vejledende vandløbskort, samt NaturErhvervstyrelsens bud på,hvor man kan opnå randzonekompensation. NaturErhvervstyrelsens kortmateriale ersom nævnt vejledende og skal ses som en hjælp til at identificere de vandløb, hvor derifølge lovens tekst skal udlægges randzoner, der også kan være kompensationsberetti-gede.Med hensyn til kortenes kvalitet, vil jeg gerne som ved tidligere besvarelser til udvalgethenvise til NaturErhvervstyrelsens oplysninger. NaturErhvervstyrelsen oplyser, at der erforetaget en kvalitetssikring, der indebærer, at næsten alle af kortets vandløb modsvaresaf en terrænformation i landskabet, der kortlægningsteknisk kan karakteriseres som etvandløb. I de tilfælde, hvor en terrænformationen eksempelvis er tør og ikke vandføren-de, kan den således alligevel optræde på kortet, selvom der ikke reelt er tale om et vand-løb. Netop spørgsmålet om ”vandførende kontra ikke vandførende” nævner Hans Otto
Sørensen i sit brev som fejl. Det er bl.a. denne skelnen mellem tørre og våde terrænfor-mationer, som landmændene skal medvirke til at få indarbejdet i kortene. Dette forholder også blevet præsenteret for udvalget i forbindelse med den tekniske gennemgang afkortmaterialet under behandlingen af L 145.NaturErhvervstyrelsen har endvidere oplyst følgende: ”Kortene i visse kommuner kanhave en større sandsynlighed for unøjagtigheder end i andre kommuner. Det drejer sigom Tønder, Sønderborg, Aabenraa, Fredericia, Vejle, Skive, Viborg og Samsø kommu-ner”. Dette forhold er i øvrigt tydeligt nævnt på NaturErhvervstyrelsens hjemmeside. Afoversigten i Hans Otto Sørensens brev fremgår det, at de beskrevne kortkorrektionerstammer fra Tønder området.Kommunernes kortlægning af vandløb sker i regi af FOTdanmark, en forening der hartil formål at etablere en kortlægning af Danmark, der er fælles for staten og kommuner.Det fælles administrationsgrundlag skal sikre, at der opnås ensartethed i det digitalekortgrundlag på tværs af landet. Kortlægningen er gennemført i etaper, og den senesteetape, som også omfatter Tønder kommune vil være endeligt gennemført i efteråret2012. Fremadrettet vil kompensationskortet blive opdateret med oplysninger fra denneFOTkortlægning.Jeg vil gerne understrege, at vi som bekendt har med foranderlig natur at gøre, og derforkan det i flere situationer være nødvendigt at udarbejde tilretninger til kompensations-kortet. Det er betingelserne, som vi arbejder under, og jeg mener ikke, at man på denbaggrund kan sige, at der er tale om en uholdbar situation. Selvom jeg naturligvis aner-kender at sagen er kompliceret og netop derfor har stillet et indkørings år i udsigt fortvivltilfælde.Med hensyn til det konkrete arbejde med kortene har NaturErhvervstyrelsen oplyst føl-gende, som jeg henholder mig til: ”Det vigtige for landmanden er at tilføje randzoner tilkompensationskortet, hvis de ikke fremgår af kortet, så man fremadrettet kan søge omkompensation for randzonerne. Dette gøres nemmest via NaturErhvervstyrelsens Tast-selv Service. NaturErhvervstyrelsen sagsbehandler efterfølgende rettelserne til kortene.Indberettede rettelser vil kunne ses på kortet, så snart NaturErhvervstyrelsen går i gangmed sagsbehandlingen. Styrelsen skal i den anledning gøre opmærksom på, at det ervigtigt, at der foreligger dokumentation for, at en landmand har bedt om en konkret ret-telse til kortet, inden NaturErhvervstyrelsen kan foretage rettelserne. Derfor er det vig-tigt, at følgende er opfyldt i en indberetning:
2
Henvendelsen skal være en anmodning om fjernelse, tilføjelse eller ændring af etkonkret vandløb eller sø, der er tydeligt markeret på et kort. Det vil sige, at ændrin-gen skal være entydigt og nøjagtigt beskrevet samt indtegnet på kortet.Anmodningen skal have tydelig identifikation i form af underskrift, navn og adres-se.Har en landmand indsendt anmodning om rettelse til en kommune, og kommunenhar videresendt henvendelsen til NaturErhvervstyrelsen, foretager NaturErhvervsty-relsen rettelsen på vegne af landmanden, såfremt ovenstående er opfyldt”.
Slutteligt vil jeg bemærke, at NaturErhvervstyrelsen modtager mange henvendelser fraborgere, landmænd og andre interessenter om emner inden for styrelsens arbejdsområ-der, herunder randzoneloven, hvor der er nedsat et særligt randzoneteam. Styrelsen haroplyst, at den tilstræber at besvare alle borgerhenvendelser indenfor 3 uger fra modta-gelsen. Denne målsætning er overholdt for de mails, som Hans Otto Sørensen har frem-sendt til udvalget.
Mette Gjerskov
/Morten Ejrnæs
3