Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 6. august 2012Sagsnr.: 16422Dok.nr.: 419299
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 9. juli 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 341 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Karsten Lauritzen (V).
Spørgsmål 341:
”Er ministeren bekendt med undersøgelser, der viser, i hvilket omfang forbrugernetræffer beslutning om et køb på baggrund af varens navn eller på baggrund afingredienserne, der er i?”
Svar:
Reglerne om sundhedsanprisninger er relativt nye, og udbredelsen afsundhedsanprisninger i Danmark har hidtil været begrænset. Det betyder, at vi kun haret begrænset erfaringsgrundlag, og af samme grund findes der mig bekendt endnu ikkeundersøgelser af den omtalte art.Fødevarestyrelsen anvender i sin behandling af sager om vildledning og anprisning dendefinition og bagvedliggende forståelse af en gennemsnitsforbruger, som udspringer afEU-retten – herunder af EU-Domstolens praksis.Der kan ikke være tvivl om, at en vares præsentation; emballage, produktnavn og denkontekst, som varen sælges i, kan have stor betydning for, hvordangennemsnitsforbrugeren opfatter varens ernærings- og sundhedsmæssige egenskaber.
I forbindelse med indgåelsen af Fødevareforlig 2.0 var der således også fraforligsparterne – herunder Venstre – bred opbakning til, at Fødevarestyrelsen prioritererindsatsen mod vildledning af forbrugerne.
Mette Gjerskov
/Gundula Maria Kjær
2