Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del
Offentligt
1138875_0001.png
1138875_0002.png
1138875_0003.png
1138875_0004.png
1138875_0005.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriMiljøenhedenSagsnr.: 15953Dok.nr.: 401232Den 15. jun 2012Jacob Højgaard Løvenstjerne
TALEPUNKT
til åbent samråd i Udvalget for Fødevarer, Land-brug og Fiskeri om spørgsmål O vedr. forhandlin-ger om discard-forbud i Skagerrak(det talte ord gælder)
Samrådsspørgsmål O (til Fødevareministeren)”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor forhandlingerne om et discard-forbud iSkagerak tilsyneladende er brudt sammen samt redegøre for, hvilke initiativerministeren vil tage i den anledning.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
1

Samrådsspørgsmål O om forhandlinger vedr. discardforbud i Ska-

gerrak

Indledning- Forhandlingerne mellem EU og Norge om udsmidsforbud i Ska-gerrak blev midlertidigt suspenderet den 24. maj 2012.- Kommissionen anbefalede at indgå aftalen, men min vurderingvar, at aftaleudkastet kunne forbedres. Formålet med udsmidsfor-buddet er ikke, at fiskerne skal stoppe fiskeriet på grund af ud-smidsforbuddet. Der må være sikkerhed for, at kvoterne forhøjes,fordi de fisk, der tidligere blev smidt ud, nu skal afskrives på kvo-ten. Desuden er der brug for, at Norge dokumenterer, at det norskeforbud mod udsmid fungerer effektivt.- Der er særligt tre punkter, som gjorde, at jeg måtte trække i hånd-bremsen:oPrincipper for kvoteforhøjelseoPrincipper for kvotefleksibilitetoKontrol af udsmidsforbuddet
Baggrund- Inden jeg redegør for de tre udeståender vil jeg kort fortælle ombaggrunden for disse forhandlinger.- Jeg underskrev i november 2011 en erklæring sammen med minnorske og svenske kollega om at indføre et forbud mod udsmid affisk den 1. januar 2013.- Erklæringsteksten var forhandlet på plads under den forrige rege-ring, men jeg var enig i den politiske linje og tøvede derfor ikkemed at føre sagen videre.- Jeg blev derfor også særligt glad, da Kommissionen udtrykte sinfulde støtte til forslaget fra de tre skandinaviske lande.
2
Forhandlingerne- I løbet af foråret 2012 har der været forhandlinger mellem EU ogNorge omkring implementeringen af udsmidsforbuddet i Skager-rak.- Som det er bekendt under forhandlinger, er intet aftalt før alt er af-talt. Jeg vil alligevel tillade mig at gennemgå de vigtigste punkter,som jeg forventer, at der vil være enighed om:
Artsliste omfattet af forbud- For det første, er der enighed om de arter, der omfattes af ud-smidsforbuddet. Det forventes aftalt, at forbuddet gennemføres i tofaser.oDen første fase implementeres den 1. januar 2013 og omfat-ter torsk, kuller, sild, makrel, rejer, mørksej, brisling, hvil-ling, kulmule, lange, havtaske, lyssej, skolæst, byrkelangeog brosme.oSamtidig indføres der et totalt udsmidsforbud for alle arterfanget med redskaber mindre end 32 mm, dvs. i praksis altpelagisk fiskeri og industri-fiskeri.oFisk fanget med ruser og tejner undtages fra forbuddet fradag 1.oDen anden fase implementeres 1. januar 2015 med indførel-se af udsmidsforbud for blandt andet fladfisk og jomfru-hummer. Parterne vil dog forinden gennemføre en evalue-ring af forbuddet for at overveje om enkelte arter skal und-tages fra forbuddet, fordi de er overlevere eller om enkeltefiskerier er så skånsomme, så de helt eller delvist skal und-tages fra forbuddet.
3
Tekniske regler og mindstestørrelser- EU og Norge forventes også at være enige om at ophæve eksiste-rende regler, som ikke er kompatible med et udsmidsforbud. Hertænker jeg særligt på eksisterende fangstsammensætningsregler iSkagerrak og mindstelandingsstørrelser for fisk der omfattes afudsmidsforbuddet.- Begge regelsæt pålægger i dag fiskeren i nogle situationer at smi-de fisk tilbage i havet.
Udeståender- Som jeg nævnte i indledningen til min tale var der tre udeståender,som gjorde, at jeg måtte suspendere forhandlingerne.- For det første er der brug for en klar tilkendegivelse i aftalen om,at kvoterne skal forhøjes som følge af et udsmidsforbud. Som detlå i aftalen, var parterne enige om princippet, men teksten var vagog uforpligtende. Jeg har derfor efterlyst nogle klare garantier for,at kvoterne vil blive forhøjet.- For det andet er det vigtigt for fiskerne at have en vis kvotefleksi-bilitet fra det ene år til det andet, når alle fisk, der fanges, skal af-regnes på kvoten som følge af et udsmidsforbud. Dette gælder ik-ke mindst i de første år, indtil kvoterne er endeligt tilpasset et for-bud mod udsmid. I aftaleteksten var der for mange undtagelser forden aftalte kvotefleks, så det er uklart om der rent faktisk var kvo-tefleks på de specifikke bestande. Jeg har derfor efterlyst en mereklar tekst på dette punkt.- For det tredje finder jeg, at det er vigtigt, at udsmidsforbuddet ikkebare er et forbud på papiret, men også efterleves og kontrolleres idet daglige fiskeri på havet.- Jeg har sammen med Sverige foreslået at kontrollere udsmidsfor-buddet med brug af kamera og sensorer. Norge er dog svært til-fredse med deres eksisterende kontrolsystem med vægt på søgåen-de kontrol og ønsker ikke kameraovervågning af norske fartøjer.For mig er det ikke afgørende. hvordan Norge kontrollerer et for-4
bud mod udsmid, men der må være sikkerhed for, at forbuddetbliver effektivt for alle parter.
Ministerens initiativer- Til sidst spørges der til, hvilke initiativer jeg vil tage i forbindelsemed suspenderingen af forhandlingerne.- Jeg kan orientere udvalget om, at jeg har taget kontakt til den nor-ske minister og fremført mine krav for at lægge maksimalt politiskpres på Norge. Jeg har også orienteret Kommissionen og Sverigeom status i sagen og de danske synspunkter.
Afslutning- Det er min forventning, at EU kan opnå de nødvendige forbedrin-ger og at forhandlingerne genoptages i den nærmeste fremtid.
Ca. 750 ord = 7,5 minutter
5