Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del
Offentligt
1142469_0001.png
1142469_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 5. juli 2012Sagsnr.: 14555Dok.nr.: 407500

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 6. juni 2012

stillet følgende spørgsmål nr. 302 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet er

stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål 302:

”Ministeren bedes redegøre for omfanget af landmænds ulovlige indkøb afpesticider og gødning samt hvilke initiativer, der er taget for at stoppe dennekriminalitet fra myndighedernes side de sidste 10 år”.

Svar:

GødningIndledningsvis skal jeg bemærke, at det ikke er ulovligt at importere handelsgødning tilDanmark. Det ulovlige i disse sager består i, at handelsgødningen ikke medtages ilandmandens gødningsregnskab. Det er også ulovligt, når leverandører af handelsgød-ning ikke indberetter salg af importeret handelsgødning til NaturErhvervstyrelsen. Dettefremgår af lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække.Fødevareministeriet foretog i 2003 de første kontrolbesøg hos landmænd, der indførerhandelsgødning fra Tyskland. Kontrolbesøgene resulterede ikke i konstatering af over-trædelser, men gav anledning til en øget bevågenhed på problematikken. Ved en æn-dring af gødskningsreglerne i 2006 blev der skabt hjemmel til at indhente oplysningerfra andre myndigheder. Dermed blev det bl.a. muligt at indhente oplysninger hos SKATom virksomheder, der indfører kvælstofholdige gødninger. Dette er en væsentlig for-bedring af muligheden for en målrettet kontrolindsats.Ved samkøring af oplysninger fra SKAT udtrækkes et antal jordbrugsbedrifter til kon-trol, der er målrettet indførsel af handelsgødning fra udlandet. Kontrollerne udføres i deområder af Danmark, hvor der har været særligt mange jordbrugere involveret i de aktu-elle sager om ulovligt salg og forbrug af handelsgødning.
I de aktuelle sager, hvoraf en række er afsluttet administrativt med bøde eller efterfor-skes af politiet, har to leverandørvirksomheder i perioden 2006 – 2009 ifølge NaturEr-hvervstyrelsen handlet med 13.900 tons handelsgødning, som ikke er blevet indberettet.SprøjtegifteMiljøstyrelsen er ansvarlig for reglerne om sprøjtegifte og for kontrollen af importørerog forhandlere. NaturErhvervstyrelsen gennemfører kontrollen af ulovlig besiddelse oganvendelse på de enkelte jordbrugsbedrifter for Miljøstyrelsen som en del af den én-strengede pesticidkontrol, som NaturErhvervstyrelsen har varetaget siden 2006. Styrel-sen kontrollerer alle pesticidrelaterede emner på jordbrugsbedrifterne. Det er ulovligt,hvis landmænd indfører, besidder og anvender sprøjtegifte fra udlandet, der ikke ergodkendt i Danmark.NaturErhvervstyrelsen har i forbindelse med kontrollen afsløret en række sager, somomfatter flere forskellige sprøjtemidler med udenlandsk etikette, der ikke er godkendtetil brug i Danmark. Der foreligger imidlertid ikke nogen samlet opgørelse over mæng-den af ulovligt indførte sprøjtemidler i Danmark.Afsløringen og behandlingen af de aktuelle sager er et resultat af et samarbejde mellemNaturErhvervstyrelsen, SKAT og Miljøstyrelsen. Dette samarbejde styrker kontrolind-satsen og blev i 2010 formaliseret. Samarbejdet omfatter bl.a. en arbejdsgruppe, der ar-bejder med praktiske problemstillinger i forhold til bekæmpelse af ulovlig import afsprøjtegifte, udveksling af erfaringer og fælles kontrolaktioner.Gødsknings- og pesticidreglerne giver mulighed for politianmeldelse og bødestraf. Reg-lerne er desuden omfattet af krydsoverensstemmelse, hvorfor landmænd, der ikke over-holder reglerne, får reduceret deres støtte. Bødestraf og reducering af landbrugsstøttener sanktioner, som afhængig af overtrædelsens omfang, har en væsentlig økonomisk ogdermed forebyggende effekt på den enkelte landmand.Jeg vil til sidst understrege, at de sager, der nu er hos politiet, viser, at vores samarbejdemed SKAT og Miljøstyrelsen har vist sit værd. Ellers ville vi ikke kunne melde land-mænd til politiet for overtrædelse af gødnings- og pesticidlovgivningen i så stort om-fang, som det er tilfældet. Samtidig har de mange sager givet anledning til at vi nustrammer kontrollen yderligere ved et lovforslag om yderligere samkøring af registre.
Mette Gjerskov/Lars O. Hansen
2