Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del
Offentligt
1100708_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 2. april 2012Sagsnr.: 14779Dok.nr.: 362434
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 12. marts 2012stillet følgende spørgsmål nr. 199 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).

Spørgsmål 199:

”Vil ministeren redegøre for, om den danske fortolkning og implementering afAnprisningsforordningen adskiller sig fra de øvrige EU-landes?”

Svar:

Anprisningsforordningen1gælder umiddelbart i alle medlemsstater og kræver ikkeyderligere implementering i form af nationale bekendtgørelser eller lignende. Det er denationale myndigheder, der skal fortolke reglerne i konkrete afgørelser, og i sidsteinstans er det domstolene, der træffer afgørelse, hvis der er en tvist.De harmoniserede regler for brug af ernærings- og sundhedsanprisninger i mærkning ogmarkedsføring af fødevarer har vist sig at være et omfattende og komplekst regelsæt.Der bliver derfor løbende drøftet fortolkningsspørgsmål i Kommissionens ekspertgruppevedrørende ernærings- og sundhedsanprisninger. Med henvisning til disse drøftelsermellem medlemsstater og Kommissionen er der ikke grundlag for at konkludere, at dendanske fortolkning af anprisningsreglerne adskiller sig fra fortolkningerne i øvrigemedlemsstater.Det kan ikke udelukkes, at Danmark har en mere effektiv fødevarekontrol i forhold tilvisse andre medlemsstater. Forhold som er blevet opdaget i kontrollen herhjemme, mensom eventuelt ikke er påtalt i andre lande, kan således ikke tages til indtægt for, at depågældende forhold er lovlige i andre medlemsstater.Mette Gjerskov/Gundula Maria KjærEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om ernærings- ogsundhedsanprisninger af fødevarer med senere ændringer.1