Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del
Offentligt
1107351_0001.png
1107351_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 20. april 2012Sagsnr.: 14940Dok.nr.: 364761
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 23. februar 2012stillet følgende spørgsmål nr. 159 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Esben Lunde Larsen (V)

Spørgsmål 159:

”På baggrund af Danske Fiskeauktioners ansøgning om tilladelse til afholdelse afauktion over fisk, som ikke landes til fiskeauktionen og på baggrund afNaturErhvervstyrelsens svar af 15. december 2012 anmodes ministeren om atgøre rede for, om ministeren – ifald ministeren fastholder NaturErhvervstyrelsensafslag – vil tage initiativ til at se på, om artikel 5, 56 og 57 i kontrolforordningen,som indeholder krav vedr. fiskerimyndighedernes kontrol, herunder krav vedr.effektiv fiskerikontrol, skal ændres, når nu der – som følge af et discardforbud –installeres overvågning af al fangst.”

Svar:

Jeg kan oplyse, at kontrolforordningens artikel 5 indeholder de generelle principper forfiskerikontrol, artikel 56 indeholder principperne for kontrol med afsætning, og artikel57 fastsætter bl.a. medlemsstaternes pligt til at sikre, at fisken lever op tilhandelsnormerne. Fælles for disse bestemmelser er, at der er krav om en effektivfiskerikontrol i de forskellige led.På EU-plan drøftes indførelse af et discardforbud som et led i den fremtidige fællesfiskeripolitik. Uanset et eventuelt forbud mod discard skal den udførte fiskerikontrolstadig være effektiv. Det er derfor min vurdering, at der på den baggrund ikke vil værebasis for at forsøge at ændre kontrolforordningens bestemmelser om myndighedskontrol.Et discardforbud og overvågning af fiskeriet vil heller ikke sikre, at fisken f.eks. er
korrekt kvalitetssorteret på udbudstidspunktet, og at der sker omsortering, hvis fiskenikke er sorteret korrekt.
Mette Gjerskov
/Stina Østergaard Gmür
2