Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del
Offentligt
1085788_0001.png
1085788_0002.png
1085788_0003.png
1085788_0004.png
1085788_0005.png
1085788_0006.png
1085788_0007.png
1085788_0008.png
1085788_0009.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
TALEPUNKTSAMRÅD DEN 1. FEBRUAR 2012detailbutikkers engrossalg til andre detailbutikker[Det talte ord gælder]
Samrådsspørgsmål G”Ministerenbedesredegøremulighederforforsinatholdningsælgetilreglernetilomandre
detailvirksomheders
produkter
detailvirksomheder, herunder reglerne om at detailvirksomheder ikke kansælge produkter til virksomheder, der ligger mere end 50 km væk, samt omministeren ikke ser disse regler som en forhindring for små virksomhedersudvikling”.
SvarIndledning- Jeg vil gerne indlede med at understrege, atmulighederne for de små virksomheders udviklingligger mig rigtig meget på sinde – og det er altsåuanset om de virksomheder ligger i nord, syd, øst ellervest i landet.
- Jeg synes, det er vigtigt at opretholde et driftigtlokalmiljø, med små næringsdrivende, med grundlagfor udvikling af Danmark i alle afkroge.
Side 2 af 9
- Uanset finanskrise, og folkevandring fra land til by, såsynes jeg også, det er vigtigt at påpege, at overfor allevores interesser i at varetage hensynet til de smånæringsdrivende, står hensynet til forbrugerne,fødevaresikkerheden og til konkurrenceevnen.
- Og jeg vil gerne gøre det klart i denne her sag, at detstår enhver virksomhed frit for, hvor i landet deønsker at afsætte deres varer. Men af forskelligeårsager stilles der forskellige krav til forskellige typeraf fødevarevirksomheder i dette land, afhængig af, omde opererer som detail- eller som engrosvirksomhed.
Baggrund om reglerne- En detailbutik er en butik, der lever af at sælge sinevarer til den endelige forbruger – til hr. og fru Jensen,Christensen eller Gjerskov, for den sags skyld – derbruger varerne i deres private husholdning.
- Hvis en fødevarevirksomhed ønsker at afsættefødevarer til en anden fødevarevirksomhed, og altsåikke til forbrugerne, skal den som helt overvejendehovedregel være registreret og autoriseret somengrosvirksomhed – og det er meget naturligt, for deter det, der er engrossalg.
Side 3 af 9
- Af EU-reglerne fremgår der en række specifikke kravtil produktion af animalske fødevarer i engrosleddet -det være sig krav til fx indretning af lokalerne, øgetmikrobiologisk prøveudtagning, altsålaboratorieprøver, med videre. Disse krav er iudgangspunktet fastsat for at tilgodese behovet forbeskytte forbrugerne i fødevaresikkerhedsmæssighenseende.- EU-reglerne stiller færre krav i forhold til detailleddet.Dette beror på, at der i detailsalg er større rum for deenkelte erhvervsdrivende til at foretage en konkretvurdering af fødevarens sikkerhedsmæssigebeskaffenhed – alene dét, at der er en mindre mængde.
- I forbindelse med fastlæggelsen af det samlede EU-regelsæt, blev det på dansk foranledning indført ireglerne, at der skulle være en mulighed for atdetailvirksomheder – i et vist omfang – skulle kunneafsætte varer som engrossalg, uden også at skulle leveop til kravene til engrosvirksomheder – hvad man kankalde en bagatelgrænse for mindre virksomheder.- Det ønske var dansk, og det ønske om undtagelse varnetop begrundet i hensynet til at sikre, at der i mindresamfund fortsat er mulighed for at det lokaleplejehjem eller købmanden i nabobyen kan købe
Side 4 af 9
lokale produkter i mindre partier – og dermed støtteopretholdelse af lokale miljøer.
- Således foreskriver undtagelsen i EU-reglerne, at endel af produktionen i en detailvirksomhed kanafsættes til en anden detailvirksomhed – somengrossalg – under forudsætning af, at afsætningen afanimalske fødevarer har karakter af en ”marginal,lokal og begrænset aktivitet”. Det er de tre ord, der erEU-reglerne.
- Så det er op til medlemsstaterne selv, at fastsætte,hvad der forstås ved en ”marginal, lokal og begrænsetaktivitet”.
Hvorfor er reglerne ændret
- Den tidligere regering tillod, at detailhandlende kunnehave et salg til andre detailhandlende svarende til 2/3af omsætningen (dog max. 2500 kg/uge, medmulighed for afsætning i hele landet) – dvs. op til 2/3om ugen, og så skulle man ikke leve op til kravene forengrosvirksomhed.
- Europa-Kommissionen har haft landenes fortolkning isøgelyset i en årrække. Og i efteråret 2010, under dendaværende regering, modtog Danmark en
Side 5 af 9
åbningsskrivelse, fordi Kommissionen mente, at vihavde defineret ”marginal, lokal og begrænsetaktivitet” for bredt. Man kan sige, at de synes, vihavde været lige lovlig rummelige, ved at heleDanmark blev kaldt ”lokalt”.
- Kommissionen har ved drøftelse af medlemslandenesfortolkning givet udtryk for, at Kommissionen ansådet for et afbalanceret kompromis at tillade enundtagelse i omegnene af 15 %, indenfor en radius af20 km. Og det er jo meget mindre, end det vi har nu.
Regelændring for at opnå balance- For at imødekomme Kommissionens kritik, erråderummet for detailbutikkers salg af animalskefødevarer til andre detailbutikker ændret.
- De ændrede regler, som er lavet af den tidligereregering, vurderes at skabe en rimelig balance iforhold til hensynet bag Kommissionens regler medkrav til engrosvirksomheder, Kommissonens tolkningaf undtagelsesmuligheden, detailbutikkernes ønskeom at kunne sælge til andre detailbutikker, samthensynet til ikke at skabe ulige konkurrenceforholdsærligt i forhold til de små engrosvirksomheder.
Side 6 af 9
- Dette er teknisk. Jeg vil gerne henvise til et stykkepapir, det er delt rundt, og der vil I, af den omdeltetabel, ”i al sin enkelthed”, se, hvad den (reglen) går udpå:o1) detailvirksomheder, kan opretholde deresstatus som detailvirksomhed, selvom deomsætter op til 1/3 til andre detailvirksomheder.o2) dog må denne ene tredjedel af omsætningenikke overstige 1500 kg om ugen - ogo3)hovedreglener, at omsætningen skal skeindenfor lokalområdet i en radius på 50 km, dogmed denundtagelse,at der på årsbasis måafsættes specialprodukter svarende til 100 kg/igennemsnit om ugen udenfor lokalområdet.oDe 100 kg kan fx være en pølse med et særligtkrydderi eller en særlig egnsret. Salget udenfor50 km radius udgør dermed godt 5 tons om åretog dermed et betydeligt salg for endetailvirksomhed.oUndtagelsesbestemmelsen betyder altså, at mankan afsætte den samlede mængde - fxsæsonprodukter i forbindelse med jul eller påske– idet der er tale om 100kg igennemsnit/uge.
- Altså væsentlig mere en Kommissionens 15% og 20km.
Side 7 af 9
- Grænsen på de 50 km tilsikrer, at der i hele landet vilvære en reel mulighed for, at et lokalområde kan tageet socialt ansvar og støtte op om lokalenæringsdrivende og dermed bidrage til opretholdelseaf et erhvervsliv i de små samfund.
- Herover for står hensynet til konkurrenceforhold.Fordi vi i Danmark opkræver gebyr forfødevarekontrol i engrosvirksomheder tilsigerhensynet til engrosvirksomhederne – særligt til demindre jo – at vi ikke i ubegrænset omfang kan tilladedetailvirksomheder at omsætte, som var deengrosvirksomheder.
Fødevareforlig 2.0. – mindre kødengrosvirksomheder- Til syvende og sidst er dette et spørgsmål om, atdetailvirksomheder, der videresælger til detail, efterhensigten med lovgivningens krav, bør lade sigregistrere som engros.
- De økonomiske udfordringer ved at lade envirksomhed omregistre til engros kommer ikke somen overraskelse - hverken for mig, og forhåbentligheller ikke for Dansk Folkeparti og de øvrige partierbag Fødevareforlig 2.0.
Side 8 af 9
- Fordi det var jo netop i Fødevareforlig 2.0., at det blevbesluttet, at mindre kødengrosvirksomheder skal haveet lavere antal tilsyn end større engrosvirksomheder,så der er lavet en forskel der også, og dermed betale etlavere gebyr for den offentlige kontrol. Færrekontrolbesøg og færre omkostninger!
- Deri skulle incitamentet til at lade sig omregistre fradetail til engros gerne være styrket.
- Ligesom alle andre typer af virksomheder i disse årmå gøre sig nøje overvejelser om deres drift ogrentabilitet, må fødevarevirksomheder, der ligger i en”grænsezone”, mellem en stor detailvirksomhed og enlille engrosvirksomhed, ligeledes gøre op med sigselv, hvordan virsomhedsdriften tilrettelæggesoptimalt.
Afslutning- Der må ikke herske tvivl om, at jeg er stærkt optagetaf, at vores virkomheder kan trives og udvikle sig. Desmå og mellemstore virksomheder er grundlaget forregeringens ambition om at sikre vækst, beskæftigelseog velstand. Men det er ikke reglerne om engrossalg,der er en forhindring for små virksomhedersudvikling.
Side 9 af 9
- Med udgangspunkt i Kommissionens regelsæt, menerjeg, at den tidligere minister, har fundet en rimeligbalance i forhold til hensynet mellemfødevaresikkerheden, konkurrencen i erhvervet,interessen i opretholdelse af næringslivet i de mindresamfund, samt økonomisk forsvarlige rammevilkår fordetailbutikkerne med fortsat ønske om engrossalg.