Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del
Offentligt
1087854_0001.png
1087854_0002.png
1087854_0003.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 2. marts 2012Sagsnr.: 13654Dok.nr.: 339278
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 30. januar 2012stillet følgende spørgsmål nr. 105 (Alm.del) som hermed besvares. Spørgsmålet er stil-let efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål 105:

”Ministeren bedes oplyse, om det er korrekt, at Fiskerikontrollen gennem sine informa-tioner fra fartøjernes VMS-system allerede var i besiddelse af dokumentation for dissefartøjers overtrædelse af reglerne, som blev dokumenteret af Greenpeace i forbindelsemed deres montering af GPS-udstyr på disse fartøjer, jf. Fiskeritidende uge 4 2012 og ibekræftende fald redegøre for, hvorfor myndighederne ikke reagerede på disse oplys-ninger.”

Svar:

NaturErhvervstyrelsen har oplyst, at styrelsen var i besiddelse af VMS-data fra 6 af de 7fartøjer, som Greenpeace indleverede data for. Et enkelt af de 7 fartøjer er under 15 me-ter lang og derfor ikke omfattet af kravet om satellitovervågning, hvorfor der ikke findesVMS-data for dette fartøj.Styrelsens gennemgang af data viste i øvrigt, at for et af fartøjerne havde der været etudfald af VMS-systemet, og for et enkelt fartøj viste gennemgangen, at der ikke vartegn på, at fartøjet havde fisket i det lukkende område.I november og december 2010 foretog NaturErhvervstyrelsen politianmeldelse af 10personer fra i alt 9 fartøjer. For 3 af fartøjerne blev anmeldelse udelukkende foretaget påbaggrund af styrelsens egne data.Det er korrekt, at myndighederne forud for aktionen fra Greenpeace i sommeren 2010var i besiddelse af data fra fartøjer, som det efterfølgende viste sig, havde overtrådt for-buddet. NaturErhvervstyrelsen modtager fra VMS-overvågningen adskillige tusind datai døgnet. Både fra danske fartøjer og fra udenlandske fartøjer, når disse befinder sig i
dansk fiskeriterritorium. Så store mængder data er det ikke praktisk muligt at foretage100 % kontrol og analyse af. VMS-data anvendtes på daværende tidspunkt primært tiltilrettelæggelsen af den søværts kontrol. I dag foregår kontrollen risikobaseret og stik-prøvevis.Idet VMS-data ikke giver eksakte oplysninger om, hvorvidt der er fisket, men kun giveroplysninger om fartøjets aktuelle position, kurs og fart havde NaturErhvervstyrelsenhidtil været tilbageholdende med at rejse sager med påstand om ulovligt fiskeri baseretalene på VMS-data. I forbindelse med Greenpeace aktionen blev det sammen med an-klagemyndigheden besluttet at afprøve domstolenes holdning til VMS-data som bevis-materiale. Domstolene har i disse sager vurderet, at domfældelse kunne ske udelukken-de på grundlag af VMS-data. Nogle sager er anket, og de øvrige sager afventer resulta-terne heraf.Efter etablering af det lukkede område 1. januar 2009 udførtes jævnligt og i perioderkoordineret med svenske myndigheder søværts kontrol i området. I efteråret 2009 kon-stateredes 2 overtrædelser af forbuddet, hvorefter søværts kontrolindsats blev oppriori-teret. En højt prioriteret kontrolindsats opretholdtes i 2010, og de danske myndighederkonstaterede frem til medio august yderligere 3 overtrædelser af forbuddet. Den højtprioriterede fysiske kontrolindsats og de konstaterede overtrædelser blev løbende evalu-eret, og sammenholdt med øvrige kontrolopgaver og prioriterede indsatsområder gavdet på det tidspunkt ikke anledning til overvejelser om iværksættelse af yderligere tiltag.Forud for aktionen fra Greenpeace var der ikke etableret systematisk VMS-overvågningaf det lukkede område i Kattegat. På baggrund af de informationer, der fremkom omulovligt fiskeri i det lukkede område i Kattegat, blev et system med fast VMS-over-vågning af det lukkede område som en del af en samlet VMS-overvågning etableret iefteråret 2010.Oplysningerne fra overvågningsudstyret sammenholdes med de øvrige data, somNaturErhvervstyrelsen har om et fartøj, hvorefter der træffes afgørelse om de videreforanstaltninger på baggrund af en konkret vurdering i den enkelte sag.På fiskeriområdet arbejdes der efter en målrettet og risikobaseret kontrolstrategi, somgør det muligt i perioder at prioritere særlige indsatsområder, sideløbende med det basa-le kontroltryk.NaturErhvervstyrelsen har således øget fokus på kontrol i det lukkede område i Katte-gat, og udover fast VMS-overvågning foretager styrelsen øget kontrol i form af søværtskontrol og landingskontrol i havn. Endvidere er der indgået aftale med de svenske myn-
2
digheder om generel udveksling af VMS-data for Kattegat, og der er etableret et vars-lingssystem for det lukkede område.Ovennævnte tiltag skal være med til at sikre, at der ikke fiskes i det lukkede område, ogder er siden efteråret 2010 ikke konstateret overtrædelser af forbuddet.
Mette Gjerskov
/Birgitte Riber Rasmussen
3