Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
1115463_0001.png
1115463_0002.png
1115463_0003.png
Kulturministeren
Folketingets Udvalg for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
7. maj 2012
Folketingets Udvalg for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser har den16. april 2012, efter ønske fra Per Clausen (EL), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 99(Alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for, hvordan de ansatte og de studerende blev inddraget iforbindelse med fusionsprocessen mellem musikkonservatoriet i Aarhus og musikkon-servatoriet i Aalborg.

Svar:

Fusionsprocessen mellem Nordjysk Musikkonservatorium og Det Jyske Musikkonser-vatorium blev gennemført på baggrund af en beslutning truffet af det flertal af Folke-tingets partier, der stod bag den politiske flerårsaftale for Kulturministeriets videregå-ende uddannelser i perioden 2007-2010. Fusionen blev tilrettelagt med en styregruppenedsat af Kulturministeriet med deltagelse af Kulturministeriet og institutionerne.Jeg har forelagt spørgsmålet for Det Jyske Musikkonservatorium, der har bidraget tilat besvare, hvordan studerende og undervisere blev inddraget i processen. Det JyskeMusikkonservatorium har oplyst følgende:”Ledelserne på de to fusionerede konservatorier sikrede inddragelse af lærere, stude-rende og TAP ved:Orienteringsmøder i Aarhus og Aalborg d. 25. februar 2009 i Konservatorierådet ogSamarbejdsudvalget. Samme dag blev der afholdt orienteringsmøder med lærere ogTAP samt studerende og der blev lagt en informationsskrivelse på hjemmesiden iAarhus.Fællesmøde med lærere og studerende i Aalborg 28. januar 2009.
Dok. nr. 1341811
Side 2
Drøftelser i Aarhus på lærermøde den 27. februar 2009, et TAP-møde den 27. fe-bruar 2009, et fagrådsmøde den 6. marts 2009 og et møde med studenterrådet den24. marts 2009.Drøftelser i Samarbejdsudvalget i Aalborg den 24. juni 2009, den 27. august 2009og den 27.oktober 2009.Drøftelser i Samarbejdsudvalget i Aarhus den 20. marts 2009 og i konservatorierå-det den 15. maj 2009.Drøftelser i Konservatorieråd i Aalborg den 11. marts 2009, den 3.september 2009,den 29. oktober 2009 og den 10. december 2009.Lærermøde i Aalborg den 24. september 2009.Møde med studenterråd i Aalborg den 29. maj 2009 og den 10. september 2009.To møder i den nedsatte Følgegruppe bestående af 4 lærere, 2 studerende og 2TAP’er, der på møder med ledelserne drøftede den pågående fusionsproces og fusio-nens konsekvenser for de faglige miljøer i efteråret 2009.Orientering i Aalborg med lærere og studerende om nye rammer for uddannelserneden 19. januar 2010.Dialogmøder med studerende i Aalborg den 11. februar 2010,To faglige heldagsseminarer med deltagelse af samtlige lærere og studerende hvorbl.a. vision og handlingsplan for fusionen blev behandlet hhv. oktober 2009 og april2010.
I Aalborg etableredes i 2009 et debatforum på internettet. På denne side udspilledes enlivlig debat, som ledelsen deltog i.Lærere og studerende er således inddraget formelt gennem de faglige/kollegiale orga-ner, samt bredt ved orienteringsmøder, debatforum og faglige seminarer/møder og fusi-onsprocessen er fulgt tæt af den nedsatte Følgegruppe.Efterfølgende er de faglige miljøer inddraget i udformningen af de nye studieordningerog studieplaner, der blev udfærdiget som konsekvens af fusionen, og disse er senere be-handlet i Studienævn og Konservatorieråd.”
Side 3
Jeg henholder mig til bidraget fra Det Jyske Musikkonservatorium.
Uffe Elbæk