Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
10. apil 2012
Svar på alm. del – spørgsmål 90:I brev af 26. marts 2012 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Alm. del – spørgsmål 90:”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 26. marts 2012 fra Danske Stude-rendes Fællesråd (DSF) vedr. kvote 2-optag jf. FIV alm. del – bilag 162”Svar:Kvote 2 og øget frihed i kvotefastsættelsenJeg henviser til mit svar på alm. del spørgsmål 72 for så vidt angår Danske Stude-rendes Fællesråds bemærkninger om kvote 2 og øget frihed i kvotefastsættelsen.Forsøg med alternative optagelsesformerDanske Studerendes Fællesråd foreslår at afsætte en pulje på Finansloven til atgennemføre forsøg med alternative optagelsesformer. I den forbindelse bemær-kes, at universiteterne har muligheder for at afprøve alternative optagelsesformerinden for de eksisterende rammer. Som Danske Studerendes Fællesråd nævner, erder positive erfaringer med sådanne forsøg, hvor der er en forskudt økonomiskgevinst for uddannelsesinstitutionerne i form af mindre frafald og dermed øgedetaxameterbevilllinger.1,08-regel (bonus for tidlig studiestart)Samfundet opnår væsentlige gevinster, hvis de unge starter tidligere og gennem-fører uddannelserne hurtigere. 1,08-reglen blev indført for at tilskynde til hurtige-re studiestart. Det er derfor rigtigt, at reglen gør det sværere for de lidt ældre un-ge at blive optaget på uddannelser med adgangsbegrænsning via kvote 1.Jeg kan oplyse, at 1,08-reglen skal evalueres efter optaget i 2012, og indgår i re-geringens arbejde med at se på mulighederne for at få de studerende hurtigereigennem uddannelserne. Før dette arbejde er tilendebragt, vil der ikke blive tagetstilling til 1,08-reglens fremtid.Kvalitet og flere højtuddannedeJeg er enig med Danske Studerendes Fællesråd i forhold til de udfordringer ogcentrale temaer, der fremhæves. Herunder udfordringer om kvalitet i uddannel-serne (fx antal konfrontationstimer og lokaleforhold), og nødvendigheden af bre-Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10Postboks 2135
TelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
12-12652922869411/1
dere rekruttering (herunder at få drengene mere med) og mindskelse af frafald iforhold til at nå 60- og 25-procent-målsætningerne. Kvalitet i uddannelserne,bredere rekruttering og mindskelse af frafald er emner, som indgår i regeringensovervejelser om fremtidens uddannelsessystem.SUSU giver muligheder for, at alle med relevante kvalifikationer, uanset baggrund,kan gennemføre en uddannelse. Det er muligt, at SU i fremtiden også kan brugestil at skabe positive incitamenter, der kan få unge til at starte på og gennemføreen uddannelse hurtigere end i dag.
Med venlig hilsen
Morten ØstergaardMinisteriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Side
2/2