Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
1142148_0001.png
1142148_0002.png
1142148_0003.png
1142148_0004.png
1142148_0005.png
1142148_0006.png
1142148_0007.png
1142148_0008.png
Bilag 1

Digitaliseringsstyrelsen

Projekt:

NemLogin

Hovedformål:

Formålet med den nye og konsoliderede fællesoffentlige løsning til brugerstyringer at gøre det hurtigere og enklere at etablere og anvende digitale tjenester påtværs af den offentlige sektor. Den skal bl.a. give mulighed for, at borgere og virk-somheder med ét log-in får adgang til alle offentlige myndigheders webløsninger,og at offentligt ansatte med ét log-in kan arbejde på tværs af forskellige myndig-heders systemer. Endvidere er der en positiv business case ved konsolideringen,da der fremadrettet kun skal driftes én i stedet for de i dag to fællesoffentlige bru-gerstyringsløsninger. I projektets business case er det estimeret, at der kan realise-res en gevinst på 44,2 mio. kr. over årene 2011-2015 ved etablering og drift af enkonsolideret fællesoffentlig brugerstyringsløsning. Løsningen udvides i 2. halvdel2012 med en fællesoffentlig fuldmagtsløsning.

Brugergrupper

Borgere, virksomheder og offentlige myndigheder

Økonomi

Samlede projektomkostninger 30 mio. kr.

Tidsramme

Starttidspunkt: 2011-01-31Sluttidspunkt: 1. kvartal 2013

Redegørelse for evt. overskredne økonomi og tidsramme

NemLog-in-projektet er forsinket, da leverandøren finder leverancen mere kom-pliceret end først antaget. Leverandøren forventer derfor først at aflevere sidstedel af den nye NemLog-in løsning 1. marts 2013.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2

Projekt:

NemID

Hovedformål

Udvikling, udbredelse og drift af digitale signaturer (NemID) til sikker digitalkommunikation mellem borgere, virksomheder og offentlige myndigheder.

Brugergrupper

Borgere, virksomheder og offentlige myndigheder

Økonomi

Samlede projektomkostninger 72 mio. kr.

Tidsramme

Starttidspunkt:2007-06-16 (udbudsbekendtgørelse offentliggjort)Sluttidspunkt: 2012-12-31

Redegørelse for evt. overskredne økonomi og tidsramme

NemID projektet omhandler leverancer vedrørende NemID til borger og NemIDtil erhverv. NemID til borgere, der udgør hovedparten af leverancen, blev sat idrift juli 2010. Projektet er forlænget cirka et år på grund af den manglende leve-rance NemID til erhverv. Det nuværende sluttidspunkt fremgår ovenfor. Forlæn-gelsen skyldes primært, at leverandøren har underestimeret opgavens omfang ogkompleksitet.Kontrakten er en fastpriskontrakt, hvilket betyder, at forsinkelsen ikke fordyrerprojektet. Leverandøren - Nets DanID - driver den nuværende infrastruktur tilmedarbejdersignaturer videre uden vederlag, så forlængelsen ikke får økonomiskekonsekvenser for den offentlige sektor.Den nuværende medarbejdersignatur kan fortsat bestilles og anvendes, indtil dennye medarbejdersignatur er sat i drift.
3

Projekt:

Borgerguide3

Hovedformål:

Der er overordnet to væsentlige formål med Borgerguide3-projektet. For det før-ste er det ønsket om at hele borger.dk konsolideres på SharePoint2010 hvor ’Min-Side’ allerede befinder sig. For det andet er der behov for et grundlæggende rede-sign af borgerguiden på borger.dk (Den offentlige del af borger.dk som ikke erMinSide). Borgerguide3-projektet har blandt andet til opgave at implementeredette grundlæggende redesign.Det nye design og den nye informationsarkitektur (SP2010) fokuserer i høj gradpå at gøre borger.dk mere handlingsorienteret, blandt andet på baggrund af øn-sker fra en række samarbejdskommuner og UdbetalingDanmark.

Brugergrupper

Borgere

Økonomi

Samlede projektomkostninger 15,7 mio. kr.

Tidsramme

Starttidspunkt: 2011-10-01Sluttidspunkt: 2012-05-10

Redegørelse for evt. overskreden økonomi og tidsramme

Ikke relevant
4

Moderniseringsstyrelsen

Projekt:

HR-løn

Hovedformål:

Formålet med HR-Løn er at effektivisere personaleadministration i staten. Løs-ningen skal give personalemedarbejdere mulighed for direkte indberetning af al-mindelige lønændringer fremfor via blanketter til ØSC, som det sker i dag. Løs-ningen er tilrettelagt, så den ikke kræver særlig viden om lønsystemet men aleneviden om regelgrundlaget, altså overenskomster mv.Løsningen skal understøtte den aftalte effektivisering i Statens Administrationved, at dobbeltindtastninger undgås. Løsningen vil også blive stillet til rådighedfor selvejende institutioner med henblik på effektivisering af deres interne proces-ser.

Brugergrupper

Personalemedarbejdere

Økonomi

Samlede projektomkostninger 32,5 mio. kr.

Tidsramme

Starttidspunkt: 2008-11-03Sluttidspunkt: 2012-06-30

Redegørelse for evt. overskredne økonomi og tidsramme

Afslutningen af gennemførelsesfasen er flyttet fra 31.05.2011 til 30.06.2012, her-under er også indberegnet tid til opfølgning på succeskriterierne for implemente-ringen. Dette skyldes, at der er to forskellige projektmodeller; (a) en, hvor imple-menteringen ikke var en del af gennemførelsesfasen, og (b) en, hvor implemente-ringsfasen er en del af gennemførelsesfasen.Ovenstående tidsplan afspejler model b.
5

Projekt:

Nyt Pensab

Hovedformål:

Det nye system skal registrere og ajourføre optjent pensionsalder for ansatte medstatslig tjenestemandspensionsret og stille information til rådighed for medarbej-dere og institutioner. Det nuværende Pensab (PENSionsAlderBeregningssyste-met) blev idriftsat i 1993. Systemet er nu forældet, hvilket bl.a. afspejles ved, attilpasninger og udvikling af systemet er uforholdsmæssigt dyrt. Hertil kommer, atsystemkonstruktionen er meget ufleksibel, hvorfor det er svært at imødekommeønsker om webadgang og tilgængelighed af data.

Brugergrupper

Tjenestemænd, personalemedarbejdere, visse pensionskasser og Statens Admini-stration

Økonomi

Samlede projektomkostninger 17,4 mio. kr.

Tidsramme

Start anskaffelsesfase 2008-07-01Start realiseringsfase 2013-02-01

Redegørelse for evt. overskredne økonomi og tidsramme

Nyt Pensab skulle oprindelig være sat i drift i efteråret 2010. Den primære forkla-ring på forskydningen af tidsrammen er, at det som en del af analysefasen i pro-jektet blev undersøgt, om systemet med fordel kunne integreres i et igangværendedigitaliseringsprojekt. Det blev efterfølgende vurderet for risikabelt at vente på enmulig integration med det igangværende digitaliseringsprojekt, da udskiftningen afdet eksisterende Pensab skal være gennemført senest ved udgangen af 2013 afhensyn til ophør af de nuværende kontrakter. Idriftsættelsen af nyt Pensab forven-tes primo 2013Da der er modtaget økonomisk fordelagtige tilbud på systemet, er de forventedeprojektomkostninger nedjusteret med 2,6 mio. kr. i forhold til de oprindeligt esti-merede projektomkostninger.
6

Projekt:

Appbuilder omlægning og modularisering fase 1.

Hovedformål:

Projektet skal gennemføre en nødvendig teknologiopgradering af Statens Lønsy-stem ved at omlægge det væk fra det forældede udviklingsværktøj, Appbuilder, ogerstatte dette med et tidssvarende værktøj. Samtidig forberedes Statens Lønsystemtil at kunne flytte funktioner til fremtidige standardsystemer på personaleområdet.Projektet er et teknologi-projekt og medfører ingen ændringer i forretningsproces-ser.

Brugergrupper

LønsagsbehandlereSystemadministratorer

Økonomi

Samlede projektomkostninger 41,15 mio. kr.

Tidsramme

Start gennemførselsfase: 2010-06-30Start realiseringsfase: 2012-12-31

Redegørelse for evt. overskredne økonomi og tidsramme

Ikke relevant
7

Statens Administration

Projekt:

Sigma

Hovedformål:

Effektivisering af forretningsgangene indenfor lån, garanti og tilskudsadministra-tion samt teknisk modernisering af it-understøttelsen.Modernisering af den nuværende tekniske løsning med henblik på yderligere atunderstøtte den samlede vedligeholdelsesopgave for sagsbehandlingssystemerinden for Statens Administrations finansforvaltning.Understøtte optimering af standardprocesser for forretningsgangen.

Brugergrupper:

Statens Administration

Økonomi:

Samlede projektomkostninger blev i oktober 2011 budgetteret til 25,3 mio. kr.Projektet er ultimo april 2012 besluttet indstillet. Den samlede anlægsværdi kanherefter opgøres til 19,2 mio. kr. Hertil kommer 5,1 mio. kr. i yderligere driftsud-gifter i Statens Administration.

Tidsramme:

Start: anskaffelsesfase: 2008-05-15Slut: realiseringsfase 2012-12-31

Redegørelse for evt. overskredne økonomi- og tidsramme:

Sigma-projektet er gentagne gange blevet forsinket primært som følge af tekniskeproblemer. Der har været gennemført tre brugertest, der ikke har udvist tilfreds-stillende resultater. Den sidste brugertest (gentest) var planlagt gennemført medio2011 men blev på baggrund af tekniske problemer udskudt til september 2011. Daleverandøren ikke kunne leve op til de fastsatte krav i september, blev det beslut-tet at udskyde gentesten til december, idet der på daværende tidspunkt var sketfremskridt i projektet, der begrundede en forsættelse.Statens Administration fandt ikke forsinkelsen acceptabel. Det blev derfor med-delt leverandøren, at Statens Administration ikke ville underskrive en ny formelprojektplan, som indeholdt endnu en udsættelse af projektet, samt at Statens Ad-ministration ville forbeholde sig retten til at sætte samarbejdet med leverandøren ibero, med henblik på at igangsætte et teknisk review, ifald en overtagelsesprøvefor Sigma ikke blev gennemført tilfredsstillende senest den 20. januar 2012.
8
En test af Sigma-projektet primo 2012 viste, at der fortsat var en lang række fejl isystemet. Derfor valgte Statens Administration at stille samarbejdet med leveran-døren i bero og lade et uafhængigt konsulentfirma gennemføre et teknisk reviewaf den samlede løsning. Konsulentfirmaet aflagde rapport den 5. marts 2012,hvorefter leverandøren havde mulighed for at svare på reviewet.Reviewet påpegede, at der er grundlæggende problemer med it-arkitekturen. Der-udover indikerede reviewet, at implementering af yderligere ordninger ville værelangt mere kompleks og omkostningstung end forventet. Endvidere var det vur-deringen, at det var usikkert, hvorvidt leverandøren besidder de fornødne kompe-tencer, som skal til for at bringe Sigma-projektet frem til stabil drift. På dennebaggrund har Statens Administration besluttet at stoppe Sigma-projektet og bringesamarbejdet med leverandøren til ophør.Der er indgået forligsaftale med leverandøren ifølge hvilken, leverandøren til Sta-tens Administration overdrager kildekode, licenser og dokumentation for denhidtidige udvikling af systemerne.Den samlede anlægsværdi til nedskrivning kan herefter opgøres til 19,2 mio. kr.Hertil kommer 5,1 mio. kr. i yderligere driftsudgifter i Statens Administration.Det skal i forlængelse af ovenstående bemærkes, at der er iværksat kompenseren-de tiltag med henblik på at forbedre de eksisterende systemer blandt andet i for-bindelse med udfasningen af en forældet it-platform. Udgiftsniveauet i 2012 for-ventes at være i størrelsesordenen 6,0 mio. kr., der afholdes af Statens Administra-tion inden for det nuværende indtægtsgrundlag.