Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
1104002_0001.png
1104002_0002.png
Side 1 af 2
Bilag 1: Svar på Folketingets Udvalg for Forskning,Innovation og Videregående Uddannelser, spørgsmål nr. 82Projekt:Kundesystem til CPR-administrationHovedformål:Udvikling af nyt kundesystem som led i den løbende modernisering af CPR-systemets applikationer. Det nuværende kundehåndteringssystem – ettegnbaseret, 3270 system - er udviklet omkring 1990 og trænger tilmodernisering. Udviklingen af et nyt kundesystem har først og fremmest tilhensigt at sikre, at de samfundskritiske dataleverancer fra CPR til hele denoffentlige sektor, herunder valgkørsler, og til store dele af den private sektor,ikke afhænger af en teknisk forældet applikation.BrugergrupperCPR-administrationens medarbejdere og i et vist omfang CPR’sdriftsleverandør.ØkonomiProjektet er estimeret til 18.000 timer.TidsrammeStarttidspunkt: August 2011Sluttidspunkt: Juni 2012.ProjektpartnereCSC Danmark A/S.Redegørelse for evt. overskredne økonomi og tidsrammeUdviklingsforløbet forløber efter planen, og tidsforbruget ligger indtil videreunder det estimerede.
Side 2 af 2Projekt:Sammenlignelige brugertilfredshedsundersøgelserHovedformål:I aftalen om kommunernes økonomi for 2011 blev det aftalt at anbefalekommunerne, at de hvert andet år offentliggør sammenlignelige oplysningerom den brugeroplevede kvalitet blandt modtagere af hjemmehjælp, forældre tilbørn i dagtilbud, forældre til elever i folkeskoler, forældre til børn i SFO /fritidshjem samt elever i folkeskolen.For at støtte op om brugertilfredshedsundersøgelser, der er sammenlignelige påtværs af institutioner og kommuner, opfordres kommunerne til at anvende detfælles udviklede koncept, som er blevet stillet til rådighed. Anvendelsen afkonceptet understøttes af inspirationsmateriale, erfaringsudveksling ogtværgående analyser.For at muliggøre sammenligning på tværs af kommuner skal der udvikles etdatavarehus, som kommunerne kan indberette resultaterne af deresundersøgelser til. Herfra kan kommunerne automatisk offentliggøreoplysningerne på brugerinformation.dk.BrugergrupperKommunerneØkonomiDen samlede bevilling er på 22 mio. kr. og kommer fra hhv.bloktilskudsaktstykket fra 2011 (5 mio.) samt Finansloven 2011 (17 mio.).Heraf vurderes 8,8 mio. kr. i etableringsudgifter til IT.TidsrammeDatavarehuset forventes at være tilgængeligt for kommunerne i august 2012.ProjektpartnereDatavarehuset udvikles i samarbejde med KL, Social- ogIntegrationsministeriet, Ministeriet for Børn og Undervisning samt Ministerietfor Sundhed og Forebyggelse.Redegørelse for evt. overskredne økonomi og tidsrammeIntet at bemærke.