Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
1102401_0001.png
1102401_0002.png
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
Svar på spørgsmål 76 (alm. del):I brev af 14. marts 2012 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 76:”Ministeren bedes oversende udvalget en oversigt over de enkelte universitetersog professionshøjskolers mv. oversigter over sammenhæng mellemfamiliebaggrund, studievalg og gennemførelse samt kommentere universiteternesforskellige strategi for og også evne til at fremme gode studieforløb,studieresultater og høj gennemførselsgrad måske endda med relativt godebeskæftigelsesmuligheder efterfølgende.”Svar:Institutionerne indsamler ikke systematisk data om deres studerendesfamiliebaggrund. Institutionerne sammenholder derfor heller ikke løbendeinformation vedrørende de studerendes studievalg og studieprogression medinformation om familiebaggrund eller andre sociale forhold.Det vil derfor medføre en meget stor ressourcebelastning for institutionerne atskulle udarbejde og tilvejebringe informationer og analyser på et så detaljeretniveau, som udvalget har anmodet om.Jeg oversender derfor notatet ”Baggrundsnotat om tilgang og fuldførelse på devideregående uddannelsesinstitutioner fordelt på forældresuddannelsesbaggrund” med en oversigt vedrørende studerendes tilgang ogfuldførelse sammenholdt med forældres uddannelsesbaggrund. Oversigtenindeholder data på institutionsniveau for de 7 professionshøjskoler, de 8universiteter og de 9 selvstændige erhvervsakademier.For så vidt angår universiteternes arbejde med at fremme gode studieforløb,studieresultater, og at de studerende gennemfører studiet, er disse aspekter enintegreret del af alle universiteters uddannelsesaktiviteter.Alle universiteterne arbejder løbende med at udvikle deres kvalitetspolitikker ogmed at sikre kvaliteten af deres undervisning og uddannelser, ligesom alle stillerstudenterrådgivning og forskellige typer af vejledning til rådighed for destuderende. Siden 2008 er vejledningsindsatserne blevet styrket gennem merefokus på vejledning af forsinkede og frafaldstruede studerende.11. april 2012

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Postboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-12690122844071/1
Universiteternes interne arbejde med studiemiljø og uddannelseskvalitetsuppleres med en række eksterne krav i lovgivningen, som også understøtter goderammer for uddannelseskvalitet, for de studerendes trivsel og gennemførsel m.v.Dette er blandt andet universitetslovens bestemmelser om vejledning, viaakkrediteringssystemet, Lov om gennemsigtighed og åbenhed ogUndervisningsmiljøloven.Studiemiljøet undersøges blandt andet via institutionernesundervisningsmiljøvurderinger, som skal foretages hvert tredje år.Universiteterne har også fokus på de studerendes arbejdsmarkedsparathed ogbeskæftigelsesmuligheder. De humanistiske og samfundsvidenskabeligeuddannelsesområder har over de seneste 10 år gennemgået en forandringsproces,som bl.a. har ført til, at langt flere humanistiske kandidater er blevet ansat på detprivate arbejdsmarked.Det er mit indtryk, at universiteterne tager deres uddannelses- ogvejledningsopgaver meget alvorligt. Det er et godt udgangspunkt for at sætteyderligere fokus på at mindske frafaldet og at styrke kvaliteten af uddannelserne,så endnu flere unge, uanset social baggrund, kan gennemføre en langvideregående uddannelse. Jeg ser derfor frem til at modtage universiteternes budpå målepunkter til deres udviklingskontrakter for bl.a. øget kvalitet, fastholdelseog beskæftigelse og bedre sammenhæng i uddannelsessystemet.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard