Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
1102418_0001.png
1102418_0002.png
1102418_0003.png
1102418_0004.png
1102418_0005.png
Notat
Baggrundsnotat om studerende på videregående uddannelser i forhold tilforældres uddannelsesbaggrund: Optag, fuldførelse og frafald
Tilgang:Erhvervsakademierne:13 procent af de studerende, som påbegyndte en erhvervs-akademiuddannelse i 2010, havde forældre med grundskoleuddannelse somlængste uddannelse. Henholdsvis 47 og 40 procent havde forældre med erhvervs-faglig/gymnasial uddannelser eller videregående uddannelse.Professionsbacheloruddannelserne:12 procent af de studerende som påbegyndteen professionsbacheloruddannelse i 2010 havde forældre med grundskoleuddan-nelse som længste uddannelse. Henholdsvis 44 og 45 procent havde forældre mederhvervsfaglig/gymnasial uddannelser eller videregående uddannelse.Universitetsuddannelser:5 procent af de studerende, som påbegyndte en univer-sitetsuddannelse i 2010 havde forældre med grundskoleuddannelse som længsteuddannelse. Henholdsvis 29 og 66 procent havde forældre med erhvervsfag-lig/gymnasial uddannelser eller videregående uddannelse.Fuldførelse:Erhvervsakademiuddannelserne og professionsbacheloruddannelserne:Stude-rende med forældre, der udelukkende har grundskole som uddannelsesbaggrundudgør 13 procent af de fuldførte studerende på henholdsvis erhvervsakademiud-dannelserne og professionsbacheloruddannelserne.Studerende med forældre med hhv. erhvervsfaglig/gymnasial uddannelse og vide-regående uddannelse udgør hhv. 45 og 42 procent af de fuldførte på erhvervsaka-demiuddannelserne og henholdsvis 44 og 42 procent på professionsbachelorud-dannelserne.Kandidatuddannelserne:Studerende med forældre med en grundskoleuddannelsesom længste uddannelse udgør 6 procent af de fuldførte kandidater, mens stude-rende med forældre med en erhvervsfaglig/gymnasial uddannelse udgør 28 pro-cent, og studerende med forældre med en videregående uddannelse udgør 66 pro-cent.Der er således en betydelig overvægt af studerende med forældre med en videre-gående uddannelse, der fuldfører en kandidatuddannelse.Til sammenligning har 29 procent af de 50-60-årige grundskole som længste ud-dannelse, mens 40 procent har en erhvervsfaglig/gymnasial uddannelse, og 30procent har en videregående uddannelse.Personer, som har forældre med grundskoleuddannelse som længste uddannelser,er derfor både underrepræsenterede i forhold til antallet af studerende, der fuldfø-rer en erhvervsakademiuddannelse, en professionsbachelor og en kandidatuddan-nelse.Frafald:
28. marts 2012

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Postboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-12690122844151/1
Erhvervsakademiuddannelserne:På erhvervsakademiuddannelserne er forskelle-ne mellem de tre grupper for så vidt angår frafaldet efter fire år ikke så stor. 32procent af de studerende med forældre med en grundskoleuddannelse som læng-ste uddannelse er faldet fra fire år efter påbegyndt uddannelse, mens det tilsva-rende tal er på hhv. 26 og 28 procent for studerende med forældre, der har hhv.en erhvervsfaglig/gymnasial uddannelse og videregående uddannelse.Professionsbacheloruddannelserne:26 procent af de studerende med forældremed grundskoleuddannelse som længste uddannelse er faldet fra efter fire år,mens de tilsvarende tal er 22 og 21 procent for studerende med forældre, der harhhv. en erhvervsfaglig/gymnasial uddannelse eller videregående uddannelse.Universitetsbacheloruddannelserne:Forskellene i frafald for de studerendesammenholdt med forældres uddannelsesbaggrund er tydeligst ved universitets-bacheloruddannelserne. 36 procent af de studerende med forældre med grundsko-leuddannelse som længste uddannelse er faldet fra efter fire år, men det tilsvaren-de tal er 29 procent for studerende med forældre med erhvervsfaglig/gymnasialuddannelse og 20 procent for studerende med forældre med en videregående ud-dannelse.Studerende med forældre med grundskole som længste uddannelse har derformarkant større sandsynlighed for at falde fra en universitetsbacheloruddannelseend studerende med forældre med en videregående uddannelse.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Side
2/2
Tabel 1: Tilgangen til erhvervsakademiuddannelser fordelt på forældresuddannelsesbaggrund2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010Med grundskoleMed erhvervsfaglig/gymnasialMed videregående uddannelse17% 16% 16% 16% 14% 13% 14% 13% 13%46% 46% 46% 46% 46% 46% 45% 48% 47%38% 37% 38% 38% 40% 41% 42% 39% 40%
Kilde: Uddannelsesministeriets beregninger på grundlag af data fra Danmarks StatistikAnm: Tilgangen er defineret som de studerende, der påbegynder en erhvervsakademiuddannelse mellem den 1.oktober året før og den 30. september i året. Personer, hvis forældres uddannelsesniveau er ukendt, er ikkemedtaget i opgørelsen.
Tabel 2: Tilgangen til professionsbacheloruddannelser fordelt på forældresuddannelsesbaggrund2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010Med grundskoleMed erhvervsfaglig/gymnasialMed videregående uddannelse17% 16% 15% 15% 15% 14% 13% 13% 12%43% 43% 43% 43% 42% 42% 42% 43% 44%40% 41% 42% 42% 43% 44% 45% 45% 45%

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Kilde: Uddannelsesministeriets beregninger på grundlag af data fra Danmarks StatistikAnm: Tilgangen er defineret som de studerende, der påbegynder en professionsbacheloruddannelse mellem den1. oktober året før og den 30. september i året.Tallene dækker over tilgangen til professionsbacheloruddannelser og øvrige mellemlange videregående uddan-nelser. Personer, hvis forældres uddannelsesniveau er ukendt, er ikke medtaget i opgørelsen.
Side
3/3
Tabel 3: Tilgangen til universitetsuddannelser fordelt på forældres uddan-nelsesbaggrund2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010Med grundskoleMed erhvervsfaglig/gymnasialMed videregående uddannelse8%8%7%7%6%6%5%5%5%30% 30% 30% 30% 29% 28% 28% 28% 29%62% 63% 63% 63% 65% 66% 66% 66% 66%
Kilde: Uddannelsesministeriets beregninger på grundlag af data fra Danmarks StatistikAnm: Tilgangen er defineret som de studerende, der påbegynder en bacheloruddannelse mellem den 1. oktoberåret før og den 30. september i året.Tallene dækker over tilgangen til universiteternes og de kunstneriske 3-årige bacheloruddannelser. Det betyder,at studerende, som er optaget på en 2-årig (delt) kandidatuddannelse efter en fuldført bacheloruddannelse, ikkeer medregnet. Tilgangen til 5-årige (udelte) kandidatuddannelser er medregnet. Personer, hvis forældres ud-dannelsesniveau er ukendt, er ikke medtaget i opgørelsen.Notatet ”Baggrundsnotat om studerende med ikke-akademisk baggrund” viser, at 74 procent af de studerende,der påbegynder en universitetsuddannelse, havde forældre uden en lang videregående uddannelse. De 74 pro-cent inkluderer også personer, hvis forældre har en kort eller mellemlang videregående uddannelse. I dette no-tat er de videregående uddannelser samlet i en kategori
Tabel 4: Fuldførte på erhvervsakademiuddannelser fordelt på forældres ud-dannelsesbaggrund2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010Med grundskoleMed erhvervsfaglig/gymnasialMed videregående uddannelse15% 15% 15% 15% 15% 14% 13% 13% 13%46% 46% 46% 47% 47% 46% 47% 48% 45%39% 39% 38% 38% 38% 40% 39% 39% 42%
Kilde: Uddannelsesministeriets beregninger på grundlag af data fra Danmarks StatistikAnm: Tilgangen er defineret som de studerende, der påbegynder en erhvervsakademiuddannelse mellem den 1.oktober året før og den 30. september i året. Personer, hvis forældres uddannelsesniveau er ukendt, er ikkemedtaget i opgørelsen.
Tabel 5: Fuldførte på professionsbacheloruddannelser fordelt på forældresuddannelsesbaggrund2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010Med grundskoleMed erhvervsfaglig/gymnasialMed videregående uddannelse17% 17% 16% 16% 16% 15% 14% 14% 13%43% 43% 43% 43% 43% 43% 42% 43% 42%40% 40% 40% 41% 41% 42% 44% 43% 44%
Kilde: Uddannelsesministeriets beregninger på grundlag af data fra Danmarks StatistikAnm: Tilgangen er defineret som de studerende, der påbegynder en professionsbacheloruddannelse mellem den1. oktober året før og den 30. september i året.Tallene dækker over tilgangen til professionsbacheloruddannelser og øvrige mellemlange videregående uddan-nelser. Personer, hvis forældres uddannelsesniveau er ukendt, er ikke medtaget i opgørelsen.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Tabel 6: Fuldførte kandidater fordelt på forældres uddannelsesbaggrund2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010Med grundskoleMed erhvervsfaglig/gymnasialMed videregående uddannelse8%8%8%7%7%6%7%6%6%29% 29% 29% 29% 28% 28% 29% 28% 28%63% 64% 64% 64% 65% 65% 64% 66% 66%
Side
4/4
Kilde: Uddannelsesministeriets beregninger på grundlag af data fra Danmarks StatistikAnm: Fuldførte er defineret som de studerende, der fuldfører en kandidatuddannelse på et universitet eller enkunstnerisk kandidatuddannelse mellem den 1. oktober året før og den 30. september i året. Personer, hvis for-ældres uddannelsesniveau er ukendt, er ikke medtaget i opgørelsen.Notatet ”Baggrundsnotat om studerende med ikke-akademisk baggrund” viser, at 73 procent af de fuldførtekandidater havde forældre uden en lang videregående uddannelse. De 73 procent inkluderer også personer, hvisforældre har en kort eller mellemlang videregående uddannelse. I dette notat er de videregående uddannelsersamlet i en kategori
Tabel 7: 50-60-åriges uddannelsesbaggrund2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010Med grundskoleMed erhvervsfaglig/gymnasialMed videregående uddannelse32% 32% 31% 31% 31% 30% 30% 29% 29%42% 42% 42% 42% 41% 41% 41% 41% 40%25% 26% 27% 28% 28% 29% 30% 30% 30%
Kilde: Uddannelsesministeriets beregninger på grundlag af data fra Danmarks StatistikAnm: Befolkningen den 1. jan i året fordelt på højest fuldførte uddannelse 1. okt året før. Personer med ukendtuddannelsesniveau er ikke medtaget i opgørelsen.
Tabel 8: Andel frafaldne 4 år efter påbegyndelse af erhvervsakademiuddan-nelse fordelt på forældres uddannelsesbaggrund2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010Med grundskole23% 27% 31% 35% 37% 34% 31% 33% 32%
Med erhvervsfaglig/gymnasialMed videregående uddannelse
25% 26% 27% 30% 33% 29% 25% 27% 26%23% 24% 27% 30% 31% 27% 25% 26% 28%
Kilde: Uddannelsesministeriets beregninger på grundlag af data fra Danmarks StatistikAnm: Tallet viser hvor mange af dem, som er påbegyndt uddannelsen 4 år før, som er faldet fra inden status-tidspunktet 1/10 det pågældende år. Personer, hvis forældres uddannelsesniveau er ukendt, er ikke medtaget iopgørelsen.
Tabel 9: Andel frafaldne 4 år efter påbegyndelse af professionsbachelorud-dannelse fordelt på forældres uddannelsesbaggrund2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010Med grundskoleMed erhvervsfaglig/gymnasialMed videregående uddannelse17% 17% 20% 22% 25% 25% 26% 27% 26%15% 17% 17% 20% 21% 21% 22% 23% 22%15% 17% 17% 20% 20% 20% 20% 20% 21%

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Kilde: Uddannelsesministeriets beregninger på grundlag af data fra Danmarks StatistikAnm: Tallet viser hvor mange af dem, som er påbegyndt uddannelsen 4 år før, som er faldet fra inden status-tidspunktet 1/10 det pågældende år. Personer, hvis forældres uddannelsesniveau er ukendt, er ikke medtaget iopgørelsen.
Tabel 10: Andel frafaldne 4 år efter påbegyndelse af bacheloruddannelsefordelt på forældres uddannelsesbaggrund2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010Med grundskoleMed erhvervsfaglig/gymnasialMed videregående uddannelse36% 35% 38% 37% 37% 38% 36% 35% 36%30% 30% 31% 29% 30% 31% 29% 29% 29%23% 23% 24% 24% 24% 23% 21% 20% 20%
Side
5/5
Kilde: Uddannelsesministeriets beregninger på grundlag af data fra Danmarks StatistikAnm: Tallet viser hvor mange af dem, som er påbegyndt uddannelsen 4 år før, som er faldet fra inden status-tidspunktet 1/10 det pågældende år. Personer, hvis forældres uddannelsesniveau er ukendt, er ikke medtaget iopgørelsen.