Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
1051215_0001.png
1051215_0002.png
1051215_0003.png
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
5. december 2011
Svar på spørgsmål 7 (alm. del):I brev af 8. november 2011 har udvalget efter ønske fra Pernille Skipper (EL)stillet mig følgende spørgsmål:Ministeriet for Forskning,
Spørgsmål 7:Hvilke dispensationsmuligheder er der for ansøgere med dysleksi (ordblindhed) iforbindelse med ansøgning om optagelse på universiteterne?Svar:Universiteterne har mulighed for at dispensere fra de faglige adgangskrav ved op-tagelse på en bacheloruddannelse for ansøgere med et handicap, fx dysleksi.Optagelse til bacheloruddannelser reguleres af bekendtgørelse om adgang m.v.ved bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne, hvorefter studieplad-ser i kvote 1 fordeles efter faldende optagelseskvotient.Universiteterne kan dispensere fra reglen om faldende optagelseskvotient, hvis derer usædvanlige forhold for ansøgeren, fx dysleksi eller anden funktionsnedsættelse.Adgangskravene skal fortsat opfyldes, men universitetet kan indplacere ansøgerenhøjere, end vedkommendes optagelseskvotient tilsiger og dermed kompensere forden karakternedgang, som dysleksi eller funktionsnedsættelse efter en faglig vurde-ring har medført. En sådan dispensation giver dog ikke en studieplads, hvis forskel-len mellem ansøgerens optagelseskvotient og uddannelsens grænsekvotient er stør-re end, hvad der kan begrundes af funktionsnedsættelsen.Adgang til en bacheloruddannelse forudsætter en gymnasial eksamen og opfyl-delse af de specifikke adgangskrav samt eventuelle karakterkrav. Alle ansøgereskal – uanset dysleksi eller anden funktionsnedsættelse – opfylde adgangskrave-ne. Selvom en ansøger ikke opfylder adgangskravene på ansøgningstidspunktet,er der dog mulighed for, at ansøgningen alligevel kan tages i betragtning:-Ansøgere, der fx mangler et niveau i et gymnasiefag for at opfylde de speci-fikke adgangskrav, kan optages på betingelse af, at vedkommende inden ellerumiddelbart efter studiestarten opfylder adgangskravene eller supplerer til ettilsvarende niveau.Ansøgere, der fx ikke har fået afsluttet en adgangsgivende gymnasial uddan-nelse, men som ved kurser og lignende har fået tilsvarende kvalifikationer,kan søge optagelse med særlig tilladelse, hvorved ansøgningen behandles ikvote 2, dvs ved en konkret vurdering af ansøgerens kvalifikationer.
Innovation og VideregåendeUddannelserBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
11-11492021314321/1
-
Disse muligheder kan være en hjælp for ansøgere med dysleksi, når denne funkti-onsnedsættelse er årsag til, at adgangskravene ikke var opfyldt på ansøgningstids-punktet.Det er det enkelte universitet, der træffer afgørelse om optagelse og om den kon-krete anvendelse af de beskrevne regler, hvilket er et element i universiteternes fag-lige selvstyre.
Med venlig hilsen
Morten ØstergaardMinisteriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Side
2/2

Spørgsmål nr. stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 8. no-

vember 2011 til Ministeren for forskning, innovation og videregående ud-

dannelser (Alm. del - bilag ).

Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
11-11492021314321/1