Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
1114017_0001.png
1114017_0002.png
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
2. maj 2012
Opfølgende svar på spørgsmål 60 (alm. del):I brev af 17. februar 2012 har udvalget efter ønske fra Mai Henriksen (KF) stilletmig følgende spørgsmål:Spørgsmål 60:Vil ministeren redegøre for sammenhængen mellem de optagneskaraktergennemsnit fra de adgangsgivende eksamener til læreruddannelsen ogfuldførelsen af denne fra 2001-2011.Opfølgende svar:Som omtalt i mit første svar af 16. marts 2012 var de efterspurgte tal ikkeumiddelbart tilgængelige. Ministeriet for Forskning, Innovation og VideregåendeUddannelser har nu tilvejebragt de efterspurgte data (jf. bilag).I lighed med 2010-undersøgelsen fra AKF, som jeg henviste til i mit svar af 16.marts 2012, viser tallene, at der er en sammenhæng mellem gymnasialtkaraktergennemsnit og andelen af studerende, der fuldfører læreruddannelsen.Dette er også et billede, som genkendes fra tidligere større undersøgelser af devideregående uddannelser under ét. Undersøgelser fra Danmarks Statistik (2006)bekræfter således, at de studerendes forældres uddannelsesbaggrund og destuderendes adgangsgivende karakterer er væsentlige enkeltfaktorer for destuderendes gennemførelse af deres videregående uddannelse.Tallene viser, at der er en klar tendens til, at andelen, der fuldfører, er højere forstuderende, med et højere gymnasialt karaktergennemsnit. Samtidig er der en klartendens til, at andelen, der afbryder, er højere for studerende med et laveregymnasialt karaktergennemsnit. Resultaterne tager udgangspunkt i de studerende,der påbegyndte læreruddannelsen i perioden 2001 til 2005 – dvs. på den forrigelæreruddannelse.Der er ikke nogen nævneværdig forskel på andelen, der fuldfører, for studerendemed et karaktergennemsnit fra og med 6 til 8 set i forhold til studerende med etkaraktergennemsnit fra og med 8 til 10.

Ministeriet for Videnskab

Teknologi og Udvikling

Bredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
./.
Sagsnr.Dok nr.Side
12-12451723007551/1
Samlet set kan det altså bekræftes, at der på læreruddannelsen, som iuddannelsessystemet generelt, er en sammenhæng mellem frafald og gymnasielteksamensresultat.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard