Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
1093353_0001.png
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
16. marts 2012
Svar på spørgsmål 60 (alm. del):I brev af 17. februar 2012 har udvalget efter ønske fra Mai Henriksen (KF) stilletmig følgende spørgsmål:Spørgsmål 60:Vil ministeren redegøre for sammenhængen mellem de optagneskaraktergennemsnit fra de adgangsgivende eksamener til læreruddannelsen ogfuldførelsen af denne fra 2001-2011.Svar:De efterspurgte tal er ikke umiddelbart tilgængelige, men Ministeriet forForskning, Innovation og Videregående Uddannelser forventer at kunnetilvejebringe de efterspurgte data ultimo april 2012.Der henvises ligeledes til AKF, Anvendt Kommunalforskning, som i 2010gennemførte et kvantitativt studie af årsager til frafald påprofessionsbacheloruddannelserne, heriblandt læreruddannelsen.Overordnet konkluderer undersøgelsen, at ”et højere karaktergennemsnit fragymnasiet reducerer frafaldssandsynligheden”. Den positive effekt er dogaftagende efter et vist niveau. For læreruddannelsen toppede ”karaktereffekten”ved karakteren 8,9 på 13-skalaen (8,0 på 7-trinsskalaen). Højere karakterer end8,9 havde således en negativ effekt på gennemførelsen af studiet.Undersøgelsen viste, at den relative karaktereffekt var størst hoslæreruddannelsen sammenlignet med tre andre uddannelser i undersøgelsen(bygningskonstruktør-, sygeplejerske- og pædagoguddannelsen).

Ministeriet for Videnskab

Teknologi og Udvikling

Bredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-12451722617931/1
Med venlig hilsen
Morten Østergaard