Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
1100082_0001.png
1100082_0002.png
1100082_0003.png
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
30. marts 2012
Svar på alm. del – spørgsmål 58:I brev af 13. februar 2012 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DF) stilletmig følgende spørgsmål:Alm. del – spørgsmål 58:”Vil ministeren oplyse, hvor mange uddannelsesinstitutioner inden for minister-området, der er tilgængelige for folk med handicap, kørestolsbrugere mv.? og vilministeren i den forbindelse redegøre for, om ministeren vil tage initiativ til atsikre bedre tilgængelighed for disse brugere til landets uddannelsesinstitutioner?”
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Svar:Sagsnr.12-12429122768351/1
I dag bliver tilgængelighed for fysisk handicappede tænkt ind i al nybyggeri ogstørre ombygninger på Uddannelsesministeriets område, jf. gældende lovgivning.En samlet oversigt over tilgængeligheden på Uddannelsesministeriets uddannel-sesinstitutioner findes ikke.Tilgængeligheden på institutionerne under Uddannelsesministeriet afspejler dekrav, som var gældende på tidspunktet for bygningens opførelse. Kravene til til-gængelighed er over årene blevet skærpet, men nye regler har kun virkning fornybyggeri og større ombygninger. Ansvaret for at nybyggeri og større ombyg-ninger overholder gældende regler for tilgængelighed påhviler enten bygherre el-ler institutionsledelsen afhængigt af ejerforholdet.I forbindelse med fordeling af globaliseringspuljen for 2010 – 2012 blev der tiluniversiteterne afsat i alt 6 mia. kr. til brug for et teknologisk løft af laboratorier-ne samt til grundlæggende moderniseringer. I takt med gennemførelsen af bygge-rierne vil det betyde et væsentligt løft af tilgængeligheden for fysisk handicappe-de til universiteternes bygninger.Selv om den enkelte uddannelsesbygning overholder kravene til tilgængelighedfor fysisk handicappede, har institutionsledelsen tillige et ansvar for i videst mu-ligt omfang at sikre tilgængelighed for forskellige typer af handicaps gennem af-hjælpende foranstaltninger eller tilpasninger af undervisningen.
Dok nr.Side
Igennem mange år har der i spørgsmålet om tilgængelighed for handicappede væ-ret fokuseret primært på foranstaltninger for kørestolsbrugere og gangbesværede.Den teknologiske udvikling har gennem de senere år åbnet helt nye mulighederfor, at unge med fx syns-, høre- og læsehandicaps kan gennemføre en videregå-ende uddannelse. I dag kan disse unge få specialpædagogisk støtte i form af mo-bilitetsundervisning på uddannelsesstedet, IT-rygsække mv, der på det praktiskeog individuelle plan kan bidrage til, at de på lige fod med de øvrige studerendekan gennemføre en videregående uddannelse.For at nå regeringens målsætning om at 60 pct. af en ungdomsårgang skal haveen videregående uddannelse i 2020, er det væsentligt, at vi i fremtiden fokuserermere på tilgængeligheden for den relativt store gruppe af unge med psykiskehandicaps, vi har i Danmark. En målrettet indsats i gymnasiet i forhold til ungemed psykiske handicaps sammen med bedre medicinske og terapeutiske behand-lingsmetoder betyder, at det fremover er muligt for mange flere af disse unge atgennemføre en videregående uddannelse, hvor de modtager forskellige former forindividuelt tilpasset specialpædagogisk støtte.
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Med venlig hilsen
Side
2/2
Morten Østergaard