Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
1192738_0001.png
1192738_0002.png
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 26. september 2012 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 232 (Alm. del)Ministeren bedes oplyse den samlede effekt på statens budget (med beregningaf tilbageløb, ændret adfærd og effekt på arbejdsudbud), såfremtuddannelsesstøtten til kandidatstuderende på en længerevarende videregåendeuddannelse i stedet bliver ydet som et lån med samme rente- og ydelsesprofil somet studielån og forudsat, at der ikke sker indkomstbestemt modregning ibeløbsstørrelsen. Beløbet bedes beregnet for de kommende år frem til 2020 ogopgjort per år samt en vurdering af den varige provenuvirkning.SvarMerudlån har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser, idet statensudlån over tid modsvares ved tilbagebetaling med renter. Dog kanmanglende tilbagebetaling af lån medføre, at staten lider et tab.Omlægges SU-stipendier på kandidatoverbygningsuddannelser til en renlånemulighed kan det for en gruppe af studerende give et incitament til atgennemføre overbygningsuddannelsen hurtigere, da de derved kan undgå at få enstor gæld. De kandidatstuderende, som allerede i dag har valgt et omfattendeerhvervsarbejde frem for at søge SU-stipendier, vil ikke blive påvirket. Dennegruppe skønnes at udgøre ca. 23 pct. af de studerende i overbygningsuddannelser.Forslaget indebærer en forøgelse af lånetilbuddet på kandidatuddannelser på op til196.000 kr.Jeg henviser endvidere til mit svar i spørgsmål 227, hvad angår mindreudgifter forstaten ved afskaffelse af SU-stipendier til kandidatoverbygningsstuderende pålange videregående uddannelser.Arbejdsudbudsvirkninger ved markant ændrede SU-regler kan ikke opgøres pga.betydelig usikkerhed. Usikkerheden forbundet med den ændrede adfærd må dogvurderes at være mindre ved ændringer koncentreret omkring studiets afslutning,hvor det er nemmest på kort sigt at fremrykke færdiggørelsen af studiet. Derfor kanarbejdsudbudsvirkningen for dette forslag anslås, om end det bemærkes, at skønneter behæftet med en vis usikkerhed. Skønnet fremgår af tabel 1.
10. december 2012
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.Side
12/102085-101/2
Tabel 1: Skøn over forslagets økonomiske konsekvenser inkl.arbejdsudbudseffekt2013*2014201520162020Arbejdsudbudseffekt i 2020Mio. kr.870390Antal personer2.0002020i altMio. kr.1.260Side2/2
Mio. kr., 2013-pl ekskl. arbejdsudbudSamlet virkning-60130300560
* Virkningen ventes negativ i 2013 pga. midlertidige øgede taxameterudgifter som følge af fremrykket aktivitet
Som det fremgår er det skønnede provenu ved forslaget noget mindre end desamlede udgifter, der i dag bruges på SU-stipendier til kandidatstuderende. Detskyldes, at der må påregnes et vist tab sfa. misligeholdt gæld.Forslaget vurderessamtidig at bidrage til tidligere færdiggørelse af uddannelse, idet låneordningenforventes at tilskynde studerende til at færdiggøre deres studier på normeret tid,hvorved arbejdsudbuddet alt andet lige øges.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard