Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
1161379_0001.png
1161379_0002.png
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 4. september 2012 har udvalget efter ønske fra Esben Lunde Larsen (V)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 202 (Alm. del)
2. oktober 2012
Ministeriet for Forskning,
Ministeren bedes gøre rede for, hvad ministeren – som refereret i indlægget "Dedanske universiteter er en lukket klub” i Dagbladet Information 1.-2. september2012 – mener med, at ”vi har brug for en mentalitetsændring iuddannelsessystemet”?SvarDen 30. juli 2012 – samme dag som 60.000 unge blev tilbudt en studieplads på envideregående uddannelse – bragtedagbladet Politiken min kronik ”Nej, vi kan ikkeblive for kloge eller for dygtige”.Jeg formoder, at det er denne kronik, der refereres til, når jeg af Anders SolitanderBohlbro i kronikken i Information citeres for følgende: ”Menuddannelsesministeren havde, uden at vide det, fuldstændig ret, da han for nyligskrev, at vi har brug for en mentalitetsændring i uddannelsessystemet”.I Politiken den 30. juli 2012 skriver jeg til slut: ”Skal vi give Danmark endnu et afde uddannelsesløft, som generationer før os har tyet til i omstillingstider, er derbrug for en mentalitetsændring i store dele af samfundet, og der er brug for etuddannelsessystem, der hænger sammen og giver mening.”Min pointe i denne kronik er, at svaret på Danmarks samfundsøkonomiskeudfordringer er uddannelse. Men fra meningsdannere, interesseorganisationer,tænketanke mv. udtrykkes der skepsis over for, om mere uddannelse er svaret i entid med høj dimittendarbejdsløshed, ligesom der udtrykkes skepsis over for, atakademikere ansættes i mere utraditionelle jobs end tidligere – fx får humanister idag i langt højere grad ansættelse i den private sektor end tidligere.Men vejen fremeruddannelse, og jeg er derfor stærkt uenig med dem, der advarermod overuddannelse. Vi er som samfund nødt til at redefinere vores rolle på detglobale marked, og én af de ting, vi bl.a. ved, der skaber vækst, er andelen afhøjtuddannede i de private virksomheder. Ligesom akademikeres ansættelse iutraditionelle jobs i små og mellemstore virksomheder ofte skaber vækst. Det viservidenpilotordningen meget overbevisende, og det er bl.a. derfor at regeringen medfinanslovsforslaget for 2013 har valgt at give denne ordning et markant løft.
Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.Side
12/045060-041/1
Historien har vist igen og igen, at det er arbejdsudbuddet – arbejdsstyrkenskompetencer, visioner, ideer og evner – der skaber udviklingen og skaber de jobs,der skal sikre vækst og velstand i Danmark. Derfor er et uddannelsesløft detrigtige, og der er brug for en mentalitetsændring, så vi ikke sidder fast i envanetænkning, hvor en antropolog kun kan finde ansættelse i de jobs, antropologertraditionelt har fået. Vi har med andre ord brug for en mentalitetsændring i forholdtil opfattelsen af, hvad uddannelse kan føre til for samfundet og for den enkelte.Det er regeringens mål, at 60 pct. af en ungdomsårgang i 2020 skal have envideregående uddannelse, heraf skal de 25 pct. have en universitetsuddannelse. Ogdette uddannelsesløft skal ske samtidig med, at vi øger kvaliteten i uddannelserne.For at vi kan nå denne målsætning, er det nødvendigt, at vi har etuddannelsessystem, der giver mening for den enkelte. Det skal være langt lettere atsammensætte sin uddannelse, skifte retning, at tage på udlandsophold og få dettemeritoverført. Regeringen har fået en meget bred opbakning til denne målsætning iFolketinget, hvilket jeg er meget tilfreds med.Side2/2
Med venlig hilsen
Morten Østergaard