Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
Notat
Modtager(e):FIV
Notat vedr. gældende regler for adgang til bacheloruddannelser påuniversiteterne i relation til ansøgere med en international adgangsgivendestudentereksamenDette notat redegør for de gældende regler for adgang til universiteternesbacheloruddannelser i relation til kronikken ”De danske universiteter er en lukketklub”, bragt i Information den 1-2. september 2012.Adgang til en bacheloruddannelse på et dansk universitet forudsætter en gymnasialeksamen, at den studerende opfylder de specifikke adgangskrav ogtillige etkarakterkrav på uddannelser med mange flere ansøgere end, der er udbudtuddannelsespladser.De fleste bliver optaget på universiteternes bacheloruddannelser på baggrund af enaf de almindelige danske gymnasiale uddannelser, men International Baccalaureate(IB), som kronikkens forfatter har gennemført, kan også give adgang til enbacheloruddannelse.Herudover kan Færøsk studentereksamen, Grønlands gymnasiale Uddannelse (GU-eksamen), Dansk/Fransk Baccalauréat (DFB), Europæisk Baccalauréat (EB),Option Internationale du Baccalauréat (OIB) og dansk-tysk studentereksamen(DIAP) give adgang.Endvidere skal alle ansøgere fra EU/EØS lande til universiteternesbacheloruddannelser behandles på lige vilkår med danske ansøgere.Ansøgere skal ud over en adgangsgivende eksamen og evt. karakterkrav ogsåopfylde specifikke adgangskrav om bestemte fagniveauer i de gymnasiale fag (A-,B- eller C-niveau) i forbindelse med optagelse på en bacheloruddannelse.De specifikke adgangskrav er fastsat af Ministeriet for Forskning, Innovation ogVideregående Uddannelser efter indstilling fra universiteterne, og har til formål atsikre, at alle studerende har de fornødne faglige kvalifikationer til at gennemføreuddannelsen. Adgangskravene medvirker således til at reducere frafaldet.Kronikkens forfatter beskriver nogle problemer med om omregning af karaktererfra en International Baccalaureate (IB). Eksamensgennemsnittet for ansøgere meden IB-eksamen og ansøgere med en udenlandsk adgangsgivende eksamen fra etandet EU/EØS-land, der er sammenlignelig med en dansk gymnasial uddannelse,skal så vidt muligt omregnes til en optagelseskvotient, der kan anvendes vedoptagelse i kvote 1.Der foretages en sammenligning mellem fordelingerne af beståede adgangsgivendeeksamensresultater fra IB-uddannelsen og den tilsvarende fordeling afeksamensresultaterafdanskeadgangsgivendegymnasiale2. oktober 2012
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.Side
12/045060-041/1
eksamener.Omregningstabellen justeres hvert år på basis af statistik for sidste årseksamensresultater på verdensplan blandt IB-studenter.Styrelsen for Universiteter og Internationalisering offentliggør på sin hjemmeside(www.iu.dk/ehb) den officielle omregningstabel. Niveauvurderinger af fag fraenInternational Baccalaureate (IB) sammenlignet med fag fra danske gymnasialeeksamener er foretaget på objektivt og fagligt grundlag af fagkonsulenter fraMinisteriet for Børn og Undervisning.I 2010 nedsatte undervisningsministeren og videnskabsministeren entværministeriel embedsmandsgruppe for at analysere forholdene ved optagelse afansøgere med en IB-eksamen. Embedsmandsgruppen konkluderede i sin rapport, atprincippet om ligebehandling af ansøgere med dansk, udenlandsk og internationaleksamen også var gældende for IB-studenter med hensyn til omregning af IB-eksamensresultater til den danske 7-trinsskala og fagniveaukrav til en IB-eksamen.Embedsmandsgruppen belyste også optagelsessandsynligheden for ansøgere meden dansk gymnasial eksamen og en IB-eksamen. Rapporten konkluderede, atsandsynligheden for optag er ens på uddannelser med grænsekvotient for danskestudenter og IB-studenter, der har taget deres eksamen i udlandet, såledeshenholdsvis 81 og 82 %.Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side
2/2