Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del
Offentligt
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 29. august 2012 har udvalget efter ønske fra Mads Rørvig (V) stillet migfølgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 197 (Alm. del - bilag)Ministeren bedes oplyse, hvor meget udenlandske studerende på videregåendeuddannelser i Danmark samlet koster den danske statskasse?SvarInternationale studerende i Danmark omfatter flere forskellige grupper. Der kan idenne forbindelse med fordel skelnes mellem internationale studerende fraEU/EØS lande på en hel uddannelse, internationale studerende fra ikke EU/EØSlande (de såkaldte 3. lande) på en hel uddannelse og studerende optaget på uden-landske videregående uddannelsesinstitutioner på udvekslingsophold ved danskeinstitutioner.Opgørelsen i det følgende omhandler alene de direkte taxameterudgifter til interna-tionale studerende i Danmark og den modsvarende besparelse for den danske stataf danske studerende i udlandet. Derimod inkluderes ikke de videre positive ognegative økonomiske effekter for de offentlige finanser, herunder eventuelle udgif-ter for det offentlige til SU, sundhedssektoren og andre offentlige tjenester, som deinternationale studerende måtte have adgang til, eller de tilsvarende besparelser fordet offentlige som følge af danske studerende i udlandet.Borgere fra EU/EØS lande har på lige fod med danske studerende mulighed for atblive optaget på en hel dansk uddannelse uden betaling. Studerende fra tredjelandehar siden d. 1. august 2006 som udgangspunkt skullet betale studieafgift for at stu-dere i Danmark.Der foretages ikke opgørelser af udgifterne til internationale studerende fraEU/EØS lande på en hel uddannelse – hverken i institutionernes regnskaber eller iforbindelse med statens tilskudsudbetaling til institutionerne. De samlede udgifterkan dog anslås ud fra de internationale studerendes andel af den samlede studenter-bestand på de enkelte typer af uddannelser, som de fremgår aftabel 1.
5. december 2012
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side1/4
Tabel 1. Internationale EU/EØS studerendes andel af den samlede bestand afvideregående studerende på erhvervsakademierne, professionshøjskolerne oguniversiteterne, gennemsnit for 2008-2010Erhvervsakademiuddannelser10,9 %Professionsbacheloruddannelser3,5 %Universitetsbacheloruddannelser4,7 %Kandidatuddannelser9,0 %Kilde: UddannelsesministerietAnm.: Internationale EU/EØS studerende på hele uddannelser i Danmark omfatter udenlandske statsborgere, derved studiestart maksimalt har boet et enkelt år i Danmark.
Hvis det tages som udgangspunkt, at internationale studerende har samme adfærd irelation til gennemførelse af eksaminer (optjening af ECTS-points) som de danskestuderende, vil andelen af det samlede taxametertilskud, som vedrører internationa-le studerende, svare til deres andel af den samlede studenterbestand.Med denne forudsætning skønnes taxameterudgifterne til internationale EU/EØSstuderende på en hel uddannelse at beløbe sig til i alt 520 mio. kr.jf. tabel 2.Skøn-net er behæftet med en betydelig usikkerhed. Skønnet omfatter ikke de kunstneri-ske og maritime uddannelser. Udgifterne hertil vurderes at være af begrænset om-fang.Tabel 2. Anslåede gennemsnitlige årlige taxameterudgifter i forbindelse medinternationale EU/EØS studerende på hele uddannelser i 2008-2010 (mio. kr.– 2012-niveau)Erhvervsakademiuddannelser100Professionsbacheloruddannelser110Universitetsuddannelser310I alt520I henhold til den nordiske overenskomst om adgang til videregående uddannelseyder de nordiske lande en godtgørelse for "egne" studerende på en hel uddannelse iet af de andre nordiske lande. I 2012 modtog Danmark netto en godtgørelse på 62mio. kr., som altså kan modregnes taxameterudgifterne. Studerende fra 3. landeskal som nævnt betale studieafgifter for at studere i Danmark. Der er for universite-terne afsat 60 mio. kr. til fripladser og stipendier til særligt dygtige studerende fradisse lande på finansloven 2012, mens der for erhvervsakademierne og professi-onshøjskolerne er afsat 8 mio. kr. til stipendier og 11,7 mio. kr. til fripladser.Medregnes disse forhold, bliver nettoudgiften for internationale studerende på heleuddannelser ca. 540 mio. kr. Det bemærkes, at der kan være studerende fra tredje-lande, som efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, her-under kulturaftaler, som Danmark har indgået, har krav på lige adgang til videregå-ende uddannelser som danske borgere. Det er ikke umiddelbart muligt at skønneomfanget heraf, og dette forhold er derfor ikke inkluderet.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side2/4
Den lige adgang til videregående uddannelser inden for EU/EØS lande betydertilsvarende, at der er danske studerende, der læser en hel uddannelse uden studieaf-gift i disse lande. Den danske stat ville have haft en taxameterudgift til disse stude-rende, hvis de havde taget deres uddannelse ved en dansk institution.Det skønnes, at den samlede besparelse i taxameterudgifter ved, at danske stude-rende tager hele uddannelser i udlandet uden udlandsstipendium udgjorde ca. 100mio. kr. i 2010. Dette tal omfatter både danske studerende, der tager til andreEU/EØS-lande, og studerende, der tager til ikke-EU/EØS-lande. Skønnet er baseretpå oplysninger om antallet af danske studerende, der læser på hele uddannelser iudlandet med dansk SU. Der foreligger ikke tal for de danske studerende, der væl-ger at læse i udlandet uden at modtage dansk SU. Skønnet er forbundet med enbetydelig usikkerhed.Netto medførte den internationale mobilitet af studerende på hele uddannelser altsåen nettoudgift på ca. 440 mio.kr. for den danske stat i 2010.Skønnet for udgifterne til internationale studerende på hele uddannelser i Danmarkvedrører taxameterudgifter, men inddrager ikke den samlede effekt af internationa-le studerende på samfundsøkonomien. En del af de internationale studerende over-går til det danske arbejdsmarked efter afsluttet uddannelse og bidrager bl.a. viaskatter og afgifter til den danske statskasse. Det er vurderingen, at tiltrækningen afEU/EØS borgere til de danske universiteter medfører en forbedring af den primæreoffentlige saldo, også selvom den danske stat finansierer de umiddelbare uddannel-sesudgifter.Ovennævnte skøn vedrører nettoudgifterne i relationen til den internationale stu-dentermobilitet for hele uddannelser. Internationale studerende kommer også tilDanmark på kortere ophold. Det er studerende, der er optaget på deres udenlandskehjeminstitution, men som kommer på et kortvarigt studieophold på en dansk insti-tution, typisk som udvekslingsstuderende. Den direkte taxameterudgift til dissestuderende kan på professionshøjskoler og universiteter opgøres ud fra de alminde-lige aktivitetsindberetninger. På erhvervsakademierne kan udgiften anslås ud fraantallet af tilgående udvekslingsstuderende.Taxameterbevillingerne til gæstestuderende fra udenlandske institutioner på er-hvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter anslås til at udgøre hen-holdsvis i størrelsesordenen 30, 80 og 190 mio. kr., i alt 300 mio. kr. årligt i årene2009-2011 (gennemsnittet for en treårig periode).Heroverfor står, at der bliver sparet taxameterudgifter for de danske studerende, derdeltager i videregående uddannelser i udlandet på kortvarige studieophold somudvekslingsstuderende.Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side3/4
De videregående uddannelsesinstitutioner er forpligtet til at sikre balance i udveks-lingen af studerende.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side4/4