Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
28. juni 2012
Svar på spørgsmål 176 (alm. del):I brev af 12. juni 2012 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL) stillet migfølgende spørgsmål:Spørgsmål 176:”Ministeren bedes redegøre for, hvor mange midler professionshøjskolerne sam-let set bruger på reklame og markedsføring, samt hvor mange midler hver enkeltprofessionshøjskole bruger på reklame og markedsføring, herunder hvor stor enandel af deres samlede midler, der bruges på reklame og markedsføring.”Svar:Tabel 1 viser de af professionshøjskolerne opgjorte udgifter til markedsføring iårsrapporterne for 2009 til 2011.Det skal bemærkes, at der kan være anvendt forskellige opgørelsesprincipper påde enkelte professionshøjskoler.
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10,PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-13082223647001/1
Tabel 1. Markedsføringsudgifter på professionshøjskolerne i forhold til densamlede omsætning (mio. kr.)InstitutionProfessionshøjskolen LillebæltOmkostninger til markedsføring i altOmsætning i altMarkedsføring/omsætningProfessionshøjskolen MetropolOmkostninger til markedsføring i altOmsætning i altMarkedsføring/omsætningProfessionshøjskolen SjællandOmkostninger til markedsføring i altOmsætning i altMarkedsføring/omsætningProfessionshøjskolen SydOmkostninger til markedsføring i altOmsætning i altMarkedsføring/omsætning20098,9522,91,7 %14,1656,42,2 %27,1430,76,3 %3,5244,21,4 %20107,3543,21,3 %17,1711,62,4 %35,0457,07,7 %---20118,4556,81,5 %11,4734,61,6 %38,8465,88,3 %---
Professionshøjskolen Nordjylland
Omkostninger til markedsføring i altOmsætning i altMarkedsføring/omsætning
7,5509,51,5 %---7,4779,41,0 %2,6199,11,3%38,51.452,62,7 %109,74.794,72,3 %
7,2564,51,3 %5,3458,51,1 %7,2772,20,9 %---35,41.586,32,2 %114,45.093,42,2 %
9,9586,41,7 %8,2466,11,8 %9,7748,61,3 %---29,61.449,12,0 %116,05.007,52,3 %Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Professionshøjskolen Syddanmark
Omkostninger til markedsføring i altOmsætning i altMarkedsføring/omsætning
Professionshøjskolen UCC
Omkostninger til markedsføring i altOmsætning i altMarkedsføring/omsætning
Professionshøjskolen Vest
Omkostninger til markedsføring i altOmsætning i altMarkedsføring/omsætning
Professionshøjskolen VIA
Omkostninger til markedsføring i altOmsætning i altMarkedsføring/omsætning
I altI altI alt
Markedsføring i altOmsætning i altMarkedsføring/omsætning i alt
Kilde: Professionshøjskolernes årsrapporterNote: Professionshøjskolen Syd og Professionshøjskolen Vest fusionerede med virkning fra 1. januar 2010 tilProfessionshøjskolen Syddanmark.Side2/2
Med venlig hilsen
Morten Østergaard