Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
1138541_0001.png
1138541_0002.png
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
25. juni 2012
Svar på spørgsmål 173 (alm. del):Ministeriet for Forskning,
I brev af 7. juni 2012 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL) stillet mig føl-gende spørgsmål:Spørgsmål 173:Ministeren bedes redegøre for årsagen til at indføre talentforløb på læreruddan-nelsen samt redegøre for, hvilke studerende der er kvalificerede til at gå på et ta-lentforløb samt, hvad talentforløbene kvalificerer de studerende til, herudover øn-skes oplyst, hvor mange ECTS-point talentforløbene udgør samt om lærerstude-rende på talentforløb bliver bedre eller anderledes uddannet end andre lærerstu-derende?Svar:Jeg mener, at de videregående uddannelsesinstitutioner i langt højere grad end idag skal have strategisk fokus på at udvikle talenter på alle niveauer og i en langtbredere forstand end de seneste års eliteinitiativer. Derfor har jeg netop offentlig-gjort et debatoplæg ”Plads til talenterne”, hvori jeg fremlægger konkrete idéer til,hvordan en talentkultur kan fremmes på de videregående uddannelser. Debatop-lægget vil være genstand for en høring blandt en bred kreds af interessenter oversommeren. Vi har brug for at fremme talentfulde lærerstuderende, og med dennye læreruddannelse er rammerne væsentligt forbedret for, at institutionerne kantilbyde særlige udfordringer til de særligt talentfulde lærerstuderendeUdviklingen af talentforløb kan ske ved professionshøjskolernes strukturelle pri-oritering inden for den overordnede struktur i ny læreruddannelse, dels mellemde overordnede fagområder (grundfaglighed, undervisningsfag og bachelorpro-jektet), dels internt i fagområderne grundfaglighed og undervisningsfag.Det betyder, at der inden for rammerne af uddannelsen kan ske en betydelig fag-lig toning, som åbner op for muligheden af talentforløb, der udfordrer studerendemed særlige præferencer. Muligheden for blot to undervisningsfag giver f.eks.mulighed for uddannelsen af faglige fyrtårne. Tilsvarende betyder fjernelsen afbindinger på linjefagsvalg, at der kan uddannes specialister inden for de forskel-lige fagområder, såsom fremmedsprog, naturfag, praktisk-musiske fag, og sam-fund/religion/historie.
Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10,PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-13057323643871/1
Et stort bachelorprojekt på 20 ECTS point kan desuden fungere som afsæt formere omfattende udviklingsarbejder, hvor studerende kan komme i dybden medpraksisorienterede problemstillinger med direkte anvendelighed i folkeskolen.Endelig giver modulisering og øget samspil med andre uddannelser – eksempel-vis konservatorieuddannelserne – mulighed for at tilgodese studerende, der ek-sempelvis ønsker at specialisere deres lærerfaglighed ved at gennemføre et fag-modul på et musikkonservatorium.Der er fra centralt hold ikke indført adgangsbegrænsninger i forhold til talentfor-løb.
Med venlig hilsenMinisteriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Morten Østergaard
Side
2/2