Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
1138576_0001.png
1138576_0002.png
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
25. juni 2012
Svar på spørgsmål 172 (alm. del):I brev af 7. juni 2012 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL) stillet mig føl-gende spørgsmål:Spørgsmål 172:Ministeren bedes redegøre for, hvilke undersøgelser der viser, at frafaldet på læ-reruddannelsen skyldes, at de frafaldne studerendes karaktergennemsnit fra deresungdomsuddannelse er under syv?Svar:Anvendt Kommunalforskning gennemførte i 2010 et kvantitativt studie af årsagertil frafald på professionsbacheloruddannelserne, heriblandt læreruddannelsen.Overordnet konkluderer undersøgelsen, at et højere karaktergennemsnit fra gym-nasiet reducerer frafaldssandsynligheden indtil karakteren 8,0 på 7-trinsskalaen.Undersøgelsen viste, at den relative karaktereffekt var størst hos læreruddannel-sen sammenlignet med tre andre uddannelser i undersøgelsen (bygningskonstruk-tør-, sygeplejerske- og pædagoguddannelsen).Herudover viser ministeriets egne tal, at der er en klar tendens til højere andelfuldførte samt kortere fuldførelsestid for de studerende, der har opnået højere ka-rakterer på den adgangsgivende eksamen. Samtidig er der en klar tendens til hø-jere afbrudsandel for dem med et lavere karakterniveau blandt de, der påbegyndtelæreruddannelsen i 2001-2005.Jeg vil endvidere understrege at, proffessionshøjskolerne kan vælge at holde op-tagelsessamtaler med ansøgere med mere end 7 i gennemsnit fra ungdomsuddan-nelser, hvis de ønsker.Afsluttende skal jeg henvise til mine tidligere svar af 16. marts og 2. maj 2012 påudvalgets spørgsmål 60.
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10,PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-13057323643801/1
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Side
2/2