Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
1138520_0001.png
1138520_0002.png
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
25. juni 2012
Svar på spørgsmål 171 (alm. del):I brev af 7. juni 2012 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL) stillet mig føl-gende spørgsmål:Spørgsmål 171:Ministeren bedes redegøre for hvor mange lærerstuderende, der hidtil har påbe-gyndt en traineeuddannelse eller en stilling som undervisningsassistent i folke-skolen som en del af deres læreruddannelse. Herunder hvor mange af disse derhar gennemført uddannelsen, hvor mange der har fuldført deres ansættelsesfor-hold, hvor mange der har været i praktik samme sted. Herudover bedes ministe-ren redegøre for evalueringerne fra læreruddannelser tilrettelagt med trainees el-ler undervisningsassistenter.Svar:De hidtidige erfaringer med traineeordninger i tilknytning til læreruddannelsenstammer fra Gentofte Kommune og Storstrøms kommuner (Lolland, Slagelse,Guldborgsund og Næstved kommuner).Følgende generelle karakteristika kan fremhæves for trainee-modellerne i samar-bejder mellem professionshøjskoler og kommuner:De lærerstuderende er ansat på kommunale folkeskoler ca. 1/3 tid medløn svarende til indkomstloftet ved siden af SU.Professionshøjskolerne tilpasser tilrettelæggelsen af undervisningen i læ-reruddannelsen på måder, som muliggør trainee-ansættelser samtidigmed, at de studerende kan opretholde deres uddannelsesaktivitet.Trainee-modellerne er baseret på aftaler mellem kommuner, professions-højskoler og de lokale lærerforeninger om fastsættelse af løn og arbejds-tid for de studerende.I forhold til omfanget af ordningerne, er der p.t. etableret 33 trainee-stillinger påskolerne i Gentofte Kommune, mens der optages 15-20 studerende årligt på ord-ningen i Storstrøm kommunerne.I Gentofte Kommune afvikles praktikken på en anden skole end trainee-skolen.
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10,PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-13057323643701/1
Der kan sammenfattende peges på følgende positive potentialer og udfordringerved trainee-modellerne:PotentialerEvalueringer af de skitserede modeller i Gentofte og Storstrøm peger på,at skoleledelserne og de enkelte lærerteams oplever, at tilstedeværelsen aflærerstuderende har kvalificeret opmærksomheden i undervisningen ogopmærksomheden over for eleverne.Skolerne får en direkte adgang til nyeste viden fra læreruddannelserne,og skolernes mentorer/praktiklærere får anledning til ny inspiration ogmotivation i mødet med lærerstuderende og undervisere fra professions-højskolen. Især de styrkede netværk mellem folkeskolelærere og undervi-sere på læreruddannelsen ved Storstrøm-modellen kan fremhæves som enstyrke.Evalueringerne peger på, at folkeskolerne med trainee-ordningerne får enstærkere ’ansvarsfølelse’ for den studerendes uddannelse sammenlignetmed de ordinære praktikforløb.Begge de fremhævede modeller overholder de gældende rammer for SUog har ikke mødt modstand fra Danmarks Lærerforening.UdfordringerEvalueringerne af modellerne peger på udfordringen i at klargøre rollensom trainee og i at skabe kvalificerede sammenhænge mellem trainee-ansættelsen og de studerendes uddannelse, herunder systematisk opsam-ling og indarbejdelse af de studerendes trainee-erfaringer i undervisnin-gen i læreruddannelsen.Potentialet for udbredelsen af trainee-modellerne er p.t. udfordret af deaktuelle beskæftigelsesmæssige konjunkturer, hvor der afskediges lærerei kommunerne.
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Side
2/2
Med venlig hilsen
Morten Østergaard