Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
1138509_0001.png
1138509_0002.png
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
25. juni 2012
Svar på spørgsmål 170 (alm. del):I brev af 7. juni 2012 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL) stillet mig føl-gende spørgsmål:Spørgsmål 170:Ministeren bedes redegøre for fordelingen af ECTS-point inden for den nye læ-reruddannelses fælles forløb, Lærerfaglighed og Pædagogik, herunder redegørefor, hvor mange ECTS-point der tildeles forløbet Pædagogik og Lærerfaglighedog dets forskellige temaer samt Almen Dannelse og dets tema Kristendomskund-skab, Medborgerskab og Livsoplysning.Svar:Grundfagligheden i ny læreruddannelse skal ses i sammenhæng med folkeskolensformål og består af to hovedområder med i alt fire temaer:Pædagogik og lærerfaglighed- Elevens læring og udvikling- Undervisningskendskab og -kompetencer, herunder almen didaktikog it som pædagogisk redskab- Specialpædagogik og undervisning af to-sprogede.Almen dannelse- Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab.Der fastsættes to kompetencemål med to selvstændige eksaminer for lærernesgrundfaglighed: ét for pædagogik og lærerfaglighed og ét for kristendomskund-skab, livsoplysning og medborgerskab.Størrelsen på grundfagligheden bliver bekendtgørelsesfastsat til 60 ECTS-pointmed mulighed for at udvide til 80 ECTS-point. Det bliver professionshøjskoler-nes opgave at tilrettelægge den nærmere fordeling af de 60-80 ECTS-point ved

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10,PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-13057323643661/1
oprettelsen af fagmoduler på 10-20 ECTS point, der leder de studerende mod ek-samen i de to kompetencemål.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Side
2/2