Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
1139987_0001.png
1139987_0002.png
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
Svar påalm. del -spørgsmål 164I brev af 6. juni 2012 har udvalget efter ønske fra Mads Rørvig (V) stilletfølgende spørgsmål:28. juli 2012
Spørgsmål 164:”På baggrund af ministerens svar på spørgsmål 116 bedes ministeren oplyse hvormeget nordiske studerende samlet set koster den danske statskasse?”Svar:Danmark har via sit EU-medlemskabog det nordiske samarbejde forpligtet sig tilat optage ansøgere til en videregående uddannelse fra EU/EØS-lande på lige fodmed danske ansøgere.De nordiske og andre internationale studerendes studieaktivitet(antal beståedeeksamener) indgår i den samlede opgørelse af uddannelsesinstitutionernesstudieaktivitet. Taxametertilskud udløses til den danske uddannelsesinstitution påbaggrund af de studerendes uddannelsesaktivitet målt ved beståede eksamener.Der stilles ikke krav om oplysninger om de studerendes nationalitet ved indberet-ning af studieaktivitet. Uddannelsesinstitutionerne indberetter derfor ikke særskilttil Uddannelsesministeriet, hvor mange eksamener studerende fra de nordiskelande består. Derfor er det ikke muligt at opgøre, hvor meget de danske uddan-nelsesinstitutioner modtager i taxametertilskud for de nordiske studerende.De samlede udgifter til nordiske studerende er ikke til at gøre op umiddelbart.For at vurdere, hvad de studerende koster den danske statskasse, skal indregnesikke bare de direkte omkostninger til taxameter, men også de afledte udgifter somuddannelsesinstitutionerne har og som dækkes af andre finanslovsbevillinger.Hvad koster de studerende f.eks. i bygningsoverhead, øgede ansættelser af un-dervisere, vejledning, censorer osv. Herudover skal der tages stilling til, hvad denordiske studerende bidrager med til statskassen i form af medbragt SU og ar-bejdsindtægter, der omsættes i butikkerne, på cafeer osv. og dermed bidrager tilet øget BNP. Hertil kommer naturligvis de nordiske studerende, der vælger atblive i Danmark og dermed bidrager i form af skat og arbejdskraft i årene frem-over. Endelig hører det også med til den samlede opgørelse, at der i princippetskal laves en tilsvarende opgørelse af, hvor mange penge den danske stat kanspare ved at danske studerende studerer i udlandet eller i de øvrige nordiske lan-de, ligesom den fælles nordiske aftale, som betyder at den danske stat hvert årmodtager en kompensation, bør indregnes.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10,Postboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-13051923633741/2
Og til slut bør man inddrage den positive ambassadør-effekt, hvor de studerende– lige meget om de forbliver i Danmark eller rejser hjem – har en øget tilknytningtil landet fremadrettet, hvilket kan afstedkomme indtægter i turistindustrien, øgetsamhandel mv.Med venlig hilsen
Morten Østergaard
28. juli 2012

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10,Postboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-13051923633742/2