Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
1140083_0001.png
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
Svar på spørgsmål 15828. juni 2012
I brev af 4. juni 2012 har udvalget efter ønske fra Pernille Skipper (EL) stilletmig følgende spørgsmål:Ministeriet for Forskning,
Spørgsmål 158Vil ministeren oplyse, hvor store de ekstra omkostninger til studenterårsværk(STÅ) bliver år for år frem til og med 2016 til det ekstra løft i optaget på univer-siteterne, som er nødvendigt for at nå 25 pct. målsætningen i 2020, herunder hvadde indlagte forudsætninger for beregningen er?Svar:Udgifterne til studenterårsværk (STÅ), som følge af det øgede optag for at nå 25pct.-målsætningen i 2020, afhænger af en række faktorer og vil derfor bero på etskøn. Udgifterne afhænger blandt andet af, hvordan de studerende fordeler sig påuddannelser med høje taxametertakster og uddannelser med lave taxametertak-ster.En skønnet udgift, hvor den nuværende fordeling videreføres, ser således ud:Tabel 1. Forventede taxametermerudgifter i forhold til FL12 ved opfyldelse af 25 pctsmålsætningen(mia. kr.)Uddannelsestaxametre2012-20130,020140,120150,220160,4
Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10,Postboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-13044123688871/1
Mertilgangen til videregående uddannelser i forhold til 2011 er beregnet ved enfremskrivning af profilmodellens resultater, således at profilmodellen forventes atvise 25 pct. for den årgang, der forlader folkeskolen i 2012, og følgende årgange.Fremskrivningen er foretaget ved at se profilmodellens resultater som en funktionaf andelen af de 19-25 årige, der optages på en videregående uddannelse. Denneandel korrigeres bl.a. for frafald. Der er forudsat uændret frafald, hvorfor til-gangsudviklingen efter 2012 afhænger af det forventede antal 19-25-årige.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard