Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
21. maj 2012
Svar på spørgsmål 109 (alm. del):I brev af 26. april 2012 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 109:Ministeren bedes kommentere henvendelse af 25. april 2012 fra Læreruddannel-sens Religionslærerforening vedr. KLM-fagets status i en ny læreruddannelse, jf.FIV alm. del - bilag 188.Svar:Følgegruppen for læreruddannelsen påpeger i sine anbefalinger af januar 2012, atsåfremt lærerfagligheden skal styrkes yderligere i læreruddannelsen, skal derprioriteres blandt uddannelsens forskellige elementer.Det er følgegruppens overbevisning, at lærerfagligheden skal være det bærendeelement i læreruddannelsen. Det kan betyde, at nogle af de eksisterendeelementer må nytænkes, så lærerfagligheden står stærkere i det samlede billede.Følgegruppen peger i rapporten på, at fællesfaget kristendomskund-skab/livsoplysning/medborgerskab (KLM) kunne være et af de områder, der skalnytænkes ind i en mere lærerfaglig kontekst.Det fremgår af regeringens udspil til ny læreruddannelse af 19. april 2012, atKLM udgår i forhold til den nuværende læreruddannelse. Regeringen ønsker atgøre de alment dannende elementer til en mere integreret del af den grundlæg-gende lærerfaglighed, og at formålet i øvrigt er at styrke linjefagsdækningen ifolkeskolen, hvor ex kristendomsundervisningen i dag kun dækkes af linjefagslæ-rere i 22 % af timerne - mindst af alle fag.Regeringens udspil til ny læreruddannelse er netop nu genstand for politiske for-handlinger i forligskredsen bag læreruddannelsen. Jeg mener derfor ikke, at detpå nuværende tidspunkt er hensigtsmæssigt at gå mere deltaljeret ind i en debatom KLM.Med venlig hilsenMinisteriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Bredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-12906723222021/1
Morten Østergaard