Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
1095117_0001.png
1095117_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
21. marts 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 90 (Alm. del – §) af 24. ja-nuar 2012 stillet efter ønske fra Joachim B. OlsenSpørgsmål
Vil ministeren beregne Liberal Alliances ændringsforslag nr. 532 til forslag tilfinanslov for 2012?Svar
Det følger af ændringsforslag nr. 532, at:Aldersgrænsen for de særlige ungesatser udvides fra at omfatte unge under 25år til også at omfatte 25-29-årige uden børn.Dimittender skal være medlem af en a-kasse i minimum 1 år for at have ret tildagpenge efter endt uddannelse.Udvidelse af aldersgrænsen for de særlige ungesatserEfter gældende regler får dagpengemodtagere under 25 år uden kompetencegi-vende uddannelse nedsat ydelsen til 50 pct. af den højeste dagpengesats (omkring8.500 kr. om måneden efter nedsættelsen) efter 6 måneders sammenlagt ledighed.Har den ledige inden for 3 år haft mindst 2 års beskæftigelse, nedsættes ydelsenikke.For kontanthjælpsmodtagere i samme aldersgruppe nedsættes ydelsen med 1-2.000 kr. om måneden seks måneder efter påbegyndelse af første tilbud om akti-vering (i praksis efter 6-9 måneder med kontanthjælp). Kontanthjælpsydelsen ud-gør herefter ca. 2.800 kr. om måneden for hjemmeboende unge og ca. 5.700 kr.om måneden for udeboende unge.Det skønnes, at forslaget isoleret set medfører en offentlig budgetforbedring på istørrelsesordenen 310 mio. kr. årligt efter indkomstskat ved uændret adfærd ogfuldt indfaset (ca. 500 mio. kr. før skat),jf. tabel 1.Krav om mindst 1 års forudgående medlemskab for ret til dimittenddagpengeDimittender er i dag fritaget for at opfylde det almindelige krav om mindst ét årsmedlemskab af en a-kasse og kravet om 1 års forudgående beskæftigelse i en med-lemsperiode for at være berettiget til dagpenge. Der gælder alene et krav om, atdimittender har gennemført en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måne-
Side 2 af 2
ders varighed eller en erhvervsgrunduddannelse i henhold til lov om erhvervs-grunduddannelse.Forslaget forstås således, at det vil være et krav for at kunne få dimittenddagpen-ge, at der er indbetalt medlemsbidrag i et år for at være berettiget til dimittend-dagpenge. Det forudsættes tillige, at den nuværende karensperiode opretholdes.Under forudsætning om en uændret tilgang til dimittendordningen skønnes kravetom et års forudgående betalt medlemskab at medføre en offentlig budgetforbed-ring på ca. 90 mio. kr. årligt efter ligningsmæssige fradrag og fuldt indfaset (ca. 130mio. kr. før skat).Det bemærkes, at provenuet af forslaget øges frem mod 2019 i takt med reduktio-nen af den skattemæssige værdi af fradraget som følge af udfasningen af sund-hedsbidraget.Tabel 1

LA’s ændringsforslag nr. 532 – direkte virkning efter indkomstskat

Mio. kr. (2013-pl)

Udvidelse af aldersgrænsen for de særlige ungesatser, unge under 30 år uden børnÉt års forudgående medlemskab for ret til dimittenddagpenge

I alt

Årligt, fuldt indfaset

31090

400

På den baggrund skønnes forslagene samlet set at medføre en offentlig budget-forbedring på ca. 400 mio. kr. årligt efter indkomstskat ved uændret adfærd ogfuldt indfaset. Der er således ikke beregnet adfærdsmæssige virkninger (dynamiskeeffekter).
Med venlig hilsenBjarne Corydon