Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
3. februar 2012J.nr. 2012-6220-008
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 83 (Alm. del) af 13. januar 2012.Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for status for ”Bedre IT projekter i staten” samt forresultaterne af den nye måde at håndtere og implementere IT-projekter i staten på.Svar:
Regeringens Økonomiudvalg besluttede i april 2010 at professionalisere it-projekter i staten på 3 indsatsområder, jf. Finansministeriets rapportProfessionalise-ring af arbejdet med it-projekter i staten.1. Kompetenceløft og fælles metoder2. Fokus på risikofyldte projekter3. Bedre samarbejde med leverandører og rådgiverArbejdet med indsatsområderne medførte, at en række krav til it-projekter blevindarbejdet i Budgetvejledning 2011. Status og resultat for indsatsområderne er:1. Kompetenceløft og fælles metoderMinisteriernes Projektkontor under Digitaliseringsstyrelsen har udviklet en fælles-statslig it-projektmodel. Det er obligatorisk for alle statslige it-projekter at anvendefasemodellen, hvor it-projekter opdeles i hhv. idé, analyse, anskaffelse, gennemfø-relse og realiseringsfase. Alle statslige it-projekter over 10 mio. kr. skal desudenanvende en række obligatoriske skabeloner, som sikrer en god dokumentation afprojektgrundlaget. Modellen er i gang med at blive udbredt i form af aktiv vejled-ning hos institutionerne, uddannelse af statslige projektledere i model og risiko-vurdering, uddannelse i den nye business case-model, etablering af excellence net-værk for erfarne projektledere og løbende opdatering og videreudvikling af mo-dellen i samarbejde med de statslige institutioner. Eksempelvis vil der i 1. kvt.2012 blive udsendt en guide til det effektive styregruppearbejde. MinisteriernesProjektkontor har desuden udlånt senior projektledere til flere store it-projekter istaten og efterspørgslen er stigende.Resultaterne af indsatsen er langsigtede, men der er allerede i dag bredt kendskabtil modellen i staten og modellen er helt eller delvist implementeret som interntredskab i flere store projektorganisationer. P.t. er over 80 projektledere ”certifice-
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
ret” i modellen, ca. 50 har gennemgået uddannelsen i business case-modellen og25 erfarne projektledere ansat på tværs af staten deltager i et excellence netværk.2. Fokus på risikofylde projekterStatens IT-projektråd (Rådet) blev nedsat primo 2011, og skal bidrage til bedrehåndtering af risici i it-projekter og skabe overblik over projekterne på tværs afstaten. Projekter over 10 mio. kr. skal (BV 2011) indsende deres projektmaterialetil Rådet til risikovurdering, inden de går til anskaffelsesfasen. På baggrund af risi-kovurderingen udarbejder Rådet anbefalinger til risikominimering i projektet, somsendes til myndigheden. Vurderer Rådet, at der er tale om et højrisikoprojekt, kanrådet anbefale et eksternt review med rådets deltagelse. Ministeriernes Projektkon-tor vejleder projekterne i udfyldelsen af dokumenterne i it-projektmodellen.Resultaterne af indsatsen med fokus på de risikofyldte projekter vil først kunneendeligt opgøres, når de risikovurderede projekter nærmer sig realiseringsfasen.Men allerede nu foreligger de første erfaringer fra seks risikovurderinger, somsandsynliggør, at de stigende krav til planlægning og styring af it-projekter i statenresulterer i en grundigere forberedelse af statslige it-projekter med større fokusrisiko og business case, udbudsstrategi, god implementering og gevinstrealisering.Ydermere vil beslutningstagerne få et mere ensartet beslutningsgrundlag, somogså giver mulighed for systematisk opfølgning på fremdrift og gevinstrealisering.Rådet indhenter halvårligt oplysninger fra alle statslige it-projekter med samledeprojektomkostninger på over 10. mio. kr. Et samlet overblik med oplysninger framaj og december 2011 forventes offentliggjort i februar 2012. Det vil i sagensnatur helt overvejende dreje sig om ældre projekter, igangsat før 2011.Med statusrapporteringen offentliggøres og vedligeholdes for første gang et sam-let overblik over alle store statslige it-projekter og deres leverandører. Overblikketgiver nye muligheder for løbende at se statens it-initiativer i sammenhæng, sikrekoordinering på tværs i staten, skabe opmærksomhed om projekternes udfordrin-ger i fremdrift og økonomi og tilbyde støtte og vejledning.3. Bedre samarbejde med leverandører og rådgivereStatens IT-projektråd har i flere omgange haft møder med udvalgte leverandørerog konsulenthuse for at drøfte, hvordan samarbejdet mellem de statslige bestillereog leverandørerne kan forbedres. På den baggrund vil Rådet i 2012 efter dialogmed leverandørerne udarbejde en guide til bedre samarbejde med leverandører.Med venlig hilsenBjarne Corydon