Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets FinansudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.
26. januar 20122012-65
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 4. januar 2012 stillet mig følgende spørgsmål omInfrastrukturfonden, som jeg hermed skal besvare:Spørgsmål 74
Med aftalen af 29. januar 2009 om en grøn transportpolitik blev der etablereten infrastrukturfond på 94 mia. kr., der skulle finansiere de kommende årsinvesteringer på transportområdet. Der kunne tilføres provenu fra øvrigefinansieringskilder, lige som uforbrugte midler, herunder reserver fra konkreteprojekter, skulle tilbageføres til fonden. Aftalen omfattede perioden frem til ogmed 2020.På baggrund heraf ønskes det oplyst:1.Hvilke midler, der er tilført infrastrukturfonden i 2009, 2010 og 20112.Hvilke midler, der på nuværende tidspunkt forventes tilførtinfrastrukturfonden hvert af årene 2012-2020 (incl.).3.Om de 94 mia. kr., hvormed infrastrukturfonden blev etableret også skulledække korrektionstillægget på 30 pct., eller om det lå uden for fonden.4.Hvilke anlægsprojekter, finansieret af infrastrukturfonden, der er givetanlægsbemyndigelse og/eller bevilling til i 2009, 2010 0g 2011.5.Hvilke anlægsprojekter, der på nuværende tidspunkt er aftalt finansieret afinfrastrukturfonden i hvert af årene 2012-2020 (incl.).6.Størrelsen af de forventede udisponerede midler i infrastrukturfonden forhvert af årene 2012-2020 (incl.).7.Hvor stort et beløb, der på nuværende tidspunkt henstår udisponeret afkorrektionstillægget på de indtil nu givne anlægsprojekter finansieret afinfrastrukturfonden.
Ad 1) Hvilke midler, der er tilført infrastrukturfonden i 2009, 2010 og 2011?Tilførte midler til Infrastrukturfonden fremgår af bilag 1.Ad 2) Hvilke midler, der på nuværende tidspunkt forventes tilførtinfrastrukturfonden hvert af årene 2012-2020 (incl.)?Det fremgår af Aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009, atInfrastrukturfonden løbende kan tilføres midler fra nye holdbarefinansieringskilder og at uforbrugte midler, herunder reserver fra konkreteprojekter, tilbageføres til fonden. Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt atvurdere fremtidige tilførsler til fonden.Ad 3) Om de 94 mia. kr., hvormed infrastrukturfonden blev etableret ogsåskulle dække korrektionstillægget på 30 pct., eller om det lå uden for fonden?Større anlægsprojekter på transportområdet budgetteres efter nyanlægsbudgettering, jf. akt 16. af 24. oktober 2006. Den bevilgede totaludgiftfor sådanne anlægsprojekter finansieret af fonden indeholder ioverensstemmelse hermed et korrektionstillæg på i alt 30 pct.Ad 4 og 5) Hvilke anlægsprojekter, finansieret af infrastrukturfonden, der ergivet anlægsbemyndigelse og/eller bevilling til i 2009, 2010 0g 2011 og hvilkeanlægsprojekter, der på nuværende tidspunkt er aftalt finansieret afinfrastrukturfonden i hvert af årene 2012-2020 (incl.)?Vedlagte bilag 2 indeholder en oversigt over større igangværendeanlægsprojekter på vej og bane, jf. Status for anlægsprojekter påTransportministeriets område, 2. halvår 2011, som er fremsendt til FolketingetsFinansudvalg og Folketingets Transportudvalg.Ad 6) Størrelsen af de forventede udisponerede midler i infrastrukturfondenfor hvert af årene 2012-2020 (incl.)?På finansloven for 2012 fremgår det, at der er 97,0 mio. kr. i udisponeredemidler i Infrastrukturfonden. Udisponerede midler i kommende år vil kunneopgøres i de pågældende år.Ad 7) Hvor stort et beløb, der på nuværende tidspunkt henstår udisponeret afkorrektionstillægget på de indtil nu givne anlægsprojekter finansieret afinfrastrukturfonden?De samlede midler, der bliver bevilget til et anlægsprojekt, udgøres af etbasisoverslag tillagt et korrektionstillæg på 30 pct. En tredjedel afkorrektionstillægget (dvs. 10 pct. af basisoverslaget) indgår i
anlægsmyndighedens projektbevilling som enprojektreserve.To tredjedele afkorrektionstillægget (dvs. 20 pct. af basisoverslaget) indgår i en fællescentralreservefor igangværende større anlægsprojekter på transportområdet. Dencentrale reserve er en porteføljereserve, der skal tjene som samlet reserve foralle de igangværende vej- og baneprojekter. For de på finansloven for 2012bevilligede større anlægsprojekter på vej og bane indgår i alt 8,8 mia. kr. icentral reserve.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen