Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
16. december 2011
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 5 (Alm. del – § 7) af 12.oktober 2011 stillet efter ønske fra Anders Samuelsen (LA)Spørgsmål
Ministeren bedes beregne effekten på beskæftigelsen og på de offentlige finanser,herunder den finanspolitiske holdbarhed, hvis man midlertidigt nedsætter mom-sen fra 25 til 20 pct. i 2012.Svar
En midlertidig sænkning af momssatsen i 2012 vil midlertidigt øge husholdnin-gernes reale købekraft og dermed øge det private forbrug og boliginvesteringer i2012. Øget privat forbrug og boliginvesteringer medfører større økonomisk akti-vitet og dermed også højere beskæftigelse. Effekten er dog kun midlertidig og vilgradvist forsvinde gennem de følgende år. Momsnedsættelsen øger underskuddetpå de offentlige finanser i 2012 med op mod 25 mia. kr. og fører dermed til øgederentebetalinger i de efterfølgende år.En yderligere forværring af de offentlige finanser i 2012, herunder en svækkelse afden strukturelle saldo med 25-30 mia. kr., vil ikke være i overensstemmelse medhenstillingen fra EU. Endvidere vil det øge kravet til finanspolitisk stramning fra2012 til 2013, når hovedkravene i henstillingen fra EU om at nedbringe det fakti-ske underskud til under 3 pct. af BNP og sikre en samlet finanspolitisk stramningpå mindst 1½ pct. af BNP fra 2010 til 2013 skal indfris.En midlertidig momsnedsættelse vil på grund af tiltagets midlertidige karakter for-venteligt betyde, at husholdningerne vil fremrykke køb af varige forbrugsgoder ogboliginvesteringer til 2012, hvilket i givet fald modsvares af lavere forbrug og bo-liginvesteringer i de følgende år. Effekten af tiltaget i 2012 og de afledte effekterde følgende år afhænger blandt andet af, i hvor høj grad en sådan fremrykning afdet private forbrug mv. finder sted.
Side 2 af 2
ADAM-modellen tager som udgangspunkt ikke højde for fremrykningseffekter.Der er derfor vist to forløb,jf. tabel 1:Tabel 1Effekt af midlertidig momssænkning i 2012 – afvigelse fra grundforløbStrukturelsaldo(mia. kr.)-28-28Offentligsaldo(mia. kr.)-25-22Privatforbrug(mia. kr1.)1521
Momsprovenu(mia. kr.)Uden fremrykningFremrykning2-35-34
Import(mia. kr.)711
Beskæftigelse(1.000 pers)1015
1)2)
Den viste ændring i privat forbruget angiver mængdeændringen evalueret i grundforløbets 2012-priser.Det er stiliseret forudsat, at forbrug af varige forbrugsgoder og bilkøb øges med 10 pct. i forhold til grundfor-løbet og boliginvesteringer øges med 5 pct. i forhold til grundforløbet. Ca. halvdelen af denne forøgelse forud-sættes finansieret ud af husholdningernes løbende budget og fortrænger dermed andet forbrug i 2012.Kilde: Egne beregninger på ADAM
I det første forløb anvendes ADAM-modellens standardforudsætninger. Her an-tages der ikke at ske en fremrykning til 2012 af forbrug planlagt til de følgende år.Husholdningerne antages med andre ord at øge deres forbrug i 2012 afledt afmomsnedsættelsens effekt på den reale købekraft. I 2013, når momsen sættes opigen, reduceres husholdningernes forbrug igen tilsvarende.I det andet forløb forudsættes det derimod, at husholdningerne reagerer på denannoncerede stigning i momssatsen i 2013 ved yderligere at fremrykke privat for-brug og boliginvesteringer til 2012. Det indebærer en større effekt på den økono-miske aktivitet i 2012, hvilket reducerer den negative effekt på den offentlige saldoog øger beskæftigelsesvirkningen i 2012 i forhold til forløbet uden fremrykning.Omvendt falder det private forbrug mv. mere tilbage i 2013.Den positive effekt på privatforbruget modsvares som nævnt af et større under-skud på de offentlige finanser, så gælden øges med 22-25 mia. kr. i 2012. Sam-menholdes denne stigning med effekten på beskæftigelsen i 2012, svarer det til enbelastning af de offentlige finanser svarende til omkring 2 mio. kr. pr. beskæftiget.
Side 3 af 3
I den nuværende situation med et i forvejen betydeligt underskud på den offentli-ge saldo øger det underskuddet yderligere til i alt 117-120 mia. kr.,jf. figur 1.Den strukturelle saldo svækkes i 2012 med 1,5 pct. til samlet at udgøre -2,4 pct. afBNP,jf. figur 2.Danmark har fået en henstilling fra EU om at forbedre de offent-lige finanser med 1½ pct. af BNP i perioden 2010 til 2013, og en lempelse af dennævnte størrelsesorden fra 2011 til 2012 vil være i strid med henstillingen. Endvi-dere vil de offentlige finanser skulle strammes markant i 2013 for at efterleve hen-stillingens hovedkrav for 2013.Svækkelsen af den finanspolitiske holdbarhed vurderes skønsmæssigt at være istørrelsesordenen 0,5 mia. kr. i begge de viste forløb.Figur 1Faktisk offentlig saldo i 2012 ved midlertidigmomsnedsættelseMia. kr.Kasseeftersyn Uden fremrykning0-10-20-30-40-50-60-70-80-90-100-110-120-130Faktisk offentlig saldoFremrykning0-10-20-30-40-50-60-70-80-90-100-110-120-130-1400,0-0,5-1,0-1,5-2,0-2,5-3,0Forværring ved midlertidig momsnedsættelseStrukturel saldoMia. kr.
Figur 2Strukturel saldo ved midlertidig momsnedsættel-sePct. af BNP201020112012Pct. af BNP20130,0-0,5-1,0-1,5-2,0-2,5-3,0
Anm.: Se tabel.Kilde: Egne beregninger og Status for konjunkturudsig-terne og de offentlige finanser (Kasseeftersyn).
Anm.: Se tabel.Kilde: Egne beregninger og Økonomisk Redegørelse,August 2011.
Med venlig hilsenBjarne Corydon