Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
31. oktober 2011
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 4 (Alm. del – §7) af 12.oktober 2011 stillet efter ønske fra Anders Samuelsen (LA)Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvordan det påvirker regeringens økonomiske politikfrem mod 2020, hvis det viser sig, at 30.000 personer får adgang til tilbagetræk-ningsaftalens nye seniorførtidspensionsordning, som estimeret af professorFlemming Ibsen fra Aalborg Universitet i Politiken 1. juni 2011?Svar
Det fremgår af Politiken d. 1. juni 2011, at professor Flemming Ibsen fra AalborgUniversitet estimerer, ”at op mod 30.000 personer kan få adgang til den nye seni-orførtidspension”. Det er uklart hvilket år, de 30.000 personer antages at gældefor. I besvarelsen er der taget udgangspunkt i, at antallet vedrører året 2020, hvorpersoner, som er 62-65 år vil kunne ansøge om seniorførtidspension.MedAftale om senere tilbagetrækning, maj 2011er det forudsat, at ca. 52.000 personeri aldersgruppen 62-65 år er førtidspensionister, heraf ca. 8.000 seniorførtidspensi-onister (dvs. personer, der har fået tilkendt pensionen efter reglerne om seniorfør-tidspension, herunder at tilkendelsen har fundet sted op til 5 år før folkepensions-alderen). Det samlede antal førtidspensionister (inkl. seniorførtidspensionister)svarer til ca. 19 pct. af gruppen af 62-65-årige,jf. figur 1 (lyseblå kurve).Det forudsatte antal seniorførtidspensionister (og det samlede antal førtidspensio-nister i aldersgruppen) skal blandt andet ses i lyset af, at der medAftale om seneretilbagetrækninger forudsat at være ca. 39.000 færre efterløns- og fleksydelsesmodta-gere i 2020 end med gældende regler (og 65.000 færre folkepensionister)1.Hvis antallet af seniorførtidspensionister skulle udgøre 30.000 personer i 2020 vildet samlede antal førtidspensionister i alderen 62-65 udgøre ca. 74.000 personersvarende til ca. 27 pct. af aldersgruppen,jf. figur 1.Det vurderes at være en ureali-stisk høj andel sammenlignet med den mere jævnt stigende tendens til modtagelseaf førtidspension, der i øvrigt er henover alderen.Vurderingen af de økonomiske konsekvenser afAftale om senere tilbagetrækning,herunder ændringer i antallet af overfør-selsmodtagere, beskæftigelsesvirkninger mv., følger Finansministeriets sædvanlige beregningsprincipper til vurdering aføkonomien på mellemlang og lang sigt. Principperne er således de samme som ved vurderingen af bl.a. Velfærdsaftalen fra2006. For en nærmere uddybning af de beregningstekniske antagelser henvises til svar på Arbejdsmarkedsudvalgetsspørgsmål nr. 182 af d. 5. januar.1
Side 2 af 3
Det erindres i denne forbindelse, at formålet med seniorførtidspensionsordningener at sikre en hurtigere og enklere adgang til førtidspension for personer med hid-tidig tilknytning til arbejdsmarkedet, der når folkepensionsalderen inden for 5 år.Kriterierne for tilkendelse af førtidspension er uændrede i forhold til tidligere ogindebærer, at der skal være tale om en væsentlig og varig nedsættelse af arbejdsev-nen, som betyder, at pågældende ikke kan forsørge sig selv – herunder i et fleks-job.Figur 1Andel af personer i aldersgruppen, som er førtidspensionister, herunder seniorførtidspensionister, i 2020.
Pct.302520151050
Pct.302520151050
14 18 22 26 30 34 38 42 46 50 54 58 62 66 70Gældende reglerAftale om senere tilbagetrækning30.000 på seniorFØPAnm.: For at opnå en bestand på 30.000 seniorførtidspensionister i 2020 er det antaget, at de ekstra 22.000 (seni-or)førtidspensionister fordeler sig proportionalt i aldersgrupperne 62-65. I 2020 er efterlønsalderen øget til63 år og folkepensionsalderen til 66 år ifølgeAftale om senere tilbagetrækning, 2011,mod en efterlønsalder på61 og en folkepensionsalder på 65 under gældende regler, jf.Velfærdsaftalen, 2006.Kilde: Egne beregninger.
De økonomiske konsekvenser af ca. 22.000 flere seniorførtidspensionister end an-taget i 2020 vil afhænge af, hvilke personer der forudsættes at indgå i denne mer-bestand. Det fremgår ikke af artiklen, hvilke grupper professor Flemming Ibsenforudsætter vil indgå i bestanden af 30.000 seniorførtidspensionister. Hvis de22.000 personer alternativt modtog andre typer af overførsler, f.eks. sygedagpen-ge, kontanthjælp eller var tilkendt førtidspension under gældende regler, så vil densamlede virkning på økonomien og den offentlige saldo være beskeden.
Side 3 af 3
Hvis de 22.000 tænkes at være personer, der alternativt havde været i beskæftigel-se, vil det indebære en betydelig forringelse af den offentlige saldo i 2020. Detskønnes groft, at forringelsen i så fald ville svare til ca. 7 mia. kr. Det understreges,at scenariet anses for at være usandsynligt.
Med venlig hilsenBjarne Corydon