Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
23. november 2011
Svar på FIU alm. del - FIU spørgsmål 35 af 2. november 2011.Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for de forudsætninger for beregningerne for omkost-ningerne ved at afskaffe fattigdomsydelserne, jf. artikel den 1. november i Politi-ken, "Regeringen afskaffer lave ydelser", hvor det oplyses, at det koster 340 mio.kr. at afskaffe pågældende ydelser. Der henvises til et svar fra daværende beskæfti-gelsesminister Inger Støjberg til Özlem Cekic (SF), jf. AMU alm. del – svar påspm. 39 folketingsåret 2009-10, hvor det oplyses, at det koster helt op imod 560mio. kr. at afskaffe fattigdomsydelser - et tal, som S og SF efterfølgende har brugti deres finanslovsforslag for 2011. Endvidere har Radikale Venstre i deres finans-lovsforslag for 2011 beregnet, at en afskaffelse af fattigdomsydelser vil koste hele800 mio. kr.Svar:
Finansministeriet skønner, at en afvikling af særordningerne på kontanthjælpsom-rådet – det vil sige starthjælp og introduktionsydelse, kontanthjælpsloft og timere-gel – vil indebære en umiddelbar offentlig bruttomerudgift på samlet 628 mio. kr.(2012-niveau),jf. tabel 1.Heri er indregnet statslige merudgifter på 12 mio. kr. tilATP-indbetalinger for kontanthjælpsmodtagere, der har modtaget kontanthjælp imindst ½ år fordi introduktionsydelses- og starthjælpsmodtagere overgår til kon-tanthjælp. Desuden forventes afskaffelsen af særordningerne at indebære en ad-ministrativ besparelse på 2 mio. kr. årligt i kommunerne.Hertil kommer en afledt besparelse på boligstøtte og daginstitutionsfriplads påskønsmæssigt 75 mio. kr., fordi den forhøjede kontanthjælpsydelse indgår i bereg-ningsgrundlaget for disse ydelser. Dermed nedbringes merudgiften før skat ved enafskaffelse af særordningerne til 553 mio. kr.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Tabel 1Offentlige merudgifter i 2012 ved afvikling af særordningerne på kontanthjælpsområdetAntalhelårspersoner3.9505.3356.000400Merudgift(før skat)206285577012-2628-7515.685553Merudgift(efter skat)129177575212,0-2425-75350
Mio. kr. (2012-niveau)StarthjælpIntroduktionsydelseKontanthjælpsloftTimereglen1Indbetaling af ATPAdministrative konsekvenserMerudgifter i altMindreudgift til boligstøtte og daginstitution2Alle ordninger12
Der er taget udgangspunkt i en afvikling af 300-timersreglen.En forhøjelse af ydelserne vil føre til mindreudgifter til indtægtsafhængig boligstøtte og daginstitutionsfriplads.Kilde: Beskæftigelsesministeriet og egne beregninger.
Tages der herudover højde for den afledte virkning på skatteprovenuet ved enforhøjelse af skattepligtige ydelser, reduceres den samlede offentlige merudgift(efter skat) til ca. 350 mio. kr.Forskellen på skønnet for de offentlige merudgifter på 350 mio. kr. og de ispørgsmålet anførte 340 mio. kr. skyldes altovervejende, at det konsoliderede skønpå 350 mio. kr. tager højde for ATP-indbetalinger og administrative udgifter.Det tidligere skøn på 560 mio. kr., som fremgår af det af spørgeren omtalte svarpå AMU spørgsmål 39 af den 2. november 2009, tager ikke højde for besparelsenpå boligstøtte og daginstitutionsfriplads og den afledte skatteprovenuvirkning. Detskøn skal derfor sammenlignes med det nye skøn for bruttomerudgiften på knap630 mio. kr. (2012-niveau). Opjusteringen af skønnet for bruttomerudgiften veden afskaffelse af særordningerne skyldes hovedsageligt vækst i antallet af ydelses-modtagere (det nye skøn er for 2012, mens det tidligere skøn var for 2010).Finansministeriet er ikke bekendt med de beregningsforudsætninger, der ligger tilgrund for Radikale Venstres skøn på deres finanslovsforslag for 2011.Med venlig hilsenBjarne Corydon