Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
1157451_0001.png
1157451_0002.png
1157451_0003.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren17. september 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 310 (Alm. del – §7) af 4.juli 2012 stillet efter ønske fra Anders Samuelsen (LA)Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad Genopretningspakken har betydet og vil betydefrem til år 2022 for rådighedsbeløbet i forskellige typer af familier med afsæt i Fi-nansministeriets Familietypemodel:– LO-par med lav indkomst og to børn i børnehave og SFO, lejebolig– LO-par med to børn i børnehave og SFO, lejebolig– Enlig LO-arbejder uden børn, lejebolig– LO-par med to børn i børnehave og SFO, ejerbolig– LO-par, ingen børn, ejerbolig– Offentligt ansatte med to børn i børnehave og SFO, ejerbolig– Privatansatte funktionærer med to børn i børnehave og SFO, lejebolig– Privatansatte funktionærer med to børn i børnehave og SFO, ejerbolig– Direktørfamilie med to børn i børnehave og SFO, ejerbolig– Metalarbejder og sygeplejerske med to børn i børnehave og SFO, lejebolig– Metalarbejder og sygeplejerske med to børn i børnehave og SFO, ejerbolig– Folkeskolelærer og pædagog med to børn i børnehave og SFO, lejebolig– Folkeskolelærer og pædagog med to børn i børnehave og SFO, ejerbolig– Enlig udeboende student, lejebolig– Enlig kontanthjælpsmodtagere uden forsørgelsespligt, over 25 år, lejebolig– Par på kontanthjælp med to børn i børnehave og SFO, lejebolig– Enlig dagpengemodtager uden børn, lejebolig– Enlig førtidspensionist på nyordning, lejebolig– Par på førtidspension, ny ordning, lejebolig– Enlig førtidspension med mellemste førtidspension, lejebolig– Enlig efterlønsmodtager på ny ordning, lejebolig– Pensionistpar med ATP, lejebolig– Enlig pensionist med ATP, lejebolig– Pensionistpar med ATP, ejerbolig– Enlig pensionist med ATP, ejerbolig– Pensionistpar med ATP og tjenestemandspension, ejerbolig.Vil ministeren fremsende de beregninger, der ligger til grund for redegørelsen?Der bedes i beregningerne alene medtaget skatte- og afgiftsændringer. Det bedesmedregnet, at de skatter og afgifter, der pålægges virksomheder, bliver væltet over
på forbrugerne, og der bedes særskilt redegjort for størrelsen af de skatter og af-gifter, der pålægges virksomheder og derefter bliver væltet over på forbrugerne.
Svar
Virkningen af Genopretningsaftalen på det reale rådighedsbeløb for udvalgte fa-milietyper fremgår af nedenstående tabel 1. Virkningen er opgjort i kroner. Op-gjort i procent af rådighedsbeløbet er henholdsvis positive og negative virkningerbetydelig mindre på tværs af familietyper.Finansministeriet indregner ikke ændringer i erhvervsbelastningen i familietyper-nes rådighedsbeløb, idet en sådan indregning vil kræve en stillingtagen til, i hvilketomfang der sker nedvæltning i lønninger og udbytter og/eller overvæltning i pri-ser, herunder inden for hvilke brancher/varegrupper.Virkningen på rådighedsbeløbet for de udvalgte familietyper kan henføres til fast-holdelse af beløbsgrænser i årene 2011-2013, loftet over fradrag for faglige kon-tingenter på 3.000 kr., nedreguleringen af børne- og ungeydelsen med ca. 5 pct.samt for 2013 udskydelse af forhøjelsen af topskattegrænsen i medfør af Forårs-pakke 2.0. Derimod har loftet over børne- og ungeydelsen ingen indflydelse på rå-dighedsbeløbet for de udvalgte standard-familietyper.Forårspakke 2.0 indebærer, at fradragsværdien af ligningsmæssige fradrag (herun-der faglige kontingenter) gradvist nedsættes med 6 pct.point fra 2013-19. Dermedbetyder det indførte loft over fradraget relativt mindre i 2019 end i 2013. Loftet erimidlertid fastholdt nominelt, hvilket trækker i retning af en stadig større virkningaf loftet.Virkningen af den nominelle fastholdelse af loftet over fradraget for faglige kon-tingenter er indregnet som forskellen mellem det nominelt fastholdte loft og en si-tuation, hvor loftet blev reguleret efter personskattelovens paragraf 20.Med venlig hilsenBjarne Corydon
Tabel 1

Ændring i det reale rådighedsbeløb som følge af Genopretningsaftalen.

Kroner, 2013-niveau

LO-par med lav indkomst og to børn, lejeboligLO-par med to børn, lejeboligEnlig LO-arbejder uden børn, lejeboligLO-par med to børn, ejerboligLO-par uden børn, ejerboligOffentligt ansatte med to børn, ejerboligPrivatansatte funktionærer med to børn, lejeboligPrivatansatte funktionærer med to børn, ejerboligDirektørfamilie med to børn, ejerboligMetalarbejder og sygeplejerske med to børn, lejeboligMetalarbejder og sygeplejerske med to børn, ejerboligFolkeskolelærer og pædagog med to børn, lejeboligFolkeskolelærer og pædagog med to børn, ejerboligEnlig udeboende studerende, lejeboligEnlig kontanthjælpsmodtager over 25 år uden børn, lejeboligPar på kontanthjælp med to børn, lejeboligEnlig dagpengemodtager uden børn, lejeboligEnlig førtidspensionist på ny ordning, lejeboligPar på førtidspension, ny ordning, lejeboligEnlig førtidspensionist med mellemste førtidspension, lejeboligEnlig efterlønsmodtager på ny ordning, lejeboligPensionistpar med ATP, lejeboligEnlig pensionist med ATP, lejeboligPensionistpar med ATP, ejerboligEnlig pensionist med ATP, ejerboligPensionistpar med ATP og tjenestemandspension, ejerbolig

2013

-5.090-5.400-2.410-5.400-4.140-4.960-18.800-18.800-18.800-7.290-7.310-7.090-7.090-1.120-1.120-3.500-2.100-1.120-2.240-1.120-1.120-2.240-1.120-2.240-1.150-2.360

2014

-5.070-5.410-2.420-5.410-4.150-5.010-13.130-13.130-13.130-7.310-7.330-7.080-7.080-1.120-1.120-3.500-2.080-1.120-2.240-1.120-1.120-2.240-1.120-2.240-1.150-2.360

2015

-5.060-5.390-2.400-5.390-4.130-5.000-13.130-13.130-13.130-7.270-7.290-7.030-7.030-1.120-1.120-3.500-2.070-1.120-2.240-1.120-1.120-2.240-1.120-2.240-1.150-2.360

2016

-5.050-5.390-2.400-5.390-4.130-5.040-13.180-13.180-13.180-7.280-7.310-7.030-7.030-1.120-1.120-3.500-2.060-1.120-2.240-1.120-1.120-2.240-1.120-2.240-1.150-2.360

2017

-5.030-5.360-2.380-5.360-4.100-5.030-13.180-13.180-13.180-7.230-7.260-7.000-7.000-1.120-1.120-3.500-2.050-1.120-2.240-1.120-1.120-2.240-1.120-2.240-1.150-2.360

2018

-5.020-5.340-2.350-5.340-4.080-5.010-13.170-13.170-13.170-7.180-7.210-6.940-6.940-1.120-1.120-3.500-2.030-1.120-2.240-1.120-1.120-2.240-1.120-2.240-1.150-2.360

2019

-5.000-5.330-2.350-5.330-4.070-5.050-13.220-13.220-13.220-7.190-7.220-6.930-6.930-1.120-1.120-3.500-2.020-1.120-2.240-1.120-1.120-2.240-1.120-2.240-1.150-2.360

2020

-5.040-5.380-2.370-5.380-4.120-5.090-13.260-13.260-13.260-7.230-7.260-6.970-6.970-1.120-1.120-3.500-2.040-1.120-2.240-1.120-1.120-2.240-1.120-2.240-1.150-2.360

2021

-5.080-5.420-2.390-5.420-4.160-5.130-13.300-13.300-13.300-7.270-7.300-7.010-7.010-1.120-1.120-3.500-2.060-1.120-2.240-1.120-1.120-2.240-1.120-2.240-1.150-2.360

2022

-5.120-5.460-2.410-5.460-4.200-5.170-13.340-13.340-13.340-7.310-7.340-7.050-7.050-1.120-1.120-3.500-2.080-1.120-2.240-1.120-1.120-2.240-1.120-2.240-1.150-2.360

2023

-5.160-5.490-2.430-5.490-4.230-5.210-13.380-13.380-13.380-7.350-7.380-7.090-7.090-1.120-1.120-3.500-2.100-1.120-2.240-1.120-1.120-2.240-1.120-2.240-1.150-2.360
Anm.: Børnene er 5 og 8 år og går i hhv. børnehave og SFO. Efterlønsmodtageren er omfattet af reglerne for den fleksible efterlønsordning efter velfærdsaftalenKilde: Beregninger på basis af Familietypemodellen.