Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
1157449_0001.png
1157449_0002.png
1157449_0003.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren17. september 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 309 (Alm. del – §7) af 4.juli 2012 stillet efter ønske fra Anders Samuelsen (LA)Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad Forårspakke 2.0. har betydet og vil betyde fremtil år 2022 for rådighedsbeløbet i forskellige typer af familier med afsæt i Finans-ministeriets Familietypemodel:– LO-par med lav indkomst og to børn i børnehave og SFO, lejebolig– LO-par med to børn i børnehave og SFO, lejebolig– Enlig LO-arbejder uden børn, lejebolig– LO-par med to børn i børnehave og SFO, ejerbolig– LO-par, ingen børn, ejerbolig– Offentligt ansatte med to børn i børnehave og SFO, ejerbolig– Privatansatte funktionærer med to børn i børnehave og SFO, lejebolig– Privatansatte funktionærer med to børn i børnehave og SFO, ejerbolig– Direktørfamilie med to børn i børnehave og SFO, ejerbolig– Metalarbejder og sygeplejerske med to børn i børnehave og SFO, lejebolig– Metalarbejder og sygeplejerske med to børn i børnehave og SFO, ejerbolig– Folkeskolelærer og pædagog med to børn i børnehave og SFO, lejebolig– Folkeskolelærer og pædagog med to børn i børnehave og SFO, ejerbolig– Enlig udeboende student, lejebolig– Enlig kontanthjælpsmodtagere uden forsørgelsespligt, over 25 år, lejebolig– Par på kontanthjælp med to børn i børnehave og SFO, lejebolig– Enlig dagpengemodtager uden børn, lejebolig– Enlig førtidspensionist på nyordning, lejebolig– Par på førtidspension, ny ordning, lejebolig– Enlig førtidspension med mellemste førtidspension, lejebolig– Enlig efterlønsmodtager på ny ordning, lejebolig– Pensionistpar med ATP, lejebolig– Enlig pensionist med ATP, lejebolig– Pensionistpar med ATP, ejerbolig– Enlig pensionist med ATP, ejerbolig– Pensionistpar med ATP og tjenestemandspension, ejerbolig.Vil ministeren fremsende de beregninger, der ligger til grund for redegørelsen?Der bedes i beregningerne alene medtaget skatte- og afgiftsændringer. Det bedesmedregnet, at de skatter og afgifter, der pålægges virksomheder, bliver væltet over
på forbrugerne, og der bedes særskilt redegjort for størrelsen af de skatter og af-gifter, der pålægges virksomheder og derefter bliver væltet over på forbrugerne.
Svar
Virkningen af Forårspakke 2.0 på det reale rådighedsbeløb for udvalgte familiety-per fremgår af nedenstående tabel 1. Virkningen er opgjort i kroner. Opgjort iprocent af rådighedsbeløbet er henholdsvis positive og negative virkninger bety-delig mindre på tværs af familietyper.Finansministeriet indregner ikke ændringer i erhvervsbelastningen i familietyper-nes rådighedsbeløb, idet en sådan indregning vil kræve en stillingtagen til, i hvilketomfang der sker nedvæltning i lønninger og udbytter og/eller overvæltning i pri-ser, herunder inden for hvilke brancher/varegrupper.Virkningen på rådighedsbeløbet for de udvalgte familietyper kan henføres til af-skaffelse af mellemskatten, forhøjelsen af topskattegrænsen, nedsættelsen af bund-skatten, forhøjelsen af pensionstillægget, indførelse af den grønne check, omlæg-ningen af sundhedsbidraget til bundskat, friholdelse af op til 50.000 kr. (100.000kr. for par) for den reducerede fradragsværdi af negativ nettokapitalindkomst,fastholdelse af beløbsgrænser fra 2009 til 2010 samt afgiftsstigninger.Derimod har nedsættelsen af aktieindkomstskatten, fradraget for positiv kapital-indkomst på op til 40.000 kr. (80.000 kr. for par) i topskattegrundlaget, loftet overindskud på ratepensionsordninger, det øgede tilskud til friplads i daginstitution forenlige forsørgere, udligningsskatten, multimedieskatten, miljøtillægget til fri bil,fjernelse af skattefordelen ved medarbejderobligationer, forhøjelsen af standard-fradraget for dagplejere, afskaffelse af bundgrænser for fradrag for gaver, forhøjel-se af befordringsfradraget for lavtlønnede og forhøjelsen af aldersgrænsen for ud-betaling af kapitalpensioner ingen indflydelse på rådighedsbeløbet for de udvalgtestandard-familietyper.Den grønne check er fastholdt nominelt og virkningen heraf er indregnet somforskellen mellem det fastholdte nominelle beløb og en situation, hvor checkenblev reguleret efter personskattelovens paragraf 20. Tilsvarende gælder for græn-sen for friholdelse af den reducerede fradragsværdi af negativ nettokapitalind-komst.Med venlig hilsenBjarne Corydon
Tabel 1

Ændring i det reale rådighedsbeløb som følge af Forårspakke 2.0.

Kroner, 2013-niveau

LO-par med lav indkomst og to børn, lejeboligLO-par med to børn, lejeboligEnlig LO-arbejder uden børn, lejeboligLO-par med to børn, ejerboligLO-par uden børn, ejerboligOffentligt ansatte med to børn, ejerboligPrivatansatte funktionærer med to børn, lejeboligPrivatansatte funktionærer med to børn, ejerboligDirektørfamilie med to børn, ejerboligMetalarbejder og sygeplejerske med to børn, lejeboligMetalarbejder og sygeplejerske med to børn, ejerboligFolkeskolelærer og pædagog med to børn, lejeboligFolkeskolelærer og pædagog med to børn, ejerboligEnlig udeboende studerende, lejeboligEnlig kontanthjælpsmodtager over 25 år uden børn, lejeboligPar på kontanthjælp med to børn, lejeboligEnlig dagpengemodtager uden børn, lejeboligEnlig førtidspensionist på ny ordning, lejeboligPar på førtidspension, ny ordning, lejeboligEnlig førtidspensionist med mellemste førtidspension, lejeboligEnlig efterlønsmodtager på ny ordning, lejeboligPensionistpar med ATP, lejeboligEnlig pensionist med ATP, lejeboligPensionistpar med ATP, ejerboligEnlig pensionist med ATP, ejerboligPensionistpar med ATP og tjenestemandspension, ejerbolig

2013

3.7704.7902.6905.1405.0906.26029.98729.94764.0976.2906.1805.8605.8201.0406102.4201.2501.5802.8205201.3203.1602.1104.2102.5406.110

2014

3.4904.5402.5504.8904.7906.22029.87729.83763.6976.0205.8905.5505.5001.0406002.4101.0801.5802.8105201.3203.1402.1104.1902.5306.090

2015

3.1604.1902.3404.5404.3906.05029.62729.58763.0575.6005.4805.1305.0901.0105802.3508901.5502.7605001.3003.1002.0904.1502.5106.040

2016

3.1104.2402.3604.5604.3806.34029.91729.88763.0875.6505.5205.1605.1001.0906102.4807901.6402.8905901.3703.2102.1604.2402.5906.220

2017

3.0504.2302.3304.5204.3206.54030.13730.11762.9975.6205.4705.1305.0501.1606502.6107001.7203.0106901.4403.3102.2404.3302.6606.410

2018

2.9504.2102.3104.4804.2606.76030.37730.36762.8675.6005.4505.0905.0001.2206802.7305901.8003.1307801.5103.4102.3004.4202.7306.580

2019

2.8204.1602.2704.4004.1606.94030.59730.59762.6475.5505.3905.0304.9101.2807102.8404901.8803.2508701.5703.5102.3704.5002.8006.750

2020

2.7404.0802.2404.3104.0906.85030.59730.51762.4275.4605.3004.9404.8201.2406802.7504501.8403.1708301.5403.4302.3304.4302.7706.680

2021

2.6503.9902.2004.2304.0206.77030.59730.30762.2175.3805.2104.8504.7301.2106402.6704201.8103.1008001.5003.3602.3004.3602.7306.610

2022

2.5703.9102.1704.1503.9506.68030.59730.09762.0075.3005.1304.7704.6501.1706102.5903801.7703.0407601.4703.3002.2704.2902.7006.540

2023

2.4903.8302.1404.0703.8906.61030.59729.89761.8075.2205.0504.6904.5701.1405802.5103501.7402.9707301.4403.2302.2304.2302.6706.480
Anm.: Børnene er 5 og 8 år og går i hhv. børnehave og SFO. Efterlønsmodtageren er omfattet af reglerne for den fleksible efterlønsordning efter velfærdsaftalen.Kilde: Beregninger på basis af Familietypemodellen.