Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
8. august 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 269 (Alm. del – §) af 8.juni 2012Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvordan det vil påvirke arbejdsudbuddet, hvis manfremrykkede skolestarten fra det år, hvor barnet fylder 6 år til det år, hvor barnetfylder 5 år, og at hver årgang dermed også fremrykker afslutningen af uddannel-serne med 1 år.Svar
Der er stor usikkerhed om, hvordan tidligere skolestart i praksis vil påvirke ar-bejdsudbuddet på sigt.Hvis det beregningsteknisk antages, at hver årgang vil afslutte deres uddannelse étår tidligere end i dag som følge af tidligere skolestart, vil arbejdsudbuddet alt andetlige blive øget permanent med i størrelsesordenen ca. 62.500 personer og beskæf-tigelsen med ca. 60.000 personer. Virkningen på de offentlige finanser vil på langtsigt være omkring 12 mia. kr. svarende til 0,7 pct. af BNP.Dette resultat er imidlertid et ret hypotetisk overkantsskøn. Navnlig er det ikke gi-vet, at forspringet fra tidligere skolestart kan fastholdes gennem hele studiesyste-met. Det er dog ikke umiddelbart muligt at vurdere, hvor meget mindre effektenmå forventes at blive. Dels fordi der ikke er tidligere danske erfaringer at byggepå, dels fordi der ikke umiddelbart foreligger anvendelige resultater om de erfarin-ger, der måtte være gjort i andre lande.Endvidere bygger det hypotetiske overkantsskøn på en række beregningstekniskeantagelser.Udgangspunktet er den arbejdsmarkedstilknytning, en årgang har som 40-årige.Det svarer metodemæssigt til målingen af regeringens uddannelsesmålsætninger,hvor uddannelsesniveauet for en ungdomsårgang (svarende til 9-klasse elever) be-tragtes 25 år senere, hvor årgangen er fyldt 40 år og forventes at have afsluttet situddannelsesforløb.Det er derudover forudsat, at den tidligere skolestart indføres for den årgang, derhar skolestart i år 2015, som vil afslutte 9. klasse i 2025 og være 40 år i 2051. Ef-
Side 2 af 3
fekten på arbejdsudbuddet er derfor beregnet på baggrund af den forventede gen-nemsnitlige erhvervsdeltagelse for 40-årige i 2051, der er skønnet til 87,1 pct. iDanmark i arbejde – Udfordringer for dansk økonomi frem mod 2020fra maj 2012. IfølgeDanmarks Statistiks seneste befolkningsprognose skønnes der at være knap72.000 40-årige i 2051.Effekten på arbejdsudbuddet vil således først komme efter forholdsvis mange år.Der vil ingen effekt være i 2020, hvor den første årgang med tidligere skolestartendnu ikke har afsluttet folkeskolen. Virkningen vil komme senere og gradvist fraårgangen afslutter 9. klasse og til alle har færdiggjort deres studieforløb.I beregningen af virkningen på de offentlige finanser er det forudsat, atarbejdsti-den øges svarende til de 60.000 personer i beskæftigelse med en gennemsnitlig ar-bejdstid og en gennemsnitlig lønindkomst.Der er ikke taget højde for, at tidligere skolestart vil betyde en årgang mindre medbehov for et fuldtids-pasningstilbud, men til gengæld en årgang mere med behov fordeltids-pasningstilbud, såfremt pasningsbehovet følger børnenes alder og ikke tids-punktet for skolestart. Det må forventes at kunne give en yderligere besparelse på deoffentlige finanser, såfremt lærernormeringen fastholdes på samme niveau som i dag.Effekten på arbejdsudbuddet må som nævnt forventes at blive mindre, end den hypo-tetiske beregning peger på. Således er det næppe realistisk at forudsætte, at alle andreforhold – herunder navnlig den effektive studietid – er uændrede i forhold til i dag,hvis tidspunktet for skolestart fremrykkes med et år. Det ville i givet fald kræve, at he-le skolesystemet tilpasses, så det er tilrettelagt efter, at elever på alle skoletrin er et åryngre, samtidig med at studiemodenhed, det senere uddannelsesvalg eller eventuel ar-bejdsmarkedstilknytning efter 9. klasse fastholdes på samme niveau som i dag. Denmindre modenhed ved skolestart ville altså i givet fald skulle indhentes inden færdig-gørelse af 9. klasse – uden øgede udgifter – hvilket må formodes at være vanskeligt.For det første er det ikke alle børn, der i dag starter i skolen som 6-årige. I 2009 vargodt 2 pct. af eleverne 5 år ved skolestart, mens godt 15 pct. startede som 7-årige. Deter ikke sikkert, at denne fordeling mellem for tidlige og for sene skolestartere fasthol-des ved en nedsættelse af skolestartsalderen, det må snarere forventes, at færre starterfor tidligt og flere starter for sent.Det er også muligt, at tidligere skolestart vil få flere elever til at vælge 10. klasse, hvisde ikke har opnået samme modenhed efter 9. klasse som i dag. En analyse foretaget afDanmarks Evalueringsinstitut peger på, at sandsynligheden for at en elev vælger at ta-ge 10. klasse på en efterskole stiger, hvis personen er under 16 år, mens der ingen ef-fekt af alder ses på de nuværende traditionelle 10. klasse-elever.Det må altså forventes, at tidligere skolestart vil øge den gennemsnitlige tid, børnenebruger fra skolestart til afslutning af folkeskolen.
Side 3 af 3
Med venlig hilsenBjarne Corydon