Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
1136963_0001.png
1136963_0002.png
1136963_0003.png
1136963_0004.png
1136963_0005.png
1136963_0006.png
1136963_0007.png
1136963_0008.png
1136963_0009.png
1136963_0010.png
1136963_0011.png
1136963_0012.png
1136963_0013.png
1136963_0014.png
1136963_0015.png
1136963_0016.png
1136963_0017.png
1136963_0018.png
1136963_0019.png
1136963_0020.png
Samlenotat vedrørende EU's budget for 2012013
12. juni 2012F5, CAZ/NICMO,ASBRI, CAGJ. nr. 12/00361
1. Resume
Kommissionen har fremlagt sit forslag til EU’s budget for 201 Forslaget indebærer et niveau2013.for forpligtelsesbevillingerne på 150,9 mia. euro, hvilket svarer til 1,13 pct. af EU’s BNI. I50,9forhold til budgettet for 2012 er der tale om en stigning på 2,0 pct. i løbende priser. BetalingsbBetalingsbe-villingerne er i Kommissionens forslag fastsat til 137,9 mia. euro, hvilket svarer til 1,03 pct. afBNI. Betalingsbevillingerne stiger dermed i løbende priser med 6,8 pct. fra 2012 til 2013..2. Baggrund
Kommissionen har den 25. april 201 fremlagt sit forslag til EU’s budget for.20122012, der skal behandles i henhold til budgetproceduren vedtaget med LissabonLissabon-traktaten. Med budgetprocedure i Lissabon-traktaten foretager Rådet og EuropabudgetprocedurentraktatenEuropa-Parlamentet kun én behandling hver af Kommissionens budgetforslag, før enienig-hed eventuelt skal tilvejebringes i et forligsudvalg.Forslaget til EU’s budget for 201 behandles for indeværende af Rådet på a2013ar-bejdsgruppeniveau. Det forventes, at behandlingen i budgetarbejdsgruppen afsluafslut-tes ultimo juni, hvorefter der vil blive søgt etableret et kvalificeret flertal for enpakke i COREPER. Hvis der ikke kan etableres et kvalificeret flertal i COREPER,forventes budgettet behandlet på et møde i ECOFIN (Budget), der i så fald vilBudget),blive afholdt den 26. juli 2012.Det bemærkes, at det kommende cypriotiske formandskab - ogikkedet danskeformandskab - i overensstemmelse med almindelig praksis - koordinerer behantemmelsebehand-lingen af EU’s budget for 2013 i Rådet i første halvår af 2012, idet forhandlinge,forhandlinger-ne om EU’s budget for 2013 først forventes afsluttet under cypriotisk formanformand-skab i efteråret 2012 jf. nedenfor.Europa-Parlamentet forventes at behandle forslaget i oktober 201 Hvis der erParlamentet2012.uoverensstemmelse mellem Rådet og EuropaEuropa-Parlamentet, indledes herefter en 21dage lang forligsprocedure med Kommissionen i rollen som mægler. Der stilesmægler.mod aftale om det endelige budget i november 2012.Kommissionens foreløbige forslag til EU’s budget for 201 er fastlagt inden for2013rammen af aftalen om den flerårige finansielle ramme – den såkaldte InterinstitlerårigeInterinstitu-tionelle aftale – og de heri indeholdte udgiftslofter for perioden 2007i2007-2013.3. Hjemmelsgrundlaget
Traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure for budgettet)budgettet).4. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behanbehand-les på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
2
5. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU’s 2013-budget er opsummeret i tabel 1.Tabel 1Kommissionens foreløbige forslag til 2013-budgettetBudget 20121)Forpligtigel- Betalin-serger1: BæredygtigvækstMargen2)1a: Konkurren-ceevne forvækst og be-skæftigelseMargen2)1b: Samhørig-hed for vækst ogbeskæftigelseMargen2: Bevarelse ogforvaltning afnaturressourcerMargen3: Unionsbor-gerskab, frihed,sikkerhed ogretfærdighed3)Margen3a: Frihed,sikkerhed ogretfærdighedMargen3b: Unionsbor-gerskab3)Margen4: EU somglobal aktørMargen4)5: AdministrationMargen5)TotalMargenBevillinger sompct. af BNI1,14%0,99%147.900,2 129.106,18.279,68.277,79.405,96.955,1715,5666,81.367,8835,62.083,31.502,359.975,8 57.034,252.752,6 43.835,715.403,0 11.501,068.155,6 55.336,7Budgetforslag 2013Forpligtigel- Betalin-serger70.531,0 62.527,8116,016.032,0 13.552,84,1 pct.17,8 pct.629,02.051,8Forskel i pct.Forpligtigel-ser3,5 pct.Betalin-ger13,0 pct.Forskel i euroForpligtigel-ser2.375,4Betalin-ger7.191,1
91,054.498,9 48.975,03,3 pct.11,7 pct.1.746,45.139,3
25,160.307,5 57.964,90,6 pct.1,6 pct.331,7930,7
981,52.081,61.574,6-0,1 pct.4,8 pct.-1,772,3
294,41.392,2928,31,8 pct.11,1 pct.24,492,8
268,8689,425,69.467,2391,98.544,4636,6150.931,7 137.924,42.420,41,13%6.182,61,03%2,0 pct.6,8 pct.3.031,58.818,38.545,53,2 pct.3,2 pct.264,8267,87.311,60,7 pct.5,1 pct.61,2356,5646,3-3,6 pct.-3,1 pct.-26,120,5
1) Budget-2012 er inklusive ændringsbudget 1 og forslag til ændringsbudget 2 og 3.2) Margenen for kategori 1a tager ikke høje for bevillinger relateret til Globaliseringsfonden (500 mio. euro).3) Eksklusive Solidaritetsfonden.4) Margenen for kategori 4 tager ikke højde for bevillinger relateret til Nødhjælpsreserven (264,1 mio. euro).5) For beregningen af margenen under loftet for kategori 5 er fodnote 1 i de finansielle perspektiver 2007-2013 tageti betragtning, der beløber sig til 86 mio. euro fra personalets bidrag til pensionsordninger.
Kilde: Kommissionens forslag til 2013-budgettet.
3
EU’s samlede udgiftslofter i 2013, som blev fastsat i aftalen om den flerårige fi-nansielle ramme for 2007-2013, udgør 152,5 mia. euro i forpligtelsesbevillinger og143,9 mia. euro i betalingsbevillinger.Forpligtelsesbevillinger kan sammenlignes med en tilsagnsramme, mens betalings-bevillinger udtrykker de faktiske betalinger, der således er bestemmende for stør-relsen af det danske bidrag til EU og de øvrige medlemsstaters bidrag.Kommissionens forslag til EU’s budget for 2013 indebærer et niveau for forplig-telsesbevillingerne på 150,9 mia. euro, hvilket svarer til 1,13 pct. af EU’s BNI. Iforhold til budgettet for 2012 er der tale om en stigning på 2,0 pct. i løbende pri-ser.Forslaget indebærer endvidere et niveau for betalingsbevillingerne på 137,9 mia.euro, hvilket svarer til 1,03 pct. af BNI. Der er tale om en stigning i løbende priserpå 6,8 pct. fra 2012 til 2013, der især kan henføres til kategori 1b.Merudgifterne forbundet med optagelsen af Kroatien i EU pr. 1. juli 2013 er –bortset fra udgifterne til administration - ikke inkluderet i budgetforslaget. Kom-missionen vil i foråret 2013 fremlægge ændringsbudget vedrørende konsekvenser-ne af Kroatiens optagelse.Der kan i henhold til aftalen om den flerårige finansielle ramme ikke flyttes midlerfra én udgiftskategori til en anden. Forhandlingerne mellem Rådet og Parlamentetom EU’s budget for 2013 vedrører således fordelingen af midlerneinden fordeenkelte udgiftskategorier samt hvilken margen under udgiftslofterne, som skalefterlades til uforudsete udgifter.For alle udgiftskategorier samlet set findes herudover det såkaldte fleksibilitetsin-strument, som giver mulighed for at anvende yderligere op til 200 mio. euro påtværs af udgiftskategorierne. Hvis midlerne ikke anvendes i budgetåret, kan deakkumuleres og anvendes i de efterfølgende to budgetår. Kommissionen har ikke isit budgetforslag for 2013 foreslået at tage fleksibilitetsinstrumentet i anvendelse.I forbindelse med vedtagelsen af den flerårige finansielle ramme er det endviderebesluttet, at nødhjælpsreserven, der har en maksimal ramme på 221 mio. euroårligt i 2004-priser, svarende til 264,1 mio. euro i 2013, finansieres uden for denflerårige finansielle ramme, hvilket også fortsat er tilfældet for solidaritetsfonden,der har en maksimal ramme på 1 mia. euro årligt.Endelig finansieres globaliseringsfonden med op til 500 mio. euro af uforbrugtemidler under budgettet via uforbrugt margen fra det foregående budgetår og/ellerannullerede forpligtelsesbevillinger fra de foregående to budgetår. Fonden skalkunne yde tidsbegrænset støtte til omstilling og opkvalificering af arbejdstagereramt af massefyringer forårsaget af ændringer i verdenshandelen eller den finan-sielle krise.
4
Forhandlingerne om de årlige EU-budgetter vedrører ikke selve grundlaget for deudgifter, hvor udbetalingerne sker i henhold til vedtagne retsakter, svarende tillovbundne udgifter. Et vigtigt element i budgetforhandlingerne er dog at sikre, atder sker en retvisende, realistisk budgettering af disse udgifter.Kommissionen præsenterer også sit udkast til 2013-budgettet i overensstemmelsemed principperne for aktivitetsbaseret budgettering. Dette indebærer, at budgettetopdeles på aktivitetsområder, som går på tværs af udgiftskategorierne,jf. bilag 1.5.1. Uddybning af de enkelte udgiftskategorierUdgiftskategori 1. Bæredygtig vækstKategori 1 består af 2 søjler:Kategori 1a(Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) omfatter nøglepo-litikområder i Europa 2020-strategien, herunder uddannelse og forskning,energi og transport og konkurrence og innovationsprogrammet.Kategori 1b(samhørighed for vækst og beskæftigelse) omfatter strukturfon-dene og samhørighedsfonden.Kategori 1aKommissionens budgetforslag for kategori 1a indebærer samlede forpligtelsesbe-villinger på ca. 16 mia. euro inklusive globaliseringsfonden, svarende til en stigningpå 629 mio. euro eller 4,1 pct. i forhold til 2012,jf. tabel 2.
5
Tabel 2Forslag til budget-2013 for kategori 1a Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse(mio. euro, årets priser)ForpligtelsesbevillingerKonkurrenceevne og innovationForstærkning af forskning ogteknologisk udviklingBæredygtige EU netværk fortransport og energiLivslang læringSocialpolitisk agendaDekommissionering afnukleare anlægAgenturerAndetKategori 1a i altReserve vedr.Globaliseringsfonden 1)MargenBetalingsbevillinger i alt614,410.212,01.595,51.247,2196,2259,9249,0528,815.403,0500,0011.501,0659,110.837,21.509,01.239,6197,1267,0262,4560,716.032,0500,091,013.552,82.051,817,8 pct.44,8625,2-86,6-7,70,97,113,431,9629,07,3 pct.6,1 pct.-5,4 pct.-0,6 pct.0,5 pct.2,7 pct.5,4 pct.6,0 pct.4,1 pct.Budget 2012Forslag for 2013Forskel i euroForskel i pct.
Anm Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.1) Globaliseringsfonden finansieres af uforbrugte midler fra foregående budgetår.Kilde: Kommissionens forslag til 2013-budgettet.
Den samlede stigning i forpligtigelsesbevillingerne under kategori 1a skyldes iovervejende grad en stigning i bevillingerne til forskning og teknologisk udvikling(det 7. forskningsrammeprogram) på 625 mio. euro, svarende til 6,1 pct. Budget-forslaget indebærer en margen på 91 mio. euro til udgiftsloftet.Kategorien indeholder nøgleområderne i gennemførelsen af Europa 2020-strategien. Hovedparten af bevillingerne er afsat til det 7. rammeforskningspro-gram, som med en bevilling på 10.837 mio. euro i 2013 udgør ca. to tredjedele afde samlede bevillinger under budgetkategori 1a. Der foreslås en stigning i de afsat-te bevillinger til konkurrence- og innovationsprogrammet på 45 mio. euro svaren-de til 7,3 pct. Samlet set er det i den flerårige finansielle ramme forudsat, at bevil-lingerne til forskning stiger med i alt 75 pct. fra 2007 til 2013 med en opadgåendebevillingsprofil.Samlet set falder forpligtigelsesbevillingerne til programmer til bæredygtig EU-netværk for transport og energi med 5,4 pct. svarende til 86,6 mio. euro. Faldet ikategorien skal ses i sammenhæng med, at bevillingen til de europæiske satellitna-vigationssystemer Galileo og EGNOS reduceres med 170 mio. euro (-99,4 pct.) til1 mio. euro. Dette fald er i overensstemmelse med den profil for finansieringen afprojekterne i perioden 2008-13, som blev aftalt i forbindelse med vedtagelsen afEU's budget for 2008. Bevillingerne til Trans-europæiske netværk inden for trans-port (TEN-T) stiger dog med 10,5 pct. fra 2012 til 2013.
6
I midten af 2012 forventes en pilotfase for projektobligationer at blive lanceret.Der kanaliseres op til 230 mio. euro til projektet i 2012-2013, hvoraf 130 mio. euroforventes at ligge i 2013. Pilotfasen vil blive finansieret gennem en omprioriteringinden for det eksisterende infrastrukturbudget.Der foreslås afsat ca. 1.240 mio. euro til livslang læring, hvilket udgør et mindrefald på 0,6 pct., ligesom den socialpolitiske agenda i Kommissionens forslag liggerrelativt stabilt med en stigning på 0,5 pct. (0,9 mio. euro).Forpligtelsesbevillingerne til agenturer under kategori 1a, herunder bl.a. Det Eu-ropæiske Kemikalieagentur og Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, stigerunder ét i Kommissionens budgetforslag med 5,4 pct. (13,4 mio. euro) fra 2012 til2013.Med hensyn til betalingsbevillingerne budgetteres med en samlet stigning på 2,1mia. euro svarende til 17,8 pct. fra 2012 til 2013. Betalingerne til det 7. ramme-forskningsprogram stiger med ca. 30 pct. svarende til 2.069 mio. euro fra 2012 til2013. Tilsvarende stiger betalingerne til konkurrenceevne og innovationspro-grammet (CIP) med 47,8 pct. til 546 mio. euro. Betalingerne til Livslang lærings-programmet stiger med 15,8 pct. til 1.186 mio. euro grundet øgede forpligtelser itidligere år og et generelt højt implementeringsniveau for programmet. Af størreudsving i betalingerne i forhold til 2012-budgettet kan endelig nævnes betalingernetil Marco Polo-programmet, som stiger med 96,4 pct. til 52 mio. euro samtCustoms and Fiscalis programmet, som stiger med 22 pct. til 61 mio. euro i 2013.Der forventes et fald i energiprojekter i forbindelse med udløbet af den europæi-ske genopretningsplan, mens udviklingen i betalingerne til Galileo og det trans-europæiske transportnetværk (TEN-T) er stabil.Størstedelen af udgifterne i kategori 1a er fastlagt som led i konkrete flerårige pro-grammer vedtaget ved fælles beslutningstagen mellem Rådet og Parlamentet.ITERDer blev som led i aftalen om EU’s budget for 2012 anvist finansiering af 940mio. euro ud af de samlede merudgifter på 1,3 mia. euro forbundet med ITER i2012 og 2013. Kommissionen foreslår at finansiere de resterende merudgifter i2013 på 360 mio. euro via omprioriteringer inden for kategori 1a.Kategori 1bKommissionens budgetforslag indeholder samlede forpligtelsesbevillinger tilstrukturforanstaltninger på 54.498,9 mio. euro, hvilket er en stigning på 1.746,4mio. euro eller 3,3 pct. i forhold til 2012,jf. tabel 3.
7
Tabel 3Forslag til budget 2013 for kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse(mio. euro, årets priser)ForpligtelsesbevillingerStrukturfonde, herunder- Konvergensmål- Regional konkurrenceevne ogbeskæftigelse- Europæisk territorialt samar-bejde- Teknisk assistanceAndetSamhørighedsfondenKategori 1b i altMargenBetalingsbevillinger i alt43.835,740.945,932.303,37.202,91.352,087,613,711.793,052.752,642.144,733.359,47.329,31.369,187,0-12.354,254.498,925,148.975,05.139,311,7 pct.1.198,91.056,0126,417,1-0,6-13,7561,21.746,42,9 pct.3,3 pct.1,8 pct.1,3 pct.-0,7 pct.-100,0 pct.4,8 pct.3,3 pct.Budget 2012Forslag for 2013Forskel i euroForskel i pct.
Anm.: Differencen i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.Kilde: Kommissionens forslag til 2013-budgettet.
I henhold til den interinstitutionelle aftale udgør den flerårige finansielle rammefor kategori 1b udgiftsmål og ikke udgiftslofter, således som det er tilfældet for defleste andre udgiftskategorier. På baggrund heraf er de foreslåede forpligtelsesbe-villinger i Kommissionens budgetforslag typisk identiske med de finansielle per-spektiver, hvorfor margenen for kategori 1b typisk er tæt på nul. Der er dog ibudgetforslaget for 2013 en margen på 25,1 mio. euro, som imidlertid alene erfremkommet via reduktioner i forhold til loftet for teknisk assistance.I Kommissionens forslag er betalingsbevillingerne på 48.975 mio. euro, hvilketsvarer til en stigning på 5.139,3 mio. euro eller 11,7 pct. fra 2012 til 2013. Herafvedrører ca. 47,0 mia. euro betalinger som følge af forpligtelsesbevillinger fra dennuværende finansielle ramme for 2007-2013, mens de resterende ca. 1,9 mia. euroskyldes programafslutninger for perioden 2000-2006. For så vidt angår førstnævn-te, baserer Kommissionen sit skøn på erfaringer fra det tilsvarende programår iden foregående periode. Hertil er lagt en række justeringer primært som følge afde administrative forsinkelser i implementeringen fra tidligere år samt de ændrin-ger i betalingsprofilen, der følger af det nuværende regelgrundlag.Udgiftskategori 2. Forvaltning af naturressourcerKommissionens forslag til EU’s budget for 2013 indebærer samlede forpligtelses-bevillinger på 60.307,5 mio. euro, svarende til en stigning på 331,7 mio. euro. Densamlede margen er på 981,5 mio. euro,jf. tabel 3.
8
Tabel 3Forslag til budget 2013 for kategori 2 Forvaltning af naturressourcer(mio. euro, årets priser)ForpligtelsesbevillingerLandbrugsstøtte (søjle I)1),herunderMarkedsudgifterFaktiske udgifterFormålsbestemte indtægterAfkoblet direkte støtteFaktiske udgifterFormålsbestemte indtægter2)Landdistriktsstøtte (søjle II)Fiskeri3)Miljø og klima4)herunderAgenturer på miljøområdetAndet på miljøområdetKategori 2 i altMargenBetalingsbevillinger i alt57.034,22)
Budget 2012
Forslag for 2013
Forskel i euro
Forskel i pct.
43.969,63.230,83.540,8-310,037.189,037.889,0-700,014.616,9965,6411,249,030,559.975,8
44.130,32.812,33.212,3-400,038.168,039.100,8-932,814.808,5953,7415,052,45,060.307,5981,557.964,9
160,7-418,5-328,5-90,0979,01.211,8-232,8191,6-11,93,93,4-25,5331,7
0,4 pct.-13,0 pct.-9,3 pct.29,0 pct.2,6 pct.3,2 pct.33,3 pct.1,3 pct.-1,2 pct.0,9 pct.6,9 pct.-83,6 pct.0,6 pct.
930,7
1,6 pct.
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.1) Dette beløb afviger fra summen af markedsudgifter og afkoblet direkte støtte, idet landbrugsstøtten blandt andet ogsåindeholder anden direkte støtte, markedsordningen for fiskeriprodukter og udgifter til fødevaresikkerhed.2) De formålsbestemte indtægter omfatter dels indtægter til EU-budgettet via finansielle genopretninger som følge afforsømmelighed eller uregelmæssigheder og dels indtægter i form af producentafgifter eksempelvis ved overskridelse afmælkekvoten (den såkaldte superafgift).3) Omfatter ikke markedsordningen for fiskeriprodukter som er medtaget under Landbrugsstøtte (søjle I), jf. fodnote 1.Omfatter desuden EU’s fiskerikontrolagentur.4) Omfatter Life+ (EU’s miljø- og klimaprogrammer) samt Det Europæiske Miljøagentur og Det Europæiske Kemikalie-agentur.Kilde: Kommissionens forslag til 2013-budgettet.
Ca. 73 pct. af bevillingerne i kategori 2 vedrører landbrugsstøtten i søjle I (mar-kedsudgifterne, afkoblet direkte støtte m.v.), mens landdistriktsstøtte med ca. 25pct. af de samlede bevillinger udgør den anden større udgiftspost.For så vidt angår landbrugsudgifterne i søjle I, er der en stigning i forpligtelsesbe-villingerne på 160,7 mio. euro (0,4 pct.) fra 2012 til 2013 opgjort i løbende priser.Stigningen udgøres af en forøgelse af de faktiske udgifter under markedsordnin-gerne med 483,5 mio. euro kombineret med en stigning i de formålsbestemte ind-tægter på 322,8 mio. euro.I forhold til det loft for landbrugsudgifter, der blev vedtaget i 2002, og som ogsåindgår i aftalen om den flerårige finansielle ramme for 2007-2013, opretholderKommissionen en margen på ca. 1,0 mia. euro. Det kan dermed konstateres, atdet ikke p.t. vurderes nødvendigt at iværksætte instrumentet for finansiel disciplin(degressivitet) i 2013.
9
For så vidt angårmarkedsudgifternetil landbrug, budgetterer Kommissionen med etudgiftsfald på 418,5 mio. euro (-13,0 pct.), hvilket skyldes et fald i de faktiske ud-gifter på 328,5 mio. euro (-9,3 pct.) samt en stigning i de formålsbestemte indtæg-ter på 90 mio. euro.Den afkoblede direkte støttestiger i 2013 med 979 mio. euro svarende til 2,6 pct.,hvilket skyldes en stigning i de faktiske udgifter på 1.211,8 mio. euro (3,2 pct.)samt en stigning i de formålsbestemte indtægter på 232,8 mio. euro (33,3 pct.).Stigningen i den afkoblede direkte støtte skyldes bl.a. indfasningen af de nye med-lemsstater i de direkte betalinger samt den gradvise overgang fra koblet til afkobletstøtte.Den samlede direkte støtte (dvs. afkoblet og anden direkte støtte) udgør i 2013 ca.93 pct. af udgifterne til søjle I i den fælles landbrugspolitik. På grund af reformer-ne vil en øget del af den direkte støtte blive udbetalt som afkoblet støtte, det vilsige uafhængigt af landmandens produktionsbeslutning. Den afkoblede støtteudgør ca. 93 pct. af de samlede direkte betalinger i budgetforslaget for 2013.Ud over forholdene vedrørende markedsudgifterne og den direkte støtte ses end-videre ændringer på budgetterne for administration, kontrol, markedsordningenfor fiskeriprodukter, fødevaresikkerhed etc.For så vidt angårlanddistriktsstøtten,ses en stigning i forpligtelsesbevillingernepå 191,6 mio. euro svarende til 1,3 pct. fra 2012 til 2013, således at der i alt afsæt-tes 14.808,5 mio. euro i 2013. Dette beløb er et resultat af forpligtelser for pro-gramperioden 2007-2013 samt modulation, herunder fra sundhedstjekket vedtageti november 2008.På betalingssiden forventer Kommissionen udgifter til landdistriktspolitikken på ialt 12.749 mio. euro, svarende til en stigning på 5,4 pct., hvilket forklares med, atgennemførelsen af programmerne intensiveres.Med hensyn tilfiskeriområdet- bortset fra markedsordningen for fiskeriprodukter -reduceres forpligtelsesbevillingerne med 11,9 mio. euro, svarende til 1,2 pct., mensbetalingsbevillinger i 2013 stiger med 37 mio. euro, svarende til 5,1 pct.Forpligtelsesbevillingerne tilmiljøområdetstiger med 3,9 mio. euro fra 2012 til 2013,hvilket primært dækker over en forøgelse af midlerne til Life+ programmet på i alt11,9 mio. euro. Betalingsbevillingerne til Life+ programmet stiger samtidig med19 mio. euro.Endelig bemærkes, at forpligtelsesbevillingerne til de to miljøagenturer, som fi-nansieres under kategori 2 dvs. Det Europæiske Miljøagentur og Det EuropæiskeKemikalieagentur, under ét øges med 3,5 mio. euro fra 2012 til 2013.
10
Kommissionen vil i lighed med tidligere år fremlægge et ændringsforslag til bud-getforslaget for landbrugsområdet i oktober, hvor evt. ændringer i forventninger-ne til priserne på landbrugsprodukter og valutakurser vil blive indarbejdet.Udgiftskategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighedKategori 3 er opdelt i to underkategorier: kategori 3a vedrørende frihed, sikkerhedog retfærdighed (RIA-området) samt kategori 3b vedrørende borgerskab, somdækker over forskellige forbrugerbeskyttelsesprogrammer, kulturprogrammer mv.Der er under kategori 3 samlet set afsat forpligtelsesbevillinger på 2.082 mio. euroi 2013, hvilket er et fald på 1,7 mio. euro svarende til -0,1 pct. i forhold til niveaueti 2012,jf. tabel 5.Tabel 5Kommissionens foreløbige forslag til 2013-budgettet for kategori 3 Borgerskab, frihed, sikkerhed og ret-færdighed(mio. euro, årets priser)Forpligtelsesbevillinger3a: Frihed, sikkerhed og retfærdighedFundamentale rettigheder og retfærdighedSikkerhed og sikring af frihedsrettighederSolidaritet og varetagelse af migrationsstrømningerAgenturerAndet3b: Unionsborgerskab1)Folkesundhed og forbrugerbeskyttelseMedia 2007KulturUngeEuropa for borgerneInstrument vedr. civil beskyttelseInformation om europæisk politik mv.Europæisk år for borgerneAgenturerAndetKategori 3 i altMarginBetalingsbevillinger i alt1.502,31.367,882,2141,7797,2275,771,1715,577,6112,559,1140,428,518,393,8-131,835,62.083,31.392,281,966,2909,6282,152,5689,479,0117,663,8140,530,018,593,71,0131,110,42.081,6294,41.574,672,34,8 pct.24,4-0,3-75,5112,46,4-18,6-26,11,45,14,70,1-1,50,2-0,11,0-0,7-25,2-16,41,8 pct.-0,4 pct.-53,3 pct.14,1 pct.2,3 pct.-26,1 pct.-3,6 pct.1,8 pct.4,5 pct.8 pct.0,1 pct.5,3 pct.1,1 pct.-0,1 pct.100 pct.-0,6 pct.-70,8 pct.-0,1 pct.Budget 2012Forslag for2013Forskel ieuroForskel ipct.
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.1) Eksklusive Solidaritetsfonden.Kilde: Kommissionens forslag til 2013-budgettet.
De samlede forpligtelsesbevillinger for kategori 3a stiger med 24,4 mio. euro,mens forpligtelsesbevillingerne under kategori 3b falder med 26,1 mio. euro i for-hold til 2012-niveauet. Betalingsbevillingerne for udgiftskategorien øges samlet setmed 90,3 mio. euro fra 2012 til 2013, svarende til en stigning på 6,1 pct.
11
Kategori 3aHelt overordnet indeholdt aftalen om den flerårige finansielle ramme for 2007-13en betydelig opprioritering af området retlige og indre anliggender, hvilket også erafspejlet i stigningen fra 2012 til 2013.En række af initiativerne inden for kategori 3a er omfattet af det danske forbeholdpå området for retlige og indre anliggender. For initiativer omfattet af det retligeforbehold vil Danmark modtage en refusion af det danske EU-bidrag svarende tilen forholdsmæssig andel af udgifterne på ca. 2 pct. Dette gælder eksempelvis fortre ud af fire af fondene under området solidaritet og varetagelse af migrations-strømninger.Langt den største del af stigningen i kategori 3a skyldes stigninger i udgifterne tilde fire fonde under ”solidaritet og varetagelse af migrationsstrømninger. Den eks-terne grænsefond, der bidrager til at dække medlemslandenes udgifter til eksternvisum- og grænsekontrol, udgør med 415,5 mio. euro i 2013 den største udgifts-post under dette område. Stigningen på 18,9 pct. fra 2012 til 2013 tilskrives blandtandet, at fonden skal finansiere udviklingen af fem nye strategiske indsatsområder;infrastruktur, bedre udstyr til at forstærke grænsesikkerheden, udvikling og im-plementering af det europæiske grænseovervågningssystem (EUROSUR) der for-ventes operationelt i 2013, opsætning af Schengen Informationssystemet (SIS II)samt en mere effektiv implementering af Schengen-grænsekodekset.Området ”Sikkerhed og beskyttelse af frihedsrettigheder” falder med 53 pct. fra2012 til 2013, hvilket kan henføres til en lav implementering af midlerne samt etgenerelt lavere aktivitetsniveau i 2013. Dette område omfatter blandt andet etsærprogram om beskyttelse af kritisk infrastruktur i forbindelse med terrorismesamt et særprogram om forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet.Kategori 3a inkluderer også en række agenturer, herunder agenturet for den ope-rationelle forvaltning af store it-systemer inden for området frihed, sikkerhed ogretfærdighed, som blev etableret i 2011. Det er planlagt, at IT-agenturet i løbet af2013 gradvist skal overtage eksisterende opgaver fra Eurodac, VIS og SIS II, hvisbudgetter overføres til IT-agenturets budget. Udgifter til infrastruktur samt drifts-omkostninger forventes at stige betydeligt i 2013 i forbindelse med opstarten afdet nye agentur.Kategori 3bDe primære udgiftsposter under kategori 3b vedrører forskellige oplysningsaktivi-teter og kulturelle programmer, civilbeskyttelse samt sundhed og forbrugerbeskyt-telse. De samlede bevillinger til kategori 3b for 2013 falder med ca. 3,6 pct. ift.2012-niveauet.
12
Forpligtelsesbevillingerne til agenturerne under kategori 3b, Den Europæiske Fø-devaresikkerhedsmyndighed og Det Europæiske Center for Sygdomsforebyggelseog Kontrol, falder marginalt med 0,6 pct. fra 2012 til 2013.Udgiftskategori 4. EU som global partnerKommissionens budgetforslag for kategori 4 indebærer forpligtelsesbevillinger på9.467,2 mio. euro. I forhold til 2012 er der tale om en stigning på 61 mio. eurosvarende til 0,7 pct.,jf. tabel 6.Betalingsbevillingerne i budgetforslaget stiger med 357 mio. euro, svarende til 5,1pct. fra 2012 til 2013.Tabel 6Kommissionens foreløbige forslag til 2013-budgettet for kategori 4 EU som global partner(mio. euro, årets priser)Forpligtelsesbevillinger4. EU som global partnerFørtiltrædelsesstøtte (IPA)Europæisk Naboskab og partnerskab (ENPI)Udviklingssamarbejde (DCI)Instrument vedr. industrialiserede landeDemokrati og menneskerettighederInstrument for nuklear sikkerhedStabilitetsinstrumentet (IfS)Humanitær hjælpMakrofinansiel assistanceFælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP)EU’s lånegarantierNødhjælpsreservenAgenturerAndetKategori 4 i altMarginBetalingsbevillinger i alt6955,11.865,92.323,52.584,254,6176,177,3309,3849,095,6363,0260,2258,920,0168,39405,91.863,52.367,82.618,973,0175,678,9330,4865,3100,0396,3155,7264,120,0157,79467,2391,97311,6356,55,1 pct.-2,444,334,718,4-0,61,521,116,34,533,4-104,55,20,0-10,661,2-0,1 pct.1,9 pct.1,3 pct.33,6 pct.-0,3 pct.2,0 pct.6,8 pct.1,9 pct.4,7 pct.9,2 pct.-40,2 pct.2,0 pct.-0,1 pct.-6,3 pct.0,7 pct.Budget 2012Forslag for2013Forskel ieuroForskel ipct
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.Kilde: Kommissionens forslag til 2013-budgettet.
Kommissionens budgetforslag for 2012 indebærer en margen på 391,9 mio. eurotil loftet fastsat i aftalen om de flerårige finansielle rammer 2007-2013.Den største post under kategori 4 vedrører Udviklingsinstrumentet (DCI), somisær dækker over EU’s traditionelle udviklingsbistand til tredjelande. Kommissio-nen foreslår en stigning i bevillingen på 1,3 pct. svarende til 34,7 mio. euro. UnderDCI afsættes herudover blandt andet 50 mio. euro til klimaopstartsfinansiering.
13
Den næststørste post under kategori 4 er det Europæiske Naboskabs og Partner-skabsinstrument. Her foreslår Kommissionen en stigning på 1,9 pct. svarende til44,5 mio. euro. Stigningen grunder primært i støtte til de besatte palæstinensiskeområder.I overensstemmelse med aftalen om de finansielle perspektiver, der indebærer enstigning i bevillingen til den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP) på 245pct. fra 2007 til 2013, har Kommissionen foreslået et FUSP-budget på 396,3 mio.euro i 2013. Sammenlignet med budgettet for 2012 på 363 mio. euro er der taleom en stigning på 9,2 pct. Hovedparten af midlerne i 2013 forventes at skullefinansiere EU’s civile politi- og retshåndhævelsesmissioner i Kosovo, Afghanistanog Georgien.I Instrumentet vedr. industrialiserede lande foreslås en stigning på 33,6 pct. til 73mio. euro. Denne stigning tilskrives et øget bidrag til den del af instrumentet, dergår til udviklingslande som led i aktiviteter, der ikke kategoriseres som udviklings-bistand.Der er desuden afsat øgede bevillinger til blandt andet makrofinansiel assistance,humanitær hjælp og stabilitetsinstrumentet, som anvendes i forbindelse med kriserog lignende med et stabilitets- eller sikkerhedsaspekt.Flere programmer har et lavere udgiftsniveau, end hvad Kommissionen tidligerehar forudset i sin finansielle programmering. Dette skyldes en revurdering af ud-giftsbehovet for de enkelte programmer på baggrund af implementeringen af dis-se. For en række af programmerne under kategori 4 indtræder der endvidere etfald i forpligtigelsesbevillingerne fra 2012 til 2013. Bl.a. falder bevillingen til EU’slånegarantier under garantifonden med 40,2 pct. til 155,7 mio. euro.Stigningen i betalingsbevillingerne grunder hovedsagligt i stigninger i Førtiltrædel-sesstøtten (IPA) på 21,1 pct. til 1.634 mio. euro. En stigning i Naboskab og part-nerskabs instrumentet (ENPI) på 11,6 pct. til 1.472 mio. euro samt en stigning ihumanitær hjælp på 4,6 pct. til 828,2 mio. euro. En af de primære årsager til stig-ningen i betalingsbevillinger er, at mange tidligere indgåede forpligtelser forventesat komme til udbetaling i 2013.Udgiftskategori 5. AdministrationKommissionens budgetforslag for 2013 indebærer et niveau for betalingsbevillin-gerne på 8.545,5 mio. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 3,2pct. i forhold til 2012,jf. tabel 7.Hvis udgifterne forbundet med optagelsen afKroatien ekskluderes fra opgørelsen, er der tale om en stigning på 2,8 pct.
14
Tabel 7Forslag til budget 2013 for kategori 5 Administration*(Mio. euro, årets priser)ForpligtelsesbevillingerKommissionenAndre EU-institutioner**Pensioner (alle institutioner)Europæiske skolerKategori 5 i altMargenBetalingsbevillinger i alt8277,73.324,23.463,71.322,5169,28279,63.372,43.578,21.413,1180,78544,4636,68545,5267,83,2 pct.48,3114,590,511,5264,81,5 pct.3,3 pct.6,8 pct.6,8 pct.3,2 pct.Budget 2012Forslag for 2013Forskel i euroForskel i pct.
Anm*. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.Anm*. Andre EU-institutioner dækker bl.a. over Rådssekretariatet, Den fælles Udenrigstjeneste, Parlamentet, Domstolen,Ombudsmanden, Den europæiske tilsynsførende for datasikkerhed, Revisionsretten samt Regionsudvalget. Der blev i2011-budgettet udskilt budgetposter fra henholdsvis Kommissionen og Rådssekretariatet til Den Fælles Udenrigstjeneste.Kilde: Kommissionens forslag til 2013-budgettet.
Kategori 5 er karakteriseret ved, at forpligtelsesbevillingerne i høj grad svarer tilbetalingsbevillingerne, idet størsteparten af udgifterne er ét-årige. Kommissionenbegrunder primært udgiftsstigningen med henvisning til pensionsforpligtelser forde eksisterende EU-ansatte samt udgifter forbundet med udvidelsen af Kroatien.Kommissionens forslag til den flerårige finansielle ramme 2014-2020 indeholderet forslag om en reduktion i antal årsværk i EU-institutionerne på 5 pct. 2013-2017, der foreslås indfaset med en reduktion på 1 pct. pr. år. Kommissionen,Rådssekretariatet og Revisionsretten har i budgetforslaget for 2013 implementeret1 pct.-redutionen, mens dette ikke gør sig gældende for de andre institutioner.6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning, men skal endeligt havefastlagt en holdning i løbet af oktober 2012.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kommissionens foreløbige forslag til EU’s budget for 2013 vil indgå i fastlæggel-sen af det danske bidrag til EU’s budget, der skal opføres på forslaget til finanslovfor 2013. Det vedtagne budget for 2013 vil blive opført på finansloven for 2013.8. Statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af Kommissionens budgetforslag skønnes at medføre et dansk EU-bidrag på ca. 20,9 mia. kr. i 2013. Dette svarer til en merudgift i forhold til et bud-getforslag med nulvækst på ca. 1,3 mia. kr.
15
9. Høringer
Forslaget er ikke sendt i høring.10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
ECOFIN opnåede den 21. februar 2012 enighed om Rådets prioriteter vedrøren-de budgettet for 2013. Der lægges heri fra Rådets side vægt på, at EU’s budgetskal afspejle de konsolideringsbestræbelser, der pågår i medlemslandene. På bag-grund heraf skal de finansielle perspektiver overholdes med tilstrækkelig margen ihver udgiftskategori til uforudsete udgifter, ligesom der skal ske en retvisende ogrealistisk budgettering.Der blev samtidig lagt vægt på, at der på EU-budgettet findes en passende balancemellem konsolideringsbestræbelser og investeringer, der kan bidrage til at fremmevækst.Endvidere blev der udtrykt bekymring for størrelsen af uudbetalte forpligtelsesbe-villinger på EU’s budget (RAL) samt opfordret til, at der tages hånd om problem-stillingen.Herudover indeholdt Rådets prioriteter for 2013-budgettet også en række speci-fikke anbefalinger på nedenstående områder:Administration:Det blev understreget, at der løbende skal ske effektiviseringer iEU’s institutioner, som det også sker i medlemslandene, ligesom der også blevudtrykt bekymring for udviklingen i udgifterne til pension for EU’s ansatte.Agenturer:Behovet for retvisende budgettering af bevillingerne til agenturer for atundgå tidligere års tendens til overbudgettering blev understreget.ITER:Kommissionen blev opfordret til at undersøge mulighederne for at finan-siere merudgifterne forbundet med ITER-projektet i 2013 via omprioriteringerinden for EU’s budget.Kommissionen præsenterede på et møde i ECOFIN den 15. maj 2012 sit forslagtil EU’s budget for 2013. Der var næsten en fuld bordrunde, hvor en stor gruppelande, herunder Danmark, udtrykte ønske om et mere mådeholdent EU-budget,der i højere grad afspejler konsolideringsbestræbelserne i medlemslandene. Enanden gruppe af lande støttede derimod et stigende budget.11. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at Kommissionens forslag til EU’s budget for 2013 ikke i til-strækkelig grad afspejler konsolideringsbestræbelserne i medlemsstaterne, og atsærligt stigningen i betalingsbevillingerne på 6,8 pct. er klart for høj i en tid, hvorde nationale budgetter er under pres.
16
Regeringen vil derfor lægge meget betydelig vægt på en væsentlig reduktion i ud-giftsvæksten i forhold til Kommissionens forslag. På samme tid vil Danmark såvidt muligt søge at friholde danske prioriteter, som alle befinder sig inden for demindst udgiftskrævende kategorier, fra reduktioner.Fra dansk side lægges der afgørende vægt på budgetdisciplin, herunder overhol-delse af de udgiftslofter, der er fastsat i den flerårige finansielle ramme og sikringaf en tilstrækkelig margen til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter.Fra dansk side lægges der endvidere stor vægt på retvisende budgettering i forholdtil den store del af budgettet, der fastlægges ved retsakter mv. i andre rådsforma-tioner. Budgetteringen skal således afspejle det eksisterende retsgrundlag, mar-kedsforholdene og en kritisk vurdering af muligheden for at afholde de pågælden-de udgifter.Inden for oven nævnte ramme vil regeringen arbejde for følgende mere specifikkeprioriteter.Angåendekategori 1a konkurrenceevne for vækst og beskæftigelselægges der fra danskside vægt på, at der sikres en tilstrækkelig margen til at tage højde for uforudseteudgifter. Under hensyntagen til dette prioriteres forskning, energi og uddannelsehøjt fra dansk side.Angåendekategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelselægges der vægt på, at ka-tegorien også bidrager til en samlet reduktion i udgiftsvæksten i forhold til Kom-missionens forslag.Med hensyn tilkategori 2 Forvaltning af naturressourcerlægges der vægt på, at der af-sættes realistiske betalingsbevillinger til landbrugspolitikken, så det undgås, at derhenstår uforbrugte midler ved årets udgang.For så vidt angårkategori 3lægges der fra dansk side vægt på, at der sikres et råde-rum, som kan tage højde for uforudsete udgifter. Inden for dette vil Danmarkprioritere RIA-området og forbrugerområdet.Forkategori 4 EU som global partnerlægges der på baggrund af tidligere års erfarin-ger vægt på, at der for denne kategori sikres tilstrækkelige margener til uforudseteudgifter. Fra dansk side vil man arbejde for, at tiltagene for et styrket partnerskabfor støtte til demokrati og økonomisk udvikling i de sydlige Middelhavslande fi-nansieres via en omprioritering inden for kategori 4, herunder ved anvendelse afmulighederne for hurtig finansiering fra blandt andet stabilitetsinstrumentet ogmenneskerettighedsinstrumentet, og ikke ved tiltag, der indebærer merudgifter formedlemslandene.Med hensyn tilkategori 5 Administrationanlægger Danmark traditionelt en stram ogbudgetansvarlig linje. Fra dansk side lægges der således stor vægt på, at udviklin-
17
gen i EU’s administrationsudgifter afspejler situationen i mange medlemslande,hvor der er et betydeligt fokus på at reducere administrationsudgifterne. Det gæl-der også for de administrationsudgifter, som er budgetteret under de øvrige ud-giftskategorier, herunder især agenturer. Der lægges derfor vægt på, at der tilveje-bringes effektiviseringsgevinster i institutionerne bl.a. som følge af nye IT-løsninger, øget samarbejde på tværs af institutionerne og strukturelle reformer.Fra dansk side finder man endvidere, at alle institutioner bør implementere denforeslåede reduktion på 1 pct. i antal årsværk i 2013.For så vidt angår finansieringen afITER,vil regeringen henholde sig til den linje,som fremgår af Grund- og Nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg af 31.august 2010 og herudover af det forhandlingsoplæg, som den tidligere viden-skabsminister indhentede den 9. juli 2010. Heraf fremgår, at man fra dansk sidearbejder for, at finansieringen af merudgifterne forbundet med ITER-projektet i2012 og 2013 sker ved et miks af finansieringsmuligheder, således at der ikke ude-lukkende sker reduktion af det 7. rammeprogram for forskning.12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev den 10. februar 2012 orienteret om Rådets over-ordnede prioriteter for 2013-budgettet forud for mødet i ECOFIN den 21. febru-ar 2012. Forud for mødet i ECOFIN den 15. maj 2012 blev Folketingets Europa-udvalg den 11. maj orienteret om, at Kommissionen på mødet ville præsentere sitforslag til EU’s budget for 2013.
18
Bilag 1Tabel 1 nedenfor viser Kommissionens foreløbige budgetforslag for 2013 i hen-hold til princippet om aktivitetsbaseret budgettering. Den aktivitetsbaserede bud-gettering baseres på forpligtelsesbevillinger samt personalemæssige ressourcer.Hensigten med tabellen er at sammenligne EU’s 2012-budget og Kommissionensbudgetforslag for 2013 fordelt på aktiviteter, dvs. politiske områder.De politiske områder inkluderer alle forpligtelser, der vedrører mere end én ud-giftskategori. Bl.a. indeholder alle områder ressourcer under udgiftskategori5 Ad-ministration,idet alle politikområder kræver administrativ kapacitet til gennemførel-se af konkrete aktiviteter. Derfor kan den aktivitetsbaserede budgettering fordeltpå politiske områder ikke for de enkelte politiske områder sammenlignes direktemed den nedbrydning af budgettet på udgiftskategorier, som i øvrigt er anvendt inotatetjf. tabel 1 nedenfor.
19
Tabel 8Aktivitetsbaseret budgettering (ABB) af Kommissionens budgetforslag 2013
(Mio. euro, årets priser)Politiske områder
Budget 2012
Forslag for 2013
Forskel 2013-2012
Forskel iTotalbevillingAntalpersonerTotalbevillingAntalbevilling ipersonerpct.
Forskel iantalpersoner60-20-11-9-16-10-5-24-10-54-64-19-7-1210-17-95-9-69-2747-16-71
1. Økonomiske og finansielle anliggen-der2. Virksomheder3. Konkurrence4. Beskæftigelse og sociale anliggen-der5. Landbrug and landdistriktsudvikling6. Mobilitet og transport7. Miljø og Klima8. Forskning9. Informationssamfundet10. Direkte forskning11. Fiskeri og maritime anliggender12. Indre marked13. Regionalpolitik14. Beskatning og toldunion15. Uddannelse og kultur16. Presse og kommunikation17. Helbreds- og forbrugerbeskyttelse18. Retlige og indre anliggender19. Eksterne anliggender20. Handel21. Udvikling og relationer til AVS-landene22. Udvidelse23. Humanitær bistand24. Bekæmpelse af svig25. Kommissionens politikkoordinationog juridiske rådgivning26. Administration
611,01150,791,511580,958587,01664,2491,96580,01677,7410,91033,0100,942063,3142,82695,7262,0686,41263,94816,1104,21497,71087,5899,778,8193,61023,4
6989848837861.1205097181.8081.1242.7453686097635346431.0799413651977493.2028982804311.5663.791
559,11145,293,711998,559024,11740,5496,06859,91805,5424,11018,5103,243380,2145,42763,8261,9630,51293,44889,0108,61567,61059,8918,780,0195,61035,9
7589648727771.1044997131.7841.1142.6913626137445276311.0899243562027403.1338712844381.5503.720
-8,5 pct.-0,5 pct.2,4 pct.3,6 pct.0,7 pct.4,6 pct.0,8 pct.4,3 pct.7,6 pct.3,2 pct.-1,4 pct.2,2 pct.3,1 pct.1,8 pct.2,5 pct.0,0 pct.-8,1 pct.2,3 pct.1,5 pct.4,2 pct.4,7 pct.-2,5 pct.2,1 pct.1,5 pct.1,1 pct.1,2 pct.
20
27. Budget28. Revision29. Statistik30. Pensioner31. Sprogservices32. Energi33. Ret40. ReserverKommissionen i altAndre institutioner (ekskl. pensioner)Samlet total
68,511,8134,11334,5397,9718,1217,6758,9144.436,53.463,7147.900,2
47411280103.9186553500
68,212,1135,21422,9402,8733,6215,8764,1
60511178103.879640346033.822
-0,4 pct.2,5 pct.0,8 pct.6,6 pct.1,2 pct.2,2 pct.-0,8 pct.0,7 pct.2,0 pct.
131-1-200-39-15-40-279
34.101 147.353,53.578,234.101 150.931,7
33.822
2,0 pct.
-279
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.Kilde: Kommissionens politiske præsentation af forslaget til 2013-budgettet.