Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
1134165_0001.png
1134165_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 251 (Alm. del – §7) af 25.maj 2012Spørgsmål
I det der henvises til samråd den 25. maj 2012 vedrørende Økonomisk Redegørel-se, side 16 i ministerens oplæg, bedes ministeren redegøre for det ”dyk” der er itabellen i 2018.Svar
Dykket i 2018 i den viste strukturelle saldo afspejler tekniske forhold vedrørendeopgørelsen af det strukturelle provenu fra pensionsafkastskatten.Efter sædvanlig praksis er den strukturelle saldo sat lig med den fremskrevne fak-tiske saldo fra og med 2018, idet konjunkturerne er forudsat at være normaliseretfra det år1.Imidlertid er det fremskrevne provenu fra pensionsafkastskatten lavere i 2018 enddet opgjorte strukturelle provenu i årene forinden, og lavere end det fremskrevneprovenu i årene efter.2Det skyldes, at renterne forudsættes at være normaliseretfra 2018 (ligesom konjunkturerne). Dermed er der en rentestigning fra ultimo2017 til ultimo 2018 i fremskrivningen, som medfører kurstab på pensionsindbe-talernes beholdning af obligationer. Det trækker ned i afkastet og provenuet frapensionsafkastskatten i 2018.Men når den strukturelle saldo sættes lig den faktiske saldo fra 2018 er der ikkekorrigeret for, at afkastet i 2018 er under det normale, og PAL-provenuet derforer under det strukturelle niveau.Foretages en sådan korrektion for PAL-provenuet fås en mere jævn udvikling iden strukturelle saldo og ”dykket” i 2018 forsvinder,jf. figur 1 og tabel 1.Finansmi-nisteriet vil fremover indregne en sådan korrektion i den strukturelle saldo i det
1
2
Princippet om, at den strukturelle saldo sættes lig den faktiske saldo i fremskrivningen fra og med konjunkturnormalise-ringsåret svarer til de tidligere anvendte principper i 2010- og 2015-planen samt den tidligere regerings 2020-plan.Før 2018 beregnes det strukturelle niveau for pensionsafkastskatten med udgangspunkt i pensionsformuen året før, etforudsat normalafkast og skattesatsen på 15 pct.
Side 2 af 2
første år med normal konjunktur. Dermed vil det først være fra året efter, at denstrukturelle saldo er lig den faktiske saldo.Korrektionen har ingen betydning for fremskrivningen af den faktiske saldo ellerden offentlige gæld eller fremskrivningen i øvrigt.Figur 1

Strukturel saldo med og uden korrektion for pensionsafkastskat

Pct. af BNP3,02,01,00,0-1,0-2,008 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20PAL-korektion i 2018Strukturel saldo inkl. PAL-korrektion i 2018Pct. af BNP3,02,01,00,0-1,0-2,0
Anm.: Økonomisk Redegørelse, maj 2012 indeholder opdaterede skøn for den strukturelle saldo frem til 2013.Kilde: Danmark i arbejde samt egne beregninger.
Tabel 1

Strukturel saldo, 2010-20

10

Strukturel saldo,Danmark i arbejde- korrektion for PAL-provenuStrukturel saldo inkl. PAL-korrektion i 2018-1,5--1,5

11

-0,4--0,4

12

-0,9--0,9

13

0,0-0,0

14

-0,4--0,4

15

-0,3--0,3

16

-0,1--0,1

17

-0,1--0,1

18

-0,50,4-0,1

19

-0,2--0,2

20

0,0-0,0
Anm.: Økonomisk Redegørelse, maj 2012 indeholder opdaterede skøn for den strukturelle saldo frem til 2013.Kilde: Danmark i arbejde samt egne beregninger.