Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
1140958_0001.png
1140958_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren29. juni 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 250 (Alm. del) af 25. maj2012 stillet efter ønske fra Stine Brix (EL)

Spørgsmål

Ministeren bedes vurdere omkostningerne af ressortomlægningerne i centraladmi-nistrationen, herunder omkostninger til omlægning af it- og telefonisystemer, ud-vikling og implementering af nye it-systemer og hjemmesider inklusiv omkostnin-gerne ved produktionstab, ekstra arbejdstid samt gener for borgere og virksomhe-der.

Svar

Det fremgår af grundlovens §14, at statsministeren bestemmer antallet af ministreog forretningernes fordeling imellem dem. I forbindelse med regeringens tiltrædengennemførtes med kongelig resolution af 3. oktober 2011 en ressortomlægning.Formålet med ressortomlægningen var at skabe de rette rammer for regeringenspolitik og herunder at sikre grundlaget for en bedre og mere effektiv opgavevare-tagelse i staten.Omkostningerne ved ressortomlægningen blev samlet set under ét fuldt finansie-ret inden for finansloven for 2012. Omkostningerne er afholdt inden for ministe-riernes eksisterende rammer med få undtagelser. Således blev der primært tilførtbevilling til de to nyoprettede ministerier Økonomi- og Indenrigsministeriet samtMinisteriet for By, Bolig og Landdistrikter. Dette skete i form af bevilling til basis-funktioner og for at sikre en rimelig bemanding i øvrigt i lyset af de indgåede res-sortaftaler om overflytning af opgaver og medarbejdere. Samtidig bortfaldt bevil-ling som følge af nedlæggelsen af Integrationsministeriet. Omfanget af merudgif-terne var i alt netto 30 mio.kr. i 2012 med en aftagende profil i årene fremover.Udgifterne blev finansieret ved træk på reserven til merudgifter ved nye bevillings-forslag på §35 og er dermed blevet fuldt finansieret krone til krone.Finansministeriet har ikke detaljerede oplysninger om yderligere eller afledte om-kostninger af ressortomlægningerne i ministerierne. Det skyldes blandt andet, atdet er vanskeligt at foretage en sådan vurdering.I mange tilfælde vil håndteringen af ressortomlægningen indgå som en integreretdel af det daglige arbejde på et opgave- eller sagsområde, hvorfor det kan være
Side 2 af 2
vanskeligt at udskille håndteringen af ressortomlægningen med henblik på separatvurdering.Herudover gælder, at en række aktiviteter formentlig har skullet gennemføres alli-gevel, men som følge af ressortomlægningen kan være blevet fremrykket eller ind-holdsmæssigt justeret i større eller mindre omfang. Omkostningerne ved dette kanvære vanskelige at kvantificere.Endelig bør også gevinsterne ved ressortomlægningen indgå i en vurdering af om-kostningerne ved ressortomlægningen. Sådanne gevinster, fx i form af sparet ar-bejdstid ved ændrede sagsgange, synergieffekter mv., er vanskelige at kvantificereog optræder i visse tilfælde først på længere sigt.Det er samlet set min vurdering, at ressortomlægningerne er gennemført effektivtog tilfredsstillende og kun har medført en relativ mindre forøgelse af de statsligedriftsudgifter, idet langt de fleste omstillingsomkostninger er afholdt inden forministeriernes eksisterende økonomiske rammer.Med venlig hilsenBjarne Corydon