Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
1140858_0001.png
1140858_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
29. juni 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 249 (Alm. del – § 7) af 24.maj 2012 stillet efter ønske fra Ole Hækkerup (S)

Spørgsmål

Ministeren bedes fremsende redegørelse for arbejdet med EU's nye budgetaftale(for perioden 2014-2020), herunder for størrelsen af et evt. udgiftsloft.

Svar

Kommissionen offentliggjorde d. 29. juni 2011 sit forslag til den flerårige finan-sielle ramme. Det samlede udgiftsloft i forslaget udgør 1.083 mia. euro i forpligtel-sesbevillinger svarende til 1,11 pct. af EU’s BNI. På indtægtssiden lægges op til enændring af rabatsystemet og indførelse af to nye indtægtskilder - en ny skat på fi-nansielle transaktioner samt en ny moms-indtægt.Efter gennemførelse af den indledende, tekniske afklaring under polsk formand-skab i andet halvår af 2011 har det danske formandskab været karakteriseret veden intensiv forhandlingskadence på såvel politisk som embedsmandsniveau.På politisk niveau indledtes drøftelserne under dansk formandskab i Rådet vedrø-rende almindelige anliggender (GAC) den 27. januar, hvor det danske formand-skab bad delegationerne om at fremføre deres hovedprioriteter, herunder i formaf konkrete ønsker til størrelsen af den overordnede ramme og de enkelte udgifts-kategorier. I forlængelse heraf blev GAC-mødet den 26. marts brugt til en førstepolitisk drøftelse af delelementer (alle udgiftskategorier med undtagelse af samhø-righedsbudgettet og landbrugsbudgettet) af et udkast til aftalegrundlag i form afden såkaldte ”forhandlingsboks”. Det efterfølgende GAC-møde den 24. april blevbrugt til at drøfte de resterende delelementer for så vidt angår udgiftssiden i for-handlingsboksen (samhørigheds- og landbrugsbudgettet). Den flerårige finansielleramme var også genstand for drøftelse under det uformelle ECOFIN den 30.marts 2012, hvor særlig fokus var på det overordnede udgiftsniveau og indtægtssi-den af EU’s budget.På baggrund af ovennævnte drøftelser præsenterede formandskabet på GAC-mødet den 29. maj det første udkast til en samlet forhandlingsboks, herunder ogsåindtægtssiden af den flerårige finansielle ramme. På baggrund af drøftelsen heraffremlagde formandskabet en revideret version af forhandlingsboksen forud fordet uformelle GAC-møde i Horsens den 11. juni, hvori bl.a. indgik et forslag til et
Side 2 af 2
samlet kompromis for så vidt angår strukturen i den kommende MFF. På bag-grund af den uformelle drøftelse fremlagde formandskabet et udkast til formand-skabets endelige forhandlingsboks, som var genstand for drøftelse på ECOFIN-mødet den 22. juni og GAC-mødet den 26. juni, forud for oversendelse af for-handlingsboksen til Det Europæiske Råd med henblik på topmødet den 28.-29.juni 2012. Med det danske formandskabs arbejde er grundlaget for indgåelsen afen endelig aftale etableret. Dermed har formandskabet til fulde efterlevet detmandat som Det Europæiske Råd gav Danmark i december 2011: At udarbejdeen basis for de afsluttende forhandlinger, som skal finde i andet halvår af 2012.Drøftelserne i Rådet hidtil har vist, at nettobetalerne efterspørger udgiftsreduktio-ner i forhold til Kommissionens forslag på minimum 100 mia. euro. Heroverforstår Kommissionen, Europa-Parlamentet og et flertal af lande (primært nettomod-tagere), der argumenterer for et ekspansivt budget på linje med det af Kommissi-onen foreslåede. Drøftelserne viser endvidere, at der er et betydeligt nedadgåendepres på udgifterne til samhørighed fra gruppen af nettobetalere. Heroverfor stården store gruppe af samhørighedslande, der primært argumenterer for et højt støt-teniveau hertil med udgangspunkt i Traktatens målsætninger om samhørighed ogsolidaritet. Få lande efterspørger reduktioner i landbrugsstøtten, mens en gruppeaf lande klart har tilkendegivet, at man opfatter Kommissionens forslag som etabsolut minimum. En række samhørighedslande efterspørger imidlertid reduktio-ner i udgifterne til landbrug - såfremt der skal realiseres udgiftsreduktioner.Mange medlemsstater fremhæver områder som forskning, innovation, uddannelsemv. som værende forbundet med merværdi for EU. Men drøftelserne viser samti-dig, at den væsentligste prioritet for nettobetalerlandene er en samlet reduktion påminimum 100 mia. euro. Flere toneangivende nettobetalerlande har i den forbin-delse klart givet udtryk for, at alle budgetkategorier må bidrage til reduktionen idet overordnede udgiftsniveau. Der synes således ikke nævneværdig vilje til atfastholde de meget høje stigningstakster til vækstpolitikkerne i budgetkategori 1asamt til budgetkategori 3 og 4, som Kommissionen lægger op til.For så vidt angår indtægtssiden, udgør spørgsmålet om nationale rabatter en ho-vedprioritet for en række store bidragydere. Kommissionens forslag til reduktion irabatvolumen afvises i den forbindelse kategorisk af disse lande. Også spørgsmåletom nye egne indtægter har mødt betydelig modstand.For en mere detaljeret gennemgang af Kommissionens forslag til den flerårige fi-nansielle ramme, forhandlingsforløbet i Rådet og regeringens holdning henvises tilsamlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 14. juni 2012.Med venlig hilsenBjarne Corydon