Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren29. juni 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 233 (Alm. del – §) af 10.maj 2012 stillet efter ønske fra Anders Samuelsen (LA)Spørgsmål
Ministeren bedes på samme vis, og i tabelform, som i svar på Finansudvalgetsspørgsmål nr. 34 (Alm. del - §7) af 1. november 2011, beregne beskæftigelsesef-fekten af regeringens kickstart ved fremrykkede offentlige investeringer i hvert afårene frem mod 2020.Svar
Kickstarten vedrører i sig selv årene 2012 og 2013, hvor konjunkturerne skønnesat være svage. Men med de aftaler som ligger til grund for kickstarten er det mu-ligt at opstille et beregningsteknisk forløb, hvor der kan skønnes over de afledtebeskæftigelsesvirkninger frem mod 2020. Her tælles kun den isolerede beskæfti-gelsesvirkning af de aftaler, som ligger til grund for kickstarten. Dermed er denunderliggende finanspolitik i 2012 og 2013, der i forvejen var planlagt for at efter-leve EU-henstillingen i 2013, ikke medregnet.I tabel 1 fremgår beskæftigelsesvirkninger af regeringens kickstart for perioden2012 til 2020. Samlet set vil kickstarten understøtte beskæftigelsen med 8.000 job i2012 og 2013,jf. tabel 1.I perioden 2014-2018 skønnes de aftaler som ligger tilgrund for kickstarten at øge beskæftigelsen med 4-5.000 job.Medkickstartenigangsættes og fremrykkes investeringer for samlet 18� mia. kr.som skønnes at skabe 8.000 job i både 2012 og 2013,jf. tabel 1.Heraf udgør of-fentlige investeringer 7½ mia. kr. Det er beregningsteknisk forudsat, at investerin-ger i 2012 og 2013 fremrykkes jævnt fordelt fra perioden 2014-2020. Konkret vilreduktionen af de offentlige investeringer i 2014-2020 og dermed også beskæfti-gelseseffekterne blandt andet blive bestemt ud fra konjunkturhensyn.I kickstarten indgår udover fremrykning af offentlige investeringer også reno-vering af almene boliger (i regi af landsbyggefonden). Det løfter isoleret set be-skæftigelsen i 2012 og 2013.I kickstarten indgår desuden investeringer afledt afenergiaftalen(marts 2012). Ener-giaftalen vurderes med usikkerhed at løfte beskæftigelsen med omkring 800 hen-holdsvis 4.300 personer i 2012 og 2013,jf. også svar på finansudvalgets spørgsmål nr.
Side 2 af 2
198 af 25 april 2012.Herefter skønnes virkningen på beskæftigelsen at øges til6.000-7.000 personer i perioden 2015-2018. Afgiftsforhøjelser og øgede PSO-udgifter og tariffer, som indgår i energiaftalen, medfører, at arbejdsudbuddet re-duceres svarende til omkring 400 personer i 2020 og 800 personer på længere sigt.MedRammeaftale om takstnedsættelser og pulje til forbedringer af den kollektive trafik(marts2012) afsættes fra og med 2013 årligt 500 mio. kr. til at nedsætte taksterne i denkollektive trafik og 500 mio. kr. til investeringer i forbedringer af den kollektivetrafik. MedAftale om bedre og billigere kollektiv trafik(juni 2012) udmøntes puljen tiltakstnedsættelser og dele af investeringspuljen. Det skønnes at løfte beskæftigelsenmed omkring 500 personer i 2013 og erstatter dermed beskæftigelsesvirkningen afden del af kickstartpakken, der vedrørte betalingsringen. Investeringspuljen ermed aftalen fra juni 2012 kun delvist udmøntet, og der er ikke foretaget beregnin-ger for beskæftigelseseffekten for perioden 2014-2020. I rammeaftalen finansierestakstnedsættelserne og investeringsløftet ved at lukke muligheden for uhensigts-mæssig brug af reglerne for registreringsafgift af leasing- og demobiler. Det vil iso-leret set trække ned i beskæftigelsesvirkningen.Tabel 1Beskæftigelsesvirkninger af regeringens initiativer til at understøtte beskæftigelsen
Konjunkturår
2012
Kickstart:
- Offentlige investeringer- Fremrykning af renove-ringsramme i Landsbygge-fonden- Energiaftalen- Aftale om kollektiv trafikI alt
5,31,50,0-0,6-1,0-1,2-1,4-1,4-1,42013
2014
2015
Beregningsteknisk forløb
2016
2017
2018
2019
2020
1,80,80,18,0
1,94,30,58,2
0,74,3-5,0
-0,86,3-4,9
-1,36,4-4,1
-1,37,3-4,8
-1,26,6-4,0
-0,95,4-3,1
-0,6-0,4--2,4
Anm.:Kilde: Egne beregninger på ADAM-modellen.
Sigtepunktet i regeringens 2020-plan er at gennemføre reformer, som øger denstrukturelle beskæftigelse frem mod 2020. De beregnede afledte effekter af kick-starten på den faktiske beskæftigelse i 2020 har således ikke betydning for opfyl-delsen af regeringens reformmål frem mod 2020.Med venlig hilsenBjarne Corydon