Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
1118174_0001.png
1118174_0002.png
1118174_0003.png
1118174_0004.png
1118174_0005.png
MINISTEREN
FinansudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
10. maj 20122012-1610
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 8. maj 2012 stillet mig følgende spørgsmål 231(FIU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Finansudvalget.

Spørgsmål nr. 231:

Idet der henvises til ministerens besvarelse af FIU alm. del – spørgsmål 98 af 8.maj 2012, bedes ministeren oversende en sammenskrevet bearbejdet oversigtover de offentlige tilskud, såvel direkte som indirekte, som gives til anlæg ogdrift af lufthavne i Danmark, samt redegøre for, hvor disse tilskud kommer frafordelt på kommuner, stat og forsvar.

Svar:

Der henvises til besvarelsen af FIU alm. del - spørgsmål 98 af 8. maj, hvormedder er fremsendt svar fra alle provinslufthavne om drifts- og/elleranlægstilskud fra kommuner, stat og Forsvaret i perioden 2008 til 2011.Trafikstyrelsen har sammenfattet svarene som følger:Aalborg LufthavnLufthavnen har i perioden hverken modtaget tilskud fra kommuner, stat ellerForsvaret.Aarhus LufthavnLufthavnen har i perioden hverken modtaget tilskud fra kommuner, stat ellerForsvaret.Lufthavnen har samtidig oplyst, at ”der i 2008 gennemførtes enkapitaludvidelse i Aarhus Lufthavn A/S på nominelt kr. 5.100.000 til kurs 150med henblik på optagelse af Faurskov Kommune som medejer i selskabet itillæg til de 4 kommuner, der hidtil havde været ejere af selskabet (Aarhus,Randers, Syddjurs og Norddjurs)”.
Karup LufthavnLufthavnen har i perioden hverken modtaget tilskud fra kommuner, stat ellerForsvaret.I tilknytning hertil har lufthavnen oplyst, at ”Lufthavnen benytter Forsvaretsbaner og får brandberedskab og flyveledelse fra Forsvaret. For disse ydelseropkræver Forsvaret startafgifter hos flyselskaberne. For så vidt angår ILS-anlæg er dette Karup Lufthavns ejendom, men benyttes af Forsvaretvederlagsfrit. Lufthavnen deltager i øvrigt i vedligeholdelse af baneanlæg –belægninger/lysanlæg”.Billund LufthavnLufthavnen har i perioden hverken modtaget tilskud fra kommuner, stat ellerForsvaret.Esbjerg LufthavnLufthavnen har i perioden modtaget følgende driftstilskud fra kommunen:2008: 5,0 mio. kr.; 2009: 4,9 mio. kr.; 2010: 4,8 mio. kr.; 2011: 4,3 mio. kr.Sønderborg LufthavnLufthavnen har i perioden modtaget følgende tilskud fra kommune og stat.

Kroner

Kommune

drift

anlæg

Staten

I alt

drift

2008

5.300.000642.0001.420.0007.362.000

2009

5.620.0001.216.0001.450.0008.286.000

2010

3.591.000377.0001.463.0005.431.000

2011

2.902.000953.0001.495.0005.350.000
Lufthavnen har i tilknytning hertil oplyst, at fra ”2010 er Sønderborg Lufthavnblevet en kommunal virksomhed og indgår således i kommunens budget ogregnskab. Tilskuddene for 2010 og 2011 er derfor kendetegnende ved at udgørebudgettet og dermed kommunens samlede tilskud. Statens tilskud indgår iLufthavnens budget som en indtægt og kommunen yder underskudsdækning”.
Odense Lufthavn

Kroner

Kommune

Staten

I alt

drift

drift

2008

5.402.6223.132.3788.535.000

2009

2.119.8723.198.1585.318.030

2010

5.206.6803.226.9418.433.621

2011

3.534.0003.297.9346.831.934
Bornholms LufthavnLufthavnen har modtaget følgende driftstilskud fra staten i perioden:2008: 27,5 mio. kr.; 2009: 27,6 mio. kr.; 2010: 27,9 mio. kr.; 2011: 29,6 mio.kr.Vedrørende statstilskuddene til Odense, Sønderborg og Bornholms Lufthavneer disse optaget på de årlige bevillingslove, jf. § 28.56.02 og § 28.56.03.
Lufthavnenes oplysninger har været forelagt Forsvarsministeriet, som påbaggrund af indhentet udtalelse fra Forsvarskommandoen har oplyst, atForsvaret hverken direkte eller indirekte giver tilskud til anlæg og drift aflufthavnene i Danmark.I tilknytning hertil har Forsvarskommandoen udarbejdet notat vedrørendecivile lufthavnes brug af militære flyvestationer. I notatet oplyserForsvarskommandoen følgende:”Forsvaret opererer fra de tre store flyvestationer i Aalborg, Karup ogSkrydstrup. Fra disse lufthavne drives forsvarets operationer med transportfly,helikoptere og jagerfly.Forsvaret afholder i den forbindelse en række udgifter til vedligeholdelse aflandingsbaner, bemanding af kontroltårn, snerydning, tekniskelandingshjælpemidler, banelys m.v. På disse tre flyvestationer er der desudenplaceret civile lufthavne, der i henhold til særlige aftaler, anvenderflyvestationernes faciliteter.Grundlaget for indgåelse af aftaler med civile lufthavne på forsvaretsflyvestationer er forskelligt fra sted til sted. De civile lufthavne betaler enten enfast procentvis del af omkostningerne forbundet med drift af lufthavnene ellerafregner i henhold til det aktuelle forbrug.
Flyvestation Aalborg:Forsvarsministeriet ejer den største del af Flyvestation Aalborg. AalborgLufthavn ”ejer” således kun arealerne, som ligger tæt omkring den civilelufthavn og er del af et defineret fællesareal på flyfeltet. SidenForsvarsministeriets overtagelse af områderne, er der løbendeforetaget ændringer i overenskomsten. Den nuværende overenskomstomhandler en byrdedeling (procentuelt udregnet), hvor Aalborg Lufthavnbetaler en vis procentdel af driftsudgifterne.Forsvarets samlede indtægter i henhold til de indgåede aftaler for perioden2008-2011 fremgår af nedenstående tabel (årets priser).Beløb i mio. kr. inkl.momsIndtægter2008200920102011
15,0
17,5
18,2
21,8
Flyvestation Karup:Flyvestation Karup støtter Karup lufthavn med lufttrafiktjeneste, brand- ogredningsberedskab og banerydningsaktiviteter, som enhederne påflyvestationen alligevel i en vis udstrækning skulle gennemføre af hensyn tilforsvarets aktiviteter.Karup Lufthavn registrerer alle civile flyvninger og opkræver afgifter.Månedsvis overfører Karup Lufthavn alle start- og landingsafgifter til forsvaret.Aftalen er indgået mellem forsvaret og Karup Lufthavn. Afgifterne opkræves afetablissementstjenesten på Flyvestation Karup. Karup Lufthavn betaler ud overstart- og landingsafgifter også alle omkostninger til tekniskelandingshjælpemidler.Forsvarets samlede indtægter i henhold til de indgåede aftaler for perioden2008-2011 fremgår af nedenstående tabel (årets priser).Beløb i mio. kr. inkl.momsIndtægter2008200920102011
3,9
2,9
3,6
4,4
Flyvestation Skrydstrup:Fra Vojens Lufthavn forekommer der ikke regelmæssig ruteflyvning. Dogbetaler Vojens lufthavn civil certificering af tekniske landingshjælpemidler
samt én årlig kontrolflyvning af anlæg forbundet hermed. Lufthavnens civiletrafik består hovedsageligt af skole- og civil beflyvning med små luftfartøjer.Alle start og landingsafgifter afregnes direkte med den stedligeetablissementstjeneste.”
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen