Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
29. juni 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 194 (Alm. del – §) af 25.april 2012Spørgsmål
Hvordan vil det påvirke arbejdsudbuddet og de offentlige finanser, hvis efterløns-perioden reduceres til hhv. 2 år, 1 år eller efterlønnen helt afskaffes.Svar
I besvarelsen er det lagt til grund, at efterlønsordningen, herunder fx størrelsen pådet årlige efterlønsbidrag og den skattefrie præmie mv., ikke ændres ud over re-duktionen af efterlønsperioden.Reduktionen af efterlønsperioden gør dermed efterlønsordningen mindre attrak-tiv. Det medfører et umiddelbart frafald for de personer, der bidrager til efter-lønsordningen, ligesom tilbøjeligheden til at tilmelde sig efterlønsordningen redu-ceres.I det tilfælde, hvor efterlønsperioden reduceres til et år, vurderes frafaldet til 100pct. for fremtidige generationer, da indbetalingerne set over hele bidragsperiodenoverstiger det, man kan modtage i efterløn. For de generationer, som er tæt på ef-terlønsalderen, vil det stadig kunne svare sig at bidrage.Forkortelsen af efterlønnen til et år (uden øvrige ændringer i efterlønsordningen)svarer således omtrent til helt at afskaffe efterlønnen, og de to tilfælde behandlesderfor samlet.Reduktion af efterlønsperioden til to årI besvarelsen er det antaget, at efterlønsperioden reduceres til to år fra 2025, menspensionsalderen er uændret,jf. figur 1.Arbejdsudbuddet forøges dermed som følgeaf, at efterlønsberettigede tilbringer et år mere på arbejdsmarkedet.Det er lagt til grund, at antallet af personer, der udtræder af ordningen som følgeaf reduktionen af efterlønsperioden, er ca. 50 pct. større end for tilbagetræknings-aftalen.
Side 2 af 4
Figur 1Pensions- og efterlønsalder for en efterlønsperiode på to år. Stiplet angiver nuværende ordning med tilba-
getrækningsaftalen.
Alder807570656055001020Efterlønsalder304050Pensionsalder6070809000Alder807570656055
Kilde: Egne beregninger.
Det vurderes, at forkortelsen af efterlønsperioden forøger arbejdsstyrken medomkring 15.000 personer på sigt (fx 2050-60),jf. tabel 1.Den primære offentligesaldo forværres i 2020, hvilket skyldes et fald i indbetalingen af efterlønsbidragsom følge af frafald fra efterlønsordningen. På sigt forbedres den primære offent-ligt saldo med knap 0,2 pct. af BNP. Holdbarhedsindikatoren forbedres med godt0,1 pct. af BNP, svarende til ca. 2½ mia. kr.Tabel 1Effekter af ændret efterlønsalder
HBI
Efterlønsmodtagere
Arbejdsstyrke
Primær saldo, pct. af BNPHoldbarhedsvirkning, pct. af BNP0,12020
00-0,12040
-24200,32050
-18140,22060
-19160,2
Kilde: Egne beregninger.
Side 3 af 4
Reduktion af efterlønsperioden til et år samt en afskaffelse af efterlønsordningenI besvarelsen er det antaget, at efterlønsperioden reduceres til hhv. et og nul år fra2025, mens pensionsalderen er uændret,jf. figur 2.Forkortelsen af efterlønsperioden til et år skønnes at medføre et frafald, der reeltsvarer til at efterlønnen udfases på linje med afskaffelsen,jf. figur 2.Figur 2Pensions- og efterlønsalder for en efterlønsperiode på et år og en afskaffelse af efterlønsordningen. Sti-
plet angiver nuværende ordning med tilbagetrækningsaftalen.
Alder807570656055001020Efterlønsalder304050Pensionsalder6070809000Alder807570656055
Alder807570656055001020Efterlønsalder304050Pensionsalder60708090
Alder80757065605500
Kilde: Egne beregninger.
Det vurderes at forkortelsen af efterlønsperioden til et år og afskaffelsen af efter-lønsordningen vil medføre, at arbejdsstyrken forøges med godt 20.000 personerpå sigt (fx 2050-60),jf. tabel 2.Den primære offentlige saldo forværres i 2020 medknap 0,1 pct. af BNP, hvilket skyldes et fald i indbetalingen af efterlønsbidrag somfølge af frafald. På sigt forbedres den primære offentligt saldo med i størrelsesor-denen � pct. af BNP. Holdbarhedsindikatoren forbedres med knap 0,2 pct. afBNP, svarende til ca. 3½ mia. kr.I beregningerne er der ikke taget højde for kortsigtsaktivitetsvirkninger af øgetudbetaling af efterlønsbidrag.
Side 4 af 4
Tabel 2Effekter af ændret efterlønsalder
HBI
Forkortelse til et års efterløn
Efterlønsmodtagere
ArbejdsstyrkePrimær saldo, pct. af BNPHoldbarhedsvirkning, pct. af BNPAfskaffelse af efterlønnen
EfterlønsmodtagereArbejdsstyrkePrimær saldo, pct. af BNPHoldbarhedsvirkning, pct. af BNP0,20-1-0,1-34290,4-26220,3-28230,20,20-1-0,1-34280,4-26220,3-28230,22020
2040
2050
2060
Kilde: Egne beregninger.
Med venlig hilsenBjarne Corydon