Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
1140896_0001.png
1140896_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
29. juni 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 193 (Alm. del – §) af 25.april 2012Spørgsmål
Hvordan vil det påvirke arbejdsudbuddet og de offentlige finanser, hvis pensions-alderen og efterlønsalderen blev sat op med yderligere 1 år i forhold til den ved-tagne tilbagetrækningsreform. Forhøjelsen skal ske med 1 år nu - uafhængigt af devedtagne ændringer.Svar
I besvarelsen er det antaget, at efterlønsalderen hæves fra og med 2014, og pensi-onsalderen øges tilsvarende fem år senere,jf. figur 1 og tabel 2.Ændringen påvirkerdermed arbejdsudbuddet og de offentlige finanser fra 2014, herunder også i 2020.Fremadrettet medfører forøgelsen af pensions- og efterlønsalderen, at der er enårgang mindre på folkepension.Figur 1

Pensions- og efterlønsalder. Stiplet angiver nuværende ordning med tilbagetrækningsaftalen.

Alder8075706560550010203040Efterlønsalder506070809000Alder807570656055
Pensionsalder
Anm.: Se også bilagstabel B1.Kilde: Egne beregninger.
Samlet set er antallet af efterlønnere omtrent uændret efter forhøjelsen af pensi-ons- og efterlønsalderen er indfaset, idet efterlønsmodtagerne blot går på efterlønet år senere. Arbejdsudbuddet forøges, da hver generation tilbringer et år længerepå arbejdsmarkedet.
Side 2 af 2
Det vurderes, at arbejdsstyrken forøges med knap 35.000 personer i 2020 og medomkring 40.000 personer på sigt (fx 2040-60),jf. tabel 1.Antallet af efterlønsmod-tagere ændres ikke nævneværdigt, da der er det samme antal årgange (men forskel-lige generationer) på efterløn i de enkelte år.Den primære offentlige saldo forbedres med ca. ½ pct. af BNP som følge af for-højelsen af aldersgrænserne, herunder også i 2020. Holdbarhedsindikatoren for-bedres med godt 0,4 pct. af BNP, svarende til ca. 8½ mia. kr.Tabel 1

Effekter af ændret pensions- og efterlønsalder

HBI

EfterlønsmodtagereArbejdsstyrkePrimær saldo, pct. af BNPHoldbarhedsvirkning, pct. af BNP0,4

2020

0340,5

2040

-2450,6

2050

0380,5

2060

-1380,4
Kilde: Egne beregninger.
I beregningerne er det antaget, at efterlønsordningen ikke ændres ud over forhø-jelsen af pensions- og efterlønsalderen. Det medfører blandt andet, at der ikke erindregnet ændret frafald som følge af de højere aldersgrænser. Ligeledes er tilbøje-ligheden til at tilmelde sig efterlønsordningen uændret.Tabel 2

Aldersgrænser for efterløn og pension

13

Efterlønsalderd.o., nuværendePensionsalderd.o., nuværende

14

15

16

17

18

19

6463

20

6463

21

22

23

24

65646867

25

65646867

26

65646867

27

66656867

28

66656867

29

66656867

30

66656968
60 61,560 60,565656565
62 62,561 61,565656565
63 63,562 62,56565
64 64,5 64,563 63,5 63,568676867
66 66,565 65,5
67 67,566 66,5
Kilde: Egne beregninger.
Med venlig hilsenBjarne Corydon