Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren29. juni 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 192 (Alm. del – §) af 25.april 2012Spørgsmål
Hvordan vil det påvirke arbejdsudbuddet og de offentlige finanser, hvis pensions-alderen og efterlønsalderen blev sat op med yderligere 1 år i forhold til den ved-tagne tilbagetrækningsreform. Forhøjelsen skal ske i forlængelse af de vedtagneændringer.Svar
I besvarelsen er det antaget, at efterlønsalderen hæves fra og med 2025, og pensi-onsalderen øges tilsvarende tre år senere,jf. figur 1 og tabel 2.Ændringen påvirkerdermed ikke arbejdsudbuddet og de offentlige finanser i 2020. Fremadrettet med-fører forøgelsen af pensions- og efterlønsalderen, at der er en årgang mindre påfolkepension.Figur 1Pensions- og efterlønsalder. Stiplet angiver nuværende ordning med tilbagetrækningsaftalen.Alder8075706560550010203040Efterlønsalder506070809000Alder807570656055
Pensionsalder
Anm.: Se også bilagstabel B1.Kilde: Egne beregninger.
Samlet set er antallet af efterlønnere omtrent uændret efter forhøjelsen af pensi-ons- og efterlønsalderen er indfaset, idet efterlønsmodtagerne blot går på efterlønet år senere. Arbejdsudbuddet forøges, da hver generation af erhvervsaktive til-bringer et år længere på arbejdsmarkedet.
Side 2 af 2
Antallet af efterlønsmodtagere ændres i perioden 2025 og indtil forhøjelsen af al-dersgrænserne er indfaset. Derefter er der det samme antal årgange (men forskelli-ge generationer) på efterløn i de enkelte år.Det vurderes, at arbejdsstyrken forøges med omkring 40.000 personer på sigt (fx2040-60), mens den primære offentlige saldo forbedres med ca. ½ pct. af BNPsom følge af de højere aldersgrænser,jf. tabel 1.Holdbarhedsindikatoren forbedresmed 0,4 pct. af BNP, svarende til ca. 7½ mia. kr.Tabel 1Effekter af ændret pensions- og efterlønsalderHBIEfterlønsmodtagereArbejdsstyrkePrimær saldo, pct. af BNPHoldbarhedsvirkning, pct. af BNP0,42020000,02040-2450,620500380,52060-1380,5
Kilde: Egne beregninger.
I beregningerne er det antaget, at efterlønsordningen ikke ændres ud over forhø-jelsen af pensions- og efterlønsalderen. Det medfører blandt andet, at der ikke erindregnet ændret frafald som følge af de højere aldersgrænser. Ligeledes er tilbøje-ligheden til at tilmelde sig efterlønsordningen uændret.Tabel 2Aldersgrænser for efterløn og pension13Efterlønsalderdo., nuværendePensionsalderdo., nuværende
14
15
16
17
18
196363
206363
21
22
23
2464646767
2565646767
2665646767
2766656767
2866656867
2966656867
3066656968
60 60,560 60,565656565
61 61,561 61,565656565
62 62,562 62,56565
63 63,5 63,563 63,5 63,567676767
65 65,565 65,5
66 66,566 66,5
Kilde: Egne beregninger.
Med venlig hilsenBjarne Corydon